نرم افزارحسابداری صدگان

پردرآمدترین شغل در ایران کدامند؟

0 1,711

حسابداراپ

مدرس مجازی، نویسنده کتاب‌های آنلاین، متخصص تغذیه، همکاری در بازاریابی، طراح وب، متخصص تبلیغات در دنیای مجازی و … از جمله شغل‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۷ در لیست مشاغل پردرآمد دنیا جای گرفته‌اند. در ایران باوجود نرخ بالای بیکاری و هجوم لشکر فارغ‌التحصیلان به بازار کار، هستند مشاغلی که توانسته‌اند درآمدهایی بالایی را به خود اختصاص دهند.

پندار سیستم


در این میان، جراحان پلاستیک، فوتبالیست‌ها و دندانپزشک‌ها به ترتیب در جایگاه اول تا سوم پردرآمدترین و پررونق ترین مشاغل قرار گرفته‌اند و پول خوبی به جیب می‌زنند.

اخیرا دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در گزارش سال ۲۰۱۸ انجام کسب‌و‌کار بانک جهانی، ایران با چهار رتبه تنزل نسبت به گزارش سال ۲۰۱۷ ، در رتبه ۱۲۴ از میان ۱۹۰ کشور و در مقایسه با کشورهای سند چشم انداز، با دو رتبه تنزل نسبت به سال قبل در جایگاه هجدهم از ۲۵ کشور قرار گرفته است، افزود: پیشرفت سریع سایر کشورها و کندی اصلاحات در ایران، موجب کسب رتبه نامطلوب‌تر کشور نسبت به سال گذشته شده است.

به گزارش ایلنا، بهبود رتبه جمهوری اسلامی ایران در گزارش انجام کسب وکار از سال ۲۰۱۵ آغاز شد؛ به‌نحوی که جمهوری اسلامی ایران از رتبه ۱۵۲ در سال ۲۰۱۴ به ۱۱۸ در سال ۲۰۱۶ رسید که دلیل عمده آن، بازنگری در داده‌ها و اطلاعات بوده است. در بازنگری‌های انجام شده در مورد ایران تنها بخشی از خطاهای فاحش سال‌های گذشته در ارسال اطلاعات توسط افراد غیرمسئول تعدیل شده‌اند. در گزارش سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، مجددا روند رو به تنزل در رتبه ایران آغاز شده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش نظارتی از عملکرد دولت در کاهش رتبه ایران در گزارش انجام کسب وکار بانک جهانی در سال ۱۳۹۵، عملکرد دولت در این زمینه را ضعیف ارزیابی کرد، اما در آخرین گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مورد که در تیرماه ۱۳۹۶ منتشر شد مجددا ادعایی مبنی بر تاثیر ۶۳‌درصدی عملکرد دولت در بهبود ۳۲ رتبه‌ای ایران طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۳ مطرح شد که صحت این ادعا به‌دقت در این گزارش ارزیابی و راستی‌آزمایی شده است.

مشاغل پردرآمد در گزارش مجله فوربس
سال گذشته مجله فوربس در گزارشی بر اساس شرایط کار،‌ درآمد، آینده شغلی، استرس شغلی و رده‌بندی مشاغل در میان جدول‌های گرایش،‌ فهرست ۱۰ شغل پردرآمد را منتشر کرد. براساس این گزارش، رتبه دهم در این جدول، داروسازی است با درآمد سالانه بیش از ۱۲۰‌هزار دلار.

رتبه نهم به کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی در فرودگاه‌ها رسیده است که در سال ۱۲۲‌هزار دلار درآمد دارند. همچین با شغل تحلیل داده، درآمد فرد می‌تواند ۱۲۴‌هزار دلار در سال باشد. ششمین شغل این جدول، ارتودنسی است با درآمد نزدیک به ۱۲۹‌هزار دلار. رشته مهندسی پالایش، ‌درآمد ۱۳۰‌هزار دلاری به‌دنبال دارد.
شغل دندانپزشکی هم ۱۴۶‌هزار دلار درآمد دارد. مدیران اجرایی ارشد شرکت‌ها نیز می‌توانند تا ۱۷۳‌هزار دلار پول در بیاورند. سومین شغل در میان پردرآمدترین‌ها پزشکی عمومی است با درآمد سالانه ۱۸۰‌هزار دلار،‌ روانشناس‌ها تا ۱۸۱‌هزار و ۲۰۰ دلار در سال در می‌آورند، اما پردرآمدترین شغلی که در آمریکا می‌توان داشت، جراحی است،‌ که با فاصله بسیار زیاد از مشاغل دیگر،‌ سالانه تا ۳۵۲‌هزار دلار درآمد دارد.
در بریتانیا، دهمین شغل پردرآمد سال ۲۰۱۵ متعلق به مدیران فناوری و آی‌تی است که بیش از ۱۰۳‌هزار دلار درآمد داشته‌اند، کنترل ترافیک هوایی ۱۱۲‌هزار دلار درآمد دارد و متخصصان حقوقی می‌توانند تا ۱۱۷‌هزار دلار درآمد داشته باشند. خانواده پزشکی که در آمریکا پردرآمدترین حوزه شغلی محسوب می‌شود، در بریتانیا در رده هفتم درآمد قرار دارد و تا ۱۱۷‌هزار دلار درآمد دارد،‌ مدیران موسسه‌های مالی می‌توانند تا کمی بیش از ۱۱۷‌هزار دلار در سال دربیاورند.
در حالی که مدیران مالی تا ۱۱۹‌هزار دلار در آمد دارند. خلبان‌ها می‌توانند تا ۱۲۷‌هزار دلار در سال در آمد داشته باشند. هر سه شغل بالای این جدول،‌ در کشوری که قلب بازار‌های مالی دنیاست،‌ به حوزه معاملات مالی متعلق است. مدیران بازاریابی در بریتانیا تا ۱۳۰‌هزار دلار درمی‌آورند،‌ مدیران و مقامات ارشد شرکت‌های مالی درآمدی بالغ بر ۱۷۸‌هزار دلار در سال دارند و کارگزاران مالی،‌ که پردرآمدین‌ترین شغل این کشور را دارند می‌توانند تا ۱۸۶‌هزار دلار سالانه در آمد داشته باشند.

