نرم افزارحسابداری صدگان

اقساط بانکی اموات چگونه وصول می‌شود؟

2 1,538

حسابداراپ

 

هر چند دریافت تسهیلات از نظام بانکی اما و اگرهای فراوانی دارد ولی سوال اینجاست که اگر فردی تسهیلات را دریافت کرد ولی عمرش به دنیا نبود چطور بانک می تواند این تسهیلات را وصول کند؟!


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دریافت تسهیلات از نظام بانکی همواره جزو یکی از سخت ترین کارها برای مردم محسوب می شود چراکه اگر فردی بخواهد از بانک ها وام بگیرد علاوه بر دارا بودن شرایط خاص، باید ضمانت های محکمی هم برای بانک داشته باشد.

یکی از ضمانت ها، سند ملک و یا ضامن کارمند رسمی و چک و … است؛ اما سوالی که مدتی است برخی از مخاطبان خبرگزاری تسنیم به دنبال جواب آن هستند این است که اگر فردی موفق به دریافت تسهیلات از نظام بانکی شد ولی عمرش به دنیا نبود تکلیف آن تسهیلات دریافتی چه می شود؟!

پرس و جوی خبرنگار تسنیم از روسای شعب بانکی حکایت از آن دارد که اگر بازماندگان فرد تسهیلات گیرنده برای تسویه وام به شعبه مراجعه نکنند، بانک وام را از ضامن وصول می کند.

پندار سیستم

همچنین روسای شعب می گویند اگر در پرونده تسهیلات، وثیقه ملکی هم باشد ابتدا وثیقه را تبدیل به نقد خواهیم کرد و بعد مبلغ وام را وصول می کنیم.

اما تسنیم در خصوص تعیین تکلیف بازپرداخت اقساط تسهیلاتی که دریافت‌کنندگان آن‌ها فوت کرده‌اند، از بانک مرکزی هم استعلام گرفته است.

طبق پاسخ بانک مرکزی به تسنیم، مطابق ماده ۸۶۸ قانون مدنی “مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی‌شود، مگر پس از ادای دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته”. همچنین ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی اشعار می‌دارد، “دیون مؤجل متوفی بعد از فوت حال می‌شود”.

از سوی دیگر حسب ماده ۲۴۸ قانون اخیرالذکر “در صورتی که ورثه ترکه را قبول نمایند هر یک مسئول اداء تمام دیون به نسبت سهم خود خواهند بود، مگر اینکه ثابت کنند دیون ‌متوفی زاید بر ترکه بوده یا ثابت کنند که پس از فوت متوفی ترکه بدون تقصیر آنها تلف شده و باقیمانده ترکه برای پرداخت دیون کافی نیست که در این ‌صورت نسبت به زائد از ترکه مسئول نخواهند بود”.

همچنین در صورتی که تسهیلات‌گیرنده با رعایت بخشنامه‌های شماره ۲۰۶۶۸۷/۹۰ مورخ ۳/۹/۱۳۹۰ و ۴۴۳۴۱/۹۱ مورخ ۲۴/۲/۱۳۹۱ مدیریت‌کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، بیمه عمر شده باشد، بانک‌ها می‌توانند از محل بیمه یادشده نسبت به استیفای طلب خود در فرض فوت متوفی اقدام کنند.

در همین رابطه، خاطرنشان می‌سازد وفق بخشنامه صادره از سوی اداره نظارت بر بانک‌ها (ی سابق)، پرداخت حداکثر مبلغ ده میلیون ریال از موجودی حساب‌های فرد متوفی به وراث یا وصی متوفی برای انجام هزینه‌های ضروری از قبیل کفن و دفن و مجالس ترحیم، با احراز هویت وراث و بدون نیاز به اخذ گواهی‌نامه واریز مالیات بر ارث موضوع ماده ۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم مجاز بوده و بیش از آن مبلغ، صرفاً با ارایه گواهی حصر وراثت و اخذ گواهی‌نامه یادشده مجاز است.



محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. hanieh می گوید

    با سلام و خسته نباشید .پدرم بازنشسته تامین اجتماعی بودند متاسفانه عمرشون به دنیا نبود. ایشون وام گرفته بودند اما بدون بیمه، حالا سوال بنده این هستش که غیر از بیمه راه دیگه ی وجود نداره که بشه این وام رو پرداخت نکرد .

  2. مدیر سایت می گوید

    سلام
    مگر اینکه از همان بانک پیگیر شودید.
    وبپرسید چرا وام را بیمه نکرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.