نرم افزارحسابداری صدگان

حذف۴صفر پیشنهادصندوق بین المللی پول است

0 941

حسابداراپ

مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می شویم در حالی که اولویت کشور این نیست.

پندار سیستم


محسن صیقلی مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو با تاکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص های کلان اقتصاد کشور اثری نخواهد گذاشت، گفت: این اقدام در شرایطی می تواند اثرگذار باشد که ساختارهای اقتصادی مثل اصلاح سیستم های بانکی، تولید، مباحث مالیاتی و گمرکی با همدیگر رونق اقتصادی را داشته باشند اما با حذف اسمی چند صفر از پول ملی با وجود تجربیات متفاوتی که دیگر کشورها داشته اند، هیچ اثر اقتصادی نخواهد داشت.
وی افزود: خود دولت نیز اعلام کرده است که این کار هیچ اثری روی تورم نخواهد داشت و فقط ظاهری است. در ۵۰ کشور دنیا که این اتفاق افتاده، از آن به عنوان اسم گذاری یا تجدید اسم یاد می کنند که در برخی از کشور ها موفق عمل شده و در برخی از کشور ها که از زیرساخت های لازمی برخوردار نبودند همچون زیمباوه ناموفق بوده است.این اقتصاددان با اظهار بر اینکه ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین المللی پول داریم همراه می شویم، تصریح کرد: این پیشنهادی است که معمولا صندوق بین المللی پول به کشورها می دهد و با شعار «آسان شدن زندگی» از آن یاد می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز زمانی که جنگ تمام شد و دلارهای نفتی سرازیر شدند این صندوق چنین پیشنهادی را داد اما تا سال ۹۵ مسکوت بود تا اینکه هیئت دولت مصوب کرد و لایحه ای را به بانک مرکزی داد ولی باز هم این لایحه به مجلس نرفت.صیقلی خاطر نشان شد: تنها خاصیتی که دولت و رئیس کل بانک مرکزی بر آن قائل شده اند، حذف کاهش هزینه نشر اسکناس و اثر روانی است که مردم ارز کشور را در برابر ارزهای کشورهای دیگر پایین می بینند. اما به نظر می رسد غرور ملی در میزان تولید است و نه اینکه اسما چهار صفر حذف شود و بگوییم غرورمان بالا می رود و ما در مقابل دلار می توانیم تومان داشته باشیم.

وی متذکر شد: فضای روانی با گرد کردن پول ها وقتی که پول کوچک می شود، می تواند بار تورمی در جامعه داشته باشد.مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اثر گذاری مثبت حذف چهار صفر از پول ملی را نیازمند زیرساخت های لازم دانست و گفت: در بورس کشور سهام یک دلاری و نیم دلاری نداریم حالا اگر چهار تا صفر را هم برداریم، چه نتیجه ای را دربر خواهد داشت؟ سهام یکی از بانک های کشور ۴۰ ریال تا یک تومانی است و اگر چهارتا صفر را برداریم، سهام این را چه می توانیم بگذاریم؟ آیا اصلا آمادگی این موضوع را داریم؟

وی اظهار داشت: گفته می شود با این کار چرخش نقدینگی می تواند وجود داشته باشد و مردم معاملات شان را سریع انجام می دهند، ولی مشکل مردم ما معاملات نیست وقتی پول نیست و اقتصاد رونق نداشته باشد، اینکه بتوانند به راحتی مبادله کنند اثر خاص ندارد. اولویت کشور به نظر خیلی از سیاستمدارن و اقتصاددانان این نیست و مسایل و مشکلات مهمتر از این وجود دارد و بهتر است انرژی خود را روی این ها بگذاریم.عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه حذف چهار صفر از پول ملی ممکن است تبعیات خوبی نداشته باشد، گفت: این اقدام از نظر روانی مردم را در یک چالش روانی قرار می دهد و ارزش سرمایه شان کاهش شدیدی پیدا می کند.وی افزود: اثر گذاری این اقدام در کنترل تورم، بحث دیگری است و حتی ممکن است خود این عمل دارای آثار تورمی باشد. به همین دلیل حذف چهار صفر از پول ملی یک ریسک است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: هنوز هم این لایحه به مجلس نیامده است و با توجه به شرایط سخت اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، ممکن است نمایندگان این کار را به مصلحت کشور ندانند.وی در رابطه با نظر مجلس در خصوص این لایحه گفت: بعید می دانم که این لایحه رای بیاورد. چون فعلا اولویت مجلس چیزهای دیگری است.
مرجع : مهر


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.