نرم افزارحسابداری صدگان

باگ قانون ممنوعیت نوسان‌گیری در بورس

0 1,968

حسابداراپ

 روز گذشته بورس تهران یک خبر مهم را اعلام کرد که بر اساس آن نوسان گیری روزانه ممنوع شد، بر این اساس، به بیان ساده اگر سهام داری یک سهم را بخرد در همان روز نمی‌تواند سهم مذکور را به فروش برساند.

به گزارش فرارو، مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز اظهار داشت: این تصمیم بر اساس خواسته فعالان بازار سهام مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه بوده و چندان هم پیچیده نیست.
به گفته علی صحرائی چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند، نباید با رفتار نوسانگیری روبرو شوند.
با این تصمیم روند نزولی فرسایشی‌تر می‌شود
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه هرگونه دخالت و دستکاری در بورس اثرات عکس دارد، گفت: اینکه به یکباره بورس تهران تصمیم می‌گیرد، به اصطلاح جلوی معامله نوسان گیری را بگیرد، یک تصمیم اشتباه است، زیر که چنین قانون‌هایی که جلوی روند طبیعی بازار را می‌گیرد، همواره دردسر آن بیشتر از نفعش بوده، در معاملات روز شنبه نیز به خوبی این موضوع عیان شد، در حالیکه بازار در اول وقت روند خوبی داشت، اما به یکباره و با اعلام این قانون جدید، گویی عده‌ای به دنبال بهانه‌ای تازه بودند، تا باز هم صف‌های فروش را تشکیل دهند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از نصف شرکت‌های بورس بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و حتی تا ۷۰ درصد با اصلاح روبرو شده اند، اما بازهم با هر خبری که منتشر می‌شود، دوباره روند‌ها منفی می‌شود، این ممنوعیت نوسانگیری روزانه ریسک غیر سیستماتیک بازار را به شدت افزایش می‌دهد و طبعا چنین موقعیتی، فضای غیر قابل پیش‌بینی را بر بورس حاکم می‌کند، از سوی دیگر این دست قوانین ذهن سرمایه گذاران را در مورد ایجاد محدودیت‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف معامله گری افزایش می‌دهد که خروجی تمام این مسائل در نهایت به ضرر کلیت بازار و به خصوص مردم است.
آقابزرگی اظهار داشت: در حالیکه هدف اصلی این موضوع تقویت بخش تقاضا بوده، تنها این مورد ممنوع شده که سهام دار اگر در طول یک روز یک سهمی را بخرد، در همان روز دیگر آن را نمی‌تواند بفروشد، درحالیکه در یک صورت که ممکن است فراوانی زیادی هم داشته باشد، امکان دارد، یک فرد در اول معاملات یک روز و در صف خرید سهم خود را بفروشد، اما در ادامه روند بازار که احتمال آن نیز زیاد است بر اساس هیجان و جوی که در بازار وجود دارد، صف خرید‌ها برچیده شود و قیمت به کف خود برسد و دوباره همان فرد، سهم را در حداقل قیمت آن روز بخرد، بنابراین این موضوع نیز خود یک نوع نوسان گیری به حساب می‌آید، که اگر چنین روندی نیز ادامه داشته باشد، احتمال ممنوع کردن این مسئله نیز وجود دارد.
این کارشناس بورس با اشاره به اینکه زمانیکه شما دامنه نوسان را از مثبت پنج تا منفی پنج را تعریف می‌کنید، برای هر سهم، هر فردی می‌تواند استراتژی مرتبط با خود را داشته باشد، اضافه کرد: این قانون نمی‌تواند کمکی به وضع فعلی بازار کند، بالعکس نقدشوندگی بورس که مهم‌ترین متغیر به حساب می‌آید را تهدید کرده و آن را کاهش می‌دهد و روند نزولی بورس را فرسایشی‌تر خواهد کرد.

پندار سیستم

آقا بزرگی بهترین راهکار برای متعادل شدن بورس را برداتشن محدودیت دامنه نوسان دانست و بیان داشت: در بورس‌های جهانی دامنه نوسان معنا ندارد، در بورس کشورمان نیز زمانیه یک شرکت رویداد مهمی را دارد، بعد از بازگشایی آن نماد بدون دامنه نوسان باز می‌شود، طبعا اگر این موضوع برای کلیت بازار نیز اجرا شد، در کوتاه مدت می‌تواند بازار را متعادل کند و دیگر از این روند فرسایشی و خسته کننده برای سهام داران خبری نباشد.
این قانون نقدشوندگی بورس را تهدید می کند
حمیدرضا افشار کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه صبح روز شنبه «۵ مهر» قبل از شروع بازار قانون جدید مرتبط با ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه بورس مخابره شد، گفت: این قانونی با اقبال بازار روبرو نشد و بهانه افزایش عرضه‌ها را فراهم آورد، حال باید دید هدف از وضع چنین قانونی چیست؟؛ خرید و فروش روزانه یا به قول معروف date trade از جذابیت‌های بازار به‌ شمار می‌رفت.
وی افزود: معامله‌گران در این استراتژی با ریسک بسیار بالا مبادرت به انجام نوسان‌گیری می‌کردند و همین موضوع به افزایش نقدشوندگی بازار و گردش بالاتر پول در سهم‌ها منجر می‌شد مخصوصا در شرایط فعلی که قیمت صف فروش‌ها جذاب شده و اهالی بازار مترصد جمع شدن صف‌ها هستند.
افشار بیان داشت: شاید هدف از وضع چنین قانونی جلوگیری از فروش در درصد‌های مثبت و رنج منفی نخوردن بعد از جمع شدن صفوف باشد که البته این قانون منجر به حذف بخشی از تقاضا شده و دیگر عرضه معنی پیدا نمی‌کند، در حال حاضر رویه‌ای که در زمینه وضع قوانین و مقررات در بازار سرمایه وجود دارد، به هیچ عنوان مطلوب نیست و شاهد آن هستیم که یک تصمیمی گرفته می‌شود و بدون آن که به تبعات و عواقب آن اندیشیده شود، اجرای آن آغاز می‌شود.
این کارشناس بورس اضافه کرد: البته حرف بنده کلی است، نمونه عینی این موضوع در دو تایمی کردن بورس رخ داد، که حتی این حرف متولیان دو روز هم دوام نیاورد و دوباره رویه قبلی از سر گرفته شد، چنین مسائلی در بازار به شدت مخرب بوده و دیده سرمایه گذاران را منفی می‌کند، یکی از موضوعاتی که بورس به آن احتیاج دارد، اصلاح بسیاری از قوانین است، به عنوان مثال اعلام سودسازی یا همان EPS را در گذشته به بهانه‌های غیر کارشناسی کنار گذاشتند و الان خود مسئولان بورس می‌گویند، اعلام این شاخص می‌تواند برای بازار بسیار کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: بنابراین در چنین فضایی نمی‌توان انتظار داشت که فضای سرمایه گذاری امن بماند، چرا که در دراز مدت چنین اقداماتی اثرات بسیار مخربی را می‌گذارد، با توجه به این موضوع باید دید که در روز‌های آینده آیا این ممنوعیت نوسان گیری روزانه می‌تواند به ثبات و تخلیه هیجان بازار کمک کند، یا اینکه در مقابل اثر معکوس دارد و روند فرسایشی بازار سهام را تشدید می‌کند.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.