نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم

0 496

حسابداراپ

 سخنگوی دولت با تشریح رشد مصارف عمومی بودجه دولت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ گفت: بودجه دفاعی و امنیتی در دولت یازدهم ۱۲۸ درصد رشد داشته است.


به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود با تشریح عملکرد بودجه دولت طی چهار سال گذشته گفت: برخی می‌گویند بودجه دولت طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ خیلی افزایش یافته است؛ حال باید دید تأکید و مصارف بودجه چطور تغییر کرده است.

وی ادامه داد: قانون بودجه سال ۹۲ منابع عمومی را ۲۱۰ هزار میلیارد تومان تصویب کرده بود که این رقم در سال ۹۵ به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجلس نیز ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر بر آن افزود و در نهایت افزایش ۴۰ درصدی بودجه را شاهد بودیم که اگر در طول این سال‌ها متوسط تورم را ۱۰ درصد در نظر بگیریم، سالانه کمتر از ۱۰ درصد بودجه دولت افزایش یافته است که حتی از نرخ تورم نیز پایین‌تر است.

سخنگوی دولت همچنین در ادامه درباره سهم نفت در بودجه گفت: نفت در بودجه سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در درآمدها سهم داشت که سال جاری این مبلغ به ۶۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که معادل ارزی آن ۲۳ میلیارد تومان است. بنابراین افزایش درآمدهای نفتی طی این چهار سال تنها ۱۳ درصد بوده است و مابقی درآمدها ناشی از انتشار اوراق و مالیات است که این درآمدها ۱۶۲ درصد افزایش یافته است.

نوبخت افزود: بنابراین در ترکیب درآمدها، نفت کمترین سطح را داشته است و مالیات و گمرک نیز بیشترین سهم را از منابع درآمدی دولت به خود اختصاص داده است.

سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد بودجه ای دولت از سال ۹۲ تا ۹۶ گفت: در سال ۹۲ بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی تصویب شده بود  که این بودجه در سال ۹۵، ۴۰ درصد افزایش یافت و به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. بنابراین اگر متوسط تورم را سالانه ۱۰ درصد در نظر بگیریم (که البته تورم بیشتر از ۱۰ درصد بوده است) سالی کمتر از ۱۰ درصد بودجه دولت افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به مقایسه رشد مصارف عمومی بودجه از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۵ گفت: منابع بودجه دولت عمدتا معطوف به درآمدها و اوراق مالی بود و کمتر به نفت متکی بود.

نوبخت افزود: هزینه های جاری دولت ۵۹ درصد، هزینه های عمرانی ۶۷ درصد و تملک دارایی های مالی ۸۲ درصد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.

وی با اشاره به چهار محل عمده مصارف جاری دولت گفت: رفاه اجتماعی که شامل کمیته امداد، بهزیستی، حقوق بازنشستگان و ایثارگران است ۶۶ درصد افزایش یافته، در آموزش و پژوهش ۸۲ درصد، در دفاعی و امنیتی ۸۶ درصد و در بهداشت و سلامت ۷۵ درصد رشد داشته ایم بنابراین هزینه های جاری دولت در امنیت و سلامت رشد بیشتری داشته است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به عملکرد بودجه‌ای دولت در این چهار سال (از ۹۲ تا ۹۶) گفت: بودجه دولت در حوزه رفاه اجتماعی از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۶، ۹۳ درصد رشد داشته، همچنین در آموزش و پرورش ۱۱۶ درصد، دفاع و امنیت ۱۲۸ درصد و در حوزه سلامت ۴۶ درصد رشد داشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های عمده بودجه کشور گفت: یکی از چالش‌های ما سازمان بزرگ اداری کشور است که با تورم نیروی انسانی روبه رو است و قانون نیز ما را موظف کرده که حقوق کارمندان دولت را هر سال افزایش دهیم.

سخنگوی دولت چالش دیگر را تعهدات ناشی از پرداخت یارانه‌ها و خریدهای تضمینی دانست و گفت: انبوه طرح‌های عمرانی ناتمام نیز از دیگر چالش‌های بودجه‌ای دولت است.

انبوه طرح‌های عمرانی ناتمام نیز از دیگر چالش‌های بودجه‌ای دولت است

وی در ادامه با اشاره به راه‌های برون‌رفت از این چالش‌ها گفت: دولت برای چابک‌سازی نیروی انسانی، حدود ۵ هزار نفر از نیروهایش را کاسته است.

نوبخت افزود: ما می‌توانستیم ۵۰۰ هزار نفر را جذب کنیم و دولت بعدی حقوقش را بپردازد اما این دولت مقاومت کرد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد دولت در رونق تولید در بودجه ۹۵ گفت: تا ۳۰ اسفند ماه سال جاری تعداد بنگاه‌های معرفی شده که بانک‌ها برای فرآیند رونق، ۳۷.۲ درصد بوده است و درصد تحقق بنگاه‌های پرداخت شده در فرآیند رونق نسبت به تعداد ۷۵۰۰ بنگاه هدفگذاری شده، ۱۶۱.۹ درصد بوده است.

