نرم افزارحسابداری صدگان

نتیجه اولتیماتوم ۱۰ روزه به بانکها

0 922

حسابداراپ

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال  که طی ماههای اخیر به بانک‌ها برای ارائه اطلاعات حساب‌های بانکی اولتیماتوم ۱۰ روزه داده بودید، این موضوع به کجا رسید، گفت:


اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی با برگزاری جلسات در شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی برگزار شد همکاری داشته و اکثر بانک‌ها تفاهم‌نامه را امضا کرده و برای سازمان ارسال کردند.

وی افزود: همچنین راه دیگری ارائه شده که سازمان نیز مخالف نیست، بدان معنا که بانک‌ها اطلاعات را به صورت تجمیعی در اختیار بانک مرکزی قرار داده و اکنون بانک مرکزی مشغول نوشتن سامانه‌ای بوده تا آن طور که سازمان مالیاتی اطلاعات را نیاز دارد در اختیار ما قرار گیرد که از آن برای تشخیص و وصول مالیات استفاده خواهد شد. روند همکاری‌ بانک‌ها و بانک مرکزی مطلوب و مناسب بوده است و امیدواریم امسال به موفقیت بیشتری برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امروز در حاشیه چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی در تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این کنفرانس که دو قسمت است مربوط به رؤسای هیأت‌ها و مقامات بوده و تصمیمات مهم در این نشست اتخاذ می‌‌شود. بخش دوم نیز مربوط به بررسی مسائل فنی بوده که از طرف مسئولان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو گونه مالیات در کشورهای اسلامی گرفته می‌شود، تصریح کرد: در کشور ما طبق احکام دینی مصوباتی که در خصوص مالیات به تصویب می‌رسد حکم واجب بوده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مالیات واجب عینی تلقی می‌شود.

تقوی‌نژاد در مورد میزان تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: در سال ۹۶ بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده بود که ۸۵ درصد آن در هشت ماه محقق شده است. هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم رقم تحقق درآمدهای مالیاتی بیشتر می‌شود. همچنین در لایحه بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ۲۳ هزار میلیارد تومان آن عوارض و درآمدهای گمرکی پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: تنها ۵ درصد از درآمدهای مالیاتی نسبت به امسال برای سال ۹۷ رشد کرده است و واقع‌بینانه‌تر نسبت به سال‌های گذشته پیش‌بینی شده است.

تقوی‌نژاد در پاسخ به دیگر سؤال فارس مبنی براینکه آیا استفاده از این اطلاعات به بررسی اظهارنامه‌های عملکرد سال ۹۵ خواهد رسید، یادآور شد: قطعاً اطلاعات مورد نیاز نه تنها از طریق سیستم بانکی بلکه از طریق سایر دستگاه‌هایی که طبق قانون مکلف هستند، بلافاصله در اختیار ادارات کل استان‌ها قرار می‌گیرد و ممیزان مالیاتی آن را به اطلاعات موجود الصاق کرده و در رسیدگی‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.

پندار سیستم

وی در مورد کسب‌وکارهای مجازی نیز اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر ۱۴درصد اقتصاد جهانی در بخش‌های مجازی و دیجیتال است، همچنین بررسی‌ها در کشور ما نشان می‌دهد، این کسب و کارها ۲ تا ۳ درصد هستند و هماهنگی‌هایی با صاحبان مشاغل و دستگاه‌ها انجام دادیم، تا بتوان آن دسته از کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند، مالیات‌شان وصول شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: گردش مالی شرکت‌های مجازی رقم بالایی است، اما از سود بالایی برخوردار نیست و شرکـت‌هایی که در حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند، به دلیل آنکه تاکسی و ماشین‌های کرایه عمومی از پرداخت مالیات معاف هستند، مالیات مشمول خود رانندگان نمی‌شود، اما اگر شرکت‌ها براساس مستندات سود داشته باشند، از سود آنها طبق قانون مالیات اخذ می‌شود.

