نرم افزارحسابداری صدگان

ممانعت از انتشار تخلفات بانک‌ها در صورت‌های مالی واقعیت ندارد

0 582

حسابداراپ

مدیر کل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری با تکذیب ممنوعیت انتشار تخلفات بانک‌ها و موسسات اعتباری درصورت‌های مالی، گفت: در صورت لزوم بانک مرکزی از حسابرس می‌خواهد گزارش ویژه‌ای ارائه کند که این امر طبق اساسنامه نمونه بانک‌ها انجام می‌شود.


امیر حسین امین آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره مطالبات غیرجاری بانک‌ها که در آن اشاره شده است حسابرسان مدعی شده‌اند به درخواست بانک مرکزی تخلفات بانک‌ها به صورت جداگانه گزارش شده و از ارائه آن در صورت‌های مالی و گزارش ارائه شده به مجمع عمومی ممانعت می‌شود، اظهارداشت: چنین چیزی خنده دار است و حداقل در مقطع زمانی که بنده در معاونت نظارت بانک مرکزی بودم می‌توان بگویم کذب محض است.

وی افزود: فشار ما روی حسابرس‌ها اتفاقا روی مواردی بود که از افشای آن طفره می‌رفتند و یا عنوان نمی‌کردند و یا سهل‌انگاری می‌کردند. اتفاقا تاکید و فشار بانک مرکزی به حسابرسان برای افشای اطلاعات بود. چنین چیزی برای بنده خیلی عجیب است.

مدیرکل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی، گفت: حسابرسان در همه جای دنیا علاوه بر ارائه اطلاعات به سهامداران و ذینفعان بانک، باید به بانک مرکزی هم تخلفات را گزارش کنند. اگر موارد تخلف عمده به چشم بخورد باید به سرعت گزارش شود و حتی منتظر پایان دوره مالی نشوند. اگر چنین مواردی را بانک مرکزی خواسته حرف درستی است و باید ادامه یابد.

پندار سیستم

وی ادامه داد: البته بنده دو سال است که بازنشسته شده‌ام ولی چیزی که خواندم خیلی عجیب بود،هیچگاه بانک مرکزی چنین رویه نداشته و از حسابرس چنین خواسته‌ای نداشته است.

امین آزاد با بیان اینکه طبق اساسنامه نمونه بانک‌ها، حسابرس علاوه بر ارائه گزارش به مجمع عمومی، باید گزارش را به بانک مرکزی ارائه کند، گفت: در صورت درخواست، حسابرس به سفارش مرجع نظارتی باید گزارش مجزای نظارتی به بانک مرکزی ارائه کند و این طبق قانون انجام می‌شود اما این به معنای لاپوشانی تخلفات بانک‌ها در صورت‌های مالی نیست.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر ممکن است بانک مرکزی به حسابرس بگوید گزارشی که برای مجمع عمومی بانک تهیه کرده‌اید، قابل قبول نیست و باید گزارش ویژه تهیه کنید. این در اساسنامه نمونه دیده شده و در همه کشورها متداول است زیرا اطلاعاتی که مرجع نظارتی باید داشته باشد، بیش از آن چیزی است که صاحبان سهام باید داشته باشند، چرا که صاحبان سهام فقط یک نهاد را نمایندگی می‌کنند اما بانک مرکزی نماینده سایر ذینفعان و کل جامعه است.

امین آزاد تاکید کرد: حسابرس قاعده و اصول چارچوب اخلاقی دارد و اصلا ربطی به بانک مرکزی ندارد که بگوید کدام را افشا کن و یا افشا نکن.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.