سخنگوی دولت همچنین در مورد درآمدهای دولت ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: گفته می‌شود که دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و این درآمد را به خزانه نیز وارد نمی‌کند.

وی توضیح داد: آنچه که از فروش بنزین، نفت و گازوئیل حاصل می‌شود، درآمد شرکت پالایش و پخش و شرکت گاز است و تنها درآمد خالص آن در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

نوبخت با اشاره به راه‌های برون رفت از مشکلات گفت: در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری، کوچک‌سازی و چابک‌سازی با استفاده از همکاری بخش غیردولتی و خرید خدمت، در دستور کار دولت قرار گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین باید ساختار پرداخت‌های یارانه‌های نقدی و خریدهای تضمینی از طریق بورس اصلاح شود. واگذاری طرح‌های عمرانی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم راهکار سوم برای برون‌رفت از مشکلات است.

نوبخت با اشاره به پروژه‌های عمرانی تحقق یافته در این دولت اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون توانسته‌ایم ۲۵۲۹ پروژه ملی را با ارزش ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق واگذاری فعال کنیم. همچنین تعداد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی که برای اخذ وام هدفگذاری شده‌اند، حدود ۱۶۲ درصد تحقق یافته‌اند که این میزان بیش از انتظار بوده است.

سخنگوی دولت همچنین در مورد افزایش حقوق کارگران گفت: ما تکلیف قانونی داریم که متناسب با نرخ تورم، حقوق و دستمزدها را افزایش دهیم.

افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم

وی افزود: امسال نرخ تورم به ۸.۷ درصد رسیده ولی ما ۱۲ درصد حقوق‌ها را افزایش دادیم؛ البته برخی نیز می‌گویند در سال‌های ۸۸ و ۸۹ افزایش حقوق‌ها متناسب با تورم نبود، اما نباید مسائل دولت‌های گذشته را با شرایط فعلی جبران کنیم.

بنزین گران نمی‌شود

نوبخت همچنین در مورد افزایش نرخ بنزین و حامل‌های انرژی گفت: مجلس به ارقام سوخت در بودجه چیزی اضافه نکرد و دولت نیز فعلاً تصمیمی برای افزایش قیمت ندارد؛ هر چند این بحث‌ها در موعد آئین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سالانه قابل طرح مجدد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد افزایش نرخ دارو گفت: این موضوع با سیاست‌های دولت مغایر است.

گران شدن دارو مغایر با سیاست‌های دولت است

وی تأکید کرد: باید به جای دادن یارانه به داروهای خارجی، به تولید داروهای داخلی اعتبار دهیم.

نوبخت در مورد نحوه واگذاری اوراق مالی گفت: این واگذاری ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان است که در سال ۹۶ به ۴۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست‌های دولت در استفاده از اوراق مالی در تبصره ۵ بودجه منعکس است، تصریح کرد: از این مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی اجازه فروش اوراق مالی داده می‌شود که از بازار، سرمایه دریافت کنند. ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیز دولت می‌تواند به تضمین خود برای طرح‌های عمرانی، اوراق مالی بفروشد، شهرداری‌ها هم معادل همین میزان می‌توانند برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جذب کنند.

وی در مورد بودجه صدا و سیما نیز گفت: در اصلاحیه قانون بودجه ۹۵، پرداخت مطالبات پیمانکاران و صدا و سیما گنجانده شده بود که ۱۰۰ درصد اعتبارات صدا و سیما هر سال پرداخت می‌شود.

همچنین خبرنگاری در مورد انتخاب علی جنتی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه پرسید که وی جواب داد: حزب در مورد اقداماتش اطلاع‌رسانی می‌کند و هرگاه آقای روحانی برای حضور در انتخابات به جمع‌بندی رسید، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نوبخت در مورد میزان نرخ دلار و نفت در بودجه ۹۶ گفت: دلار ۳۳۰۰ تومان و قیمت هر بشکه نفت هم بین ۵۰ تا ۵۵ دلار تعیین شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: الان نرخ دلار ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان است که ظرفیت دارد باز هم کاهش یابد.

برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها در شب عید

همچنین خبرنگاری در مورد افزایش قیمت کالاها در آستانه شب عید پرسید که سخنگوی دولت جواب داد: معمولاً در شب عید نوسانات قیمتی پیش می‌آید که همکاران ما در سازمان تعزیرات، برنامه‌های منسجمی برای اعمال نظارت و کنترل قیمت‌ها دارند.

وی در مورد تعاملات ایران و عربستان گفت: درباره عربستان موضع ما روشن است، سیاست‌های ایران فعالانه است و نه منفعل؛ ما دست پر و نفوذ منطقه‌ای بالا داریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عربستان در مظان کمک به داعش و گروه‌های تروریستی است، گفت: عربستان باید از خودش دفاع کند که با پول و اسلحه این کشور، تروریست‌ها تقویت نمی‌شوند.

نوبخت خاطرنشان کرد: در یمن هم بازنده اصلی عربستان است، لذا اگر از سوی این کشور لفظ تندی می‌بینیم، فرار به جلو است.



 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.