تقوی‌نژاد در رابطه با اینکه چرا رقم پایه مالیاتی و آستانه تعیین شده از ۵۰۰ میلیون تومان به ۵ میلیارد تومان افزایش یافت، آیا این موضوع به معنای عقب‌نشینی سازمان مالیاتی تلقی می‌شود، عنوان کرد: خیر، با بررسی دقیق و کارشناسی تحت هیچ شرایطی تجدیدنظر یا عقب‌نشینی نبوده است. بررسی کرده‌ایم، اگر فردی یک میلیارد تومان خرید و فروشی داشته باشد، حتی اگر سود هم کرده باشد با ضریب متعلقه کل درآمد آن ۱۵۰ میلیون تومان است که معاف از مالیات است. بنابراین بررسی کردیم که این اطلاعات اخذ می‌شود، اما مالیاتی نخواهد داشت، بنابراین بسیاری از مردمی که به فعالیت‌های اقتصادی اشتغال نداشتند رفت‌وآمد آنها موجب اذیت شود و رقم معقول آستانه مالیاتی همان ۵ میلیارد تومان است که مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که چنین گردش‌هایی دارند، جزو مؤدیان ما محسوب می‌شوند و از بررسی این تراکنش‌ها به این نتیجه رسیدیم که ۲۶۰۰ مورد قبلاً پرونده مالیاتی نداشتند و ۴هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات تشخیص دادیم و ۴۰۰ نفر از آنها تاکنون رسیدگی شده و از این تعداد ۳۸۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد انتقادات نسبت به افزایش مالیات واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: مالیات براساس قانون اخذ می‌شود اینکه یک بنگاه ادعا دارد مالیات زیاد برایش تشخیص داده شده قابل بررسی است اما شاید فنی و کارشناسی نباشد. شاید یک بنگاه اسناد و مدارک زیان‌ده بودن ارائه کند و قطعاً در بررسی‌ها مشخص شود، مالیاتی پرداخت نخواهد کرد. همچنین صادرات و بخش کشاورزی مشمول مالیات نیستند، حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین هر بنگاه براساس میزان سودی که کرده است، مالیات پرداخت می‌کند.

تقوی‌نژاد در مورد رقم‌های متنوع راجع‌به فرار مالیاتی اعلام می‌شود، عنوان کرد: فرار مالیاتی تابع اقتصاد زیرزمینی بوده و علت تفاوت ارز ارقام به ناشناخته بودن فعالیت‌های زیرزمینی بازمی‌گردد، اما براساس فرمول‌های مختلف و سهم ما از جی‌دی‌پی در کشور ما ۱۴ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیش‌بینی می‌شود که البته مربوط به سال گذشته است و در همان سال نیز ۵ هزار میلیارد تومان درآمد جدید وصول کردیم که ناشی از تکمیل سامانه‌ها بود که ۳۰۰ هزار مؤدی جدید شناسایی شدند.

وی افزود: بخشی از این فرارها مربوط به کارت‌های اجاره‌ای است که افراد کم درآمد و کم توان مالی استفاده کرده و کالا وارد می‌کنند. عمده کارت‌های بازرگانی در هفت استان است و افراد واقعی صاحبان کارت‌ها شناسایی شده‌اند که کالای آنها وارد کشور شده، دادگستری استان‌ها فعال شدند و سازمان‌های اطلاعات امنیتی کمک‌های زیادی کردند. بنابراین ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و جرایم مالیاتی ناشی از سواستفاده کارت‌های بازرگانی دریافت شده و که اصل آن ۴ هزار میلیارد تومان بوده و مابقی جرائم و دیرکرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات مسکن نیز گفت: خانه‌ای زیر ۱۵۰ متر است در تهران مشمول مالیات نیست و در رابطه با فروش تابع نرخ‌های قانون طبق ماده ۵۹ ضرایب منطقه‌ای اعمال می‌شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.