شغل‌های پررونق ۲۰۱۷
طبق بررسی‌هایی که انجام شده سال ۲۰۱۷ بخشی از مشاغل توانسته‌اند در لیست مشاغل پرورنق و پردرآمد دنیا قرار بگیرند که در این میان، آموزش مجازی، نویسنده کتاب‌های آنلاین، متخصص تغذیه، همکاری در بازاریابی، طراحی وب، متخصص تبلیغات در دنیای مجازی، تولید محتوا، تولید اپلیکشن برای کودکان، خدمات حمل‌و‌نقل، غرفه مواد غذایی، آموزش نرم‌افزار، تامین و نظارت بر منابع انسانی، ترجمه، آزادکار و تعمیر گوشی‌های هوشمند در این لیست جای گرفته‌اند.

کدام مشاغل در ایران پردرآمدند؟
نرخ بالای بیکاری یکی از معضلات حال حاضر اقتصاد کشور است که دولت‌ها همواره برای حل آن نسخه‌های متعددی پیچیده‌اند. طبق آماری که توسط رئیس مرکز آمار ایران در آبان سال جاری اعلام شد در تابستان امسال ۶۲‌میلیون و ٩٨۰نفر به‌دنبال اشتغال بودند که جمعیت فعال اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و از این تعداد سه‌میلیون و ۵۶۱‌هزار نفر یعنی ۸/۱۱ درصد مطلقا هیچ‌کاری پیدا نکرده که نرخ بیکاری را تشکیل می‌دهند.

تعداد جوانان بیکار ۴۲ تا ۵۱‌ساله حدود ۳۵۸‌هزار نفر است که ۲/۲۷‌درصد را تشکیل می‌دهد که این آمار درباره جوانان ۲۹ تا ۵۱ سال ۴/۲۴‌درصد است. تعداد شاغلان در کشور ٢٣میلیون و ٨۰۰‌هزار نفر است که از این تعداد چهار‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر در بخش کشاورزی، هفت‌میلیون و ۸۰۴‌هزار نفر در بخش صنعت و ١١‌میلیون و ٧٩٨‌هزار در بخش خدمات فعال بوده‌اند.
امیدعلی پارسا بیان کرد: : البته ۲/۹‌درصد از شاغلان اشتغال ناقص دارند، یعنی میزان ساعت کاری‌شان کمتر از ۴۴ ساعت در هفته بوده است. همچنین در بهار ۱۳۹۶ نرخ بیکاری در کشور ۶/۱۲‌درصد بوده است. همچنین حداقل دستمزد کارگران برای سال۹۶ با افزایش ۵/۱۴درصدی به رقم ۹۳۰هزار تومان رسید. با این حال هستند کسانی که در این بحران بیکاری، مشاغل پردرآمدی دارند و توانسته‌اند پول خوبی به جیب بزنند.
براساس گزارش‌های منتشر شده، جراحان پلاستیک، فوتبالیست‌ها و دندانپزشک‌ها در صدر مشاغل پر درآمد قرار دارند و توانسته‌اند به ترتیب جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص دهند. همچنین براساس این گزارش، طراحان لباس عروس، مدرسان کنکور، بازیگران فیلم و تعمیرکارها در جایگاه‌های بعدی این لیست قرار دارند.

بهترین مشاغلی که می‌توان راه‌اندازی کرد
یک کارشناس بازار کار معتقد است: «تنها کسانی از شغل خود رضایت کامل دارند که با استعدادها، قابلیت‌ها و مهارت‌های آنها سازگار باشد. مسلم خانی در ادامه به معرفی مشاغل درآمدزا پرداخت و در این‌باره گفت: «کشورهای حاشیه غربی ایران نظیر عراق به‌ویژه کردستان عراق و همسایه شرقی ما افغانستان برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، البته کشورهای حاشیه دریای خزر هم کماکان مقصد خوبی برای کسانی هستند که می‌خواهند در حوزه تجارت بین‌الملل فعالیت کنند.»

او کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را یکی دیگر از گزینه‌های شغلی نام برد و ادامه داد: «خوشبختانه با بسترهای خوبی که در این زمینه فراهم شده می‌توانیم در حوزه ‌آی‌تی و فناوری اطلاعات درآمد خوبی داشته باشیم.» خانی کسب وکارهای مرتبط با حوزه سلامت، بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی، کسب‌و‌کارهای مرتبط با حوزه توریسم و گردشگری، کسب وکارهای مشاوره‌محور، کسب‌و‌کارهای مرتبط با حوزه سالمندی، مراقبت از سالمندان و تولید لوازم کمک توانبخشی را از دیگر مشاغل پیشنهادی ثروت آفرین نام برد.
او همچنین راه‌اندازی کسب‌و‌کار در حوزه تولید لوازم التحریر و اسباب‌بازی کودکان و همچنین پرداختن به کسب‌و‌کارهای خرد و خانگی با رویکرد خوشه‌ای و شبکه‌ای و به شکل تیمی و گروهی را موفق و درآمد‌زا دانست.
منبع: آرمان


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.