نرم افزارحسابداری صدگان

۱۰ نکته مهمی که درباره قانون جدید چک باید بدانید

1 3,241

حسابداراپ

آیا با قانون جدید چک باز هم شاهد چک های برگشتی خواهیم بود؟

پندار سیستم

قانون جدید چک که بعد از چند سال بررسی در بانک مرکزی و هیات دولت در نهایت بعد از تصویب به مجلس شورای اسلامی رفت و نهایی شد قرار است در هفته های آینده رنگ اجرایی بگیرد. قانونی که میلیون ها فعال اقتصادی، صاحبان کسب و کار و مردم عادی در روزمره زندگی از آن استفاده خواهند. اما قانون جدید چه ویژگی هایی دارد و تفاوت های آن با قانون قبلی چیست؟ یکی از بزرگ ترین مشکلات اقتصادی سال های گذشته در فضای کسب و کار چک های برگشتی و افزایش چشمگیر تعداد چک های برگشتی بود که اعتبار اقتصادی را به شدت خدشه دار کرده بود؛ حالا سوال این است که آیا قانون جدید می تواند چک های برگشتی را کاهش دهد؟

در متن زیر مهم ترین ویژگی های قانون جدید را بررسی می کنیم:

  • تنها تبادل برگ کاغذی چک بین دو نفر به‌ معنای پایان عملیات نیست و تا زمانی که اطلاعات برگ چک روی سامانه صیاد بانک مرکزی درج و ثبت نشود و بانک مرکزی گیرنده چک را تأیید نکند، برگ چک پاس نمی‌شود و حتی برگشت هم نمی‌خورد.
  • در زمان صدور چک علاوه بر اینکه در برگ چک اطلاعات گیرنده و اینکه چک بابت چه کار یا کالایی صادر شده است، باید نوشته شود، باید همین اطلاعات روی برگ چک از طریق اپلیکیشن تلفن همراه یا اینترنت بانک همان بانکی که در آن حساب جاری دارند و دسته‌ چک را از آن گرفته‌اند، وارد شود تا مجوز صدور از طریق بانک مرکزی صادر شود.
  • سررسید چک‌ها نباید بیش از ۳سال باشد.
  • در قانون جدید برای هر فرد یک سقف اعتباری درنظر گرفته می‌ شود تا جمع چک‌هایی که صادر می‌شود از سقف اعتباری فرد صادرکننده چک بیشتر نشود.
  • سقف اعتباری براساس مولفه‌هایی چون وضعیت معیشتی فرد صادرکننده چک، حقوق و مزایای دریافتی و اموال و دارایی‌های او تعیین خواهد شد. مثلا اگر سقف اعتباری فردی ۲ میلیارد تومان باشد و چکی به این مبلغ صادر کند دیگر اجازه صدور برگ چک جدید را تا زمان پاس شدن برگ نخست نخواهد داشت.
  • اگر یک شخص دارای چک برگشتی باشد، در سامانه بانک عامل دیگر اجازه صدور برگ چک جدید به او داده نخواهد شد..
  • اگر چک در سامانه بانک ثبت نشده باشد، آن چک پاس نمی‌شود. به همین دلیل گیرنده چک باید وارد سامانه بانک موردنظر شود تا این سامانه تأیید کند که برگ چک رد و بدل شده، است.
  • پیش از این برای انتقال چک به فرد دیگری، با یک یا ۲امضا، چک به فرد دیگری منتقل می‌شد، اما در قانون جدید چنین امکانی وجود ندارد.
  • اگر بخواهید چک را به دیگری منتقل کنید، باید دوباره وارد سامانه بانک عامل شوید و اطلاعات فرد گیرنده نهایی را در سامانه ثبت کنید و در سامانه صیاد بانک مرکزی هم تایید شود تا چک پاس شود و برگشت نخورد.
  • برگ چکی که دارای مغایرت باشد در نظام بانکی هیچ اعتباری نخواهد داشت و چک تلقی نمی‌شود.
محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. افشین+تقی+آبادی می گوید

    درود بیکران درخصوص اسناد تضمین ونحوه صدور آن در قانون جدید چک راه کارای ارائه شده ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.