نرم افزارحسابداری صدگان

بورس ها در جهان ریزشی شد

0 907

حسابداراپ

نگرانی از اینکه کار کرونا با جهان به این زودی تمام نشود رفته رفته در بین معامله گران بیشتر می شود و از طرف دیگر دودستگی در آمریکا ادامه دارد. پس از رای کنگره به استیضاح ترامپ، نانسی پلوسی- رییس کنگره از آغاز رسیدگی به استیضاح ترامپ در سنا خبر داده و از آن طرف یک نماینده جمهوری خواه در کنگره با متهم کردن بایدن به سو استفاده از قدرت گفته است در حالی که حتی هنوز کابینه وی نیز تکمیل نشده، روند استیضاح رییس جمهور جدید را آغاز کرده است. گزینه های بایدن برای ریاست بر سازمان سیا و پنتاگون از سنا رای اعتماد گرفتند.

روند واکسیناسیون در بیشترنقاط جهان با قدرت ادامه دارد و به نظر می رسد دموکرات ها که کنترل دولت، کنگره و سنا را به دست گرفته اند در حال برنامه ریزی برای تقویت برنامه واکسیناسیون عمومی هستند. طبق اعلام وزارت کار آمریکا ۹۰۰ هزار نفر تا پایان ماه دسامبر درخواست دریافت مزایای بیکاری راداشته اند. در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته سال ۲۰۱۹ سال رسیدن نرخ بیکاری به پایین ترین سطوح تاریخی خود بود، شیوع کرونا این معاملات را کاملا بر هم زد و مشخص نیست چه زمانی شاهد بازگشت نرخ ها بیکاری به سطوح پایین تاریخی خود خواهیم بود.

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور تاریخ ایالات متحده وارد کاخ سفید شد. وی چالش های بسیار زیادی را در آینده خواهد داشت که روابط با چین، اتحادیه اروپا، مساله مهاجران، کرونا، احیای رشد اقتصادی، توافق هسته ای با ایران و بازگرداندن وحدت به جامعه آمریکا از مهم ترین آن ها محسوب می شود. چین در آخرین روز دولت ترامپ اعلام کرد شماری از مقامات ارشد دولت وی از جمله مایک پامپیو- وزیر خارجه، رابرت اوبرایان- مشاور امنیت ملی، جان بولتون- مشاور سابق امنیت ملی و استیو بنون- مشاور سابق ترامپ را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

معامله گران در سراسر جهان به تیم بایدن بیشتر از دولت ترامپ در خصوص مسایل جهانی خوش بین هستند و همین مساله باعث افزایش محسوس در تعداد معاملات آتی شده است. ژانت یلن که توسط بایدن برای تصدی گری وزارت خزانه داری آمریکا معرفی شده است سابقه ریاست بر بانک مرکزی این کشور را در کارنامه خود دارد و معامله گران امیدوارند روی کار امدن وی باعث تعامل بیشتر وزارت خزانه داری با فدرال رزرو در خصوص مسایل مختلف شود که از جمله مهم ترین آن ها سیاست های پولی خواهد بود.

پایین باقی ماندن سطح تقاضا و مخارج خانوار در کشورهای مختلف در سطح بسیار پایین باعث نگرانی معامله گران شده است. حتی با وجود اینکه نرخ بهره کشورهای توسعه یافته در سطوح بسیار پایین تاریخی خود قرار دارد، مشکلات مالی برای بسیاری از شرکت ها به قوت خود باقی است و مشخص نیست بانک های مرکزی تا چه زمانی بتوانند به رویه کنونی و چاپ پول ادامه دهند. این دو عامل در کنار هم باعث هشدار برخی اقتصاددانان نسبت به طولانی شدن روند احیای اقتصاد شده است.

با وجود آغاز واکسیناسیون در بخش های بزرگی از جهان شمار قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان کماکان به طرز چشمگیری رو به افزایش است و این ویروس که حالا به مرگبارترین همه گیری قرن بیست و یکم تبدیل شده بار دیگر توجه معامله گران را به خود جلب کرده است. علاوه بر عبور شمار قربانیان از دو میلیون نفر، برخی از ویروس شناسان نسبت به بومی شدن کرونا ویروس ها در برخی مناطق هشدار داده و گفته اند این احتمال وجود دارد که گونه هایی از این ویروس هیچ گاه از بین نرود.

ترامپ در تازه ترین اقدام ضد چینی خود، اتباع آمریکایی را از خرید سهام یا سرمایه گذاری در شرکت هایی که تحت کنترل یا دارای ارتباط با ارتش چین هستند، منع کرده است.  دوران ریاست جمهوری ترامپ یکی از پر تنش ترین دوره ها در روابط واشنگتن و پکن بود. به جز جنگ تجاری که به اعمال متقابل تعرفه های اضافی بر حجم وسیعی از تجارت دو طرف منجر شد، شمار زیادی از شرکت های چینی از جمله بزرگ ترین تراشه سازان چینی و همچنین غول های فناوری ارتباطات این کشور نظیر هوآوی توسط آمریکا تحریم شدند. آمریکا همچنین امسال کنسولگری چین در شهر هوستون را نیز تعطیل کرد که این اقدام با واکنش متقابل چین مواجه شد.

تاکنون بیش از ۹۸ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۹۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۱۰۸ هزار و ۱۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۲۱ هزار و ۶۱۰ نفر، برزیل با ۲۱۴ هزار و ۲۲۸ نفر، هند با ۱۵۳ هزار و ۲۱۸ نفر، مکزیک با ۱۴۶ هزار و ۱۷۴ نفر و انگلیس با ۹۵ هزار و ۹۸۱ نفر بوده است.

کریس اوسموند- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کپیتال ایونستمنت ادوایزرز – گفت: روند بازارهای مالی نشان می دهد که کمی نسبت به ماه های قبل خوش بین تر شده اند اما این بدان معنا نیست که احتیاط را کاملا کنار گذاشته باشند. اگر واکسیناسیون باعث شود تعداد مرگ و میر مبتلایان به کرونا به طور چشمگیر کاهش پیدا کند قطعا شاهد برپایی جشن بزرگی در بورس ها خواهیم بود. قطعا کرونا و اخبار مربوط به آن در مرکز توجه و حساسیت معامله گران باقی خواهد ماند.

بورس آمریکا  

پندار سیستم

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و  ۶۵.۱۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲ درصد ریزش تا سطح ۳۸۴۴.۳۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۲ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۵۳۰.۲۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۹۵.۰۷ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۲۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۸۷۳.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با عقبگرد ۰.۵۶ درصدی در سطح ۵۵۵۹.۹۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۰۶ درصد پایین رفت و به ۸۰۳۶.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۴۴ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۶۳۱.۴۵ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۱.۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۴۴۷.۸۵ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” صعود ۰.۰۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۵۶۹.۷۸ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۳۴ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۶۸۰۰.۳۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۷۳ درصد کاهش به ۵۲.۲۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۰.۳۵ درصدی به ازای ۵۵.۳۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۶۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۵۶.۷۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۲۱ درصدی به ازای ۲۵.۵۴ دلار مبادله شد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.