نرم افزارحسابداری صدگان

احیای بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی

0 590

حسابداراپ

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با کاهش نرخ سود بانکی ، سرمایه گذاران تمایل بیشتری به ورود به بورس خواهند داشت.


محمد مهدی ناسوتی فر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در بازار بورس اظهار داشت: نرخ سود بانکی یکی از مهترین عوامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور است به طوری که طی دو سال اخیر به دلیل نوسانات در بازار، وضعیت نامطلوبی را در اقتصاد شاهد بودیم تا جایی که میل به سرمایه گذاری درجامعه سرمایه داران را ازبین رفته است.

ناسوتی‌فر تصریح کرد: طی سال‌های گذشته، نرخ سود بانکی از تورم بیشتر بوده و این امر سبب شد تا بسیاری از شرکت ها و افراد از سرمایه گذاری در بورس منصرف شوند و تمایل به سپرده گذاری در بانک ها داشته باشند.

این کارشناس تاکید کرد: به طور یقین کاهش نرخ سود به نفع اقتصاد کشور و هدایت سرمایه ها به سمت تولید و بورس خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود  بصورت بلند مدت ادامه دار خواهد بود  یا خیر جواب داد: اگر دولت همین روند را طی کند یا بتواند همین نرخ ها را برای مدت نسبتا بلندی حفظ کند، اقتصاد با رشد و رونق همراه خواهد شد.

در ادامه سید روح الله حسینی مقدم معاون بورس تهران در این خصوص گفت: نرخ بهره یا نرخ سود بانکی همیشه به عنوان یک متغیر در فعالیت بازار سرمایه تاثیر داشته که این تاثیرگذاری را می توان از دو بعد مستقیم و غیرمستقیم بررسی کرد.

وی از تاثیرگذاری مستقم کاهش نرخ سود بانکی درجریان نقدینگی اقتصاد کشور یاد کرد و افزود:متاسفانه این موضوع سبب می شود تا نقدینگی در جامعه به سمت بازارهای کاذب هدایت شود.

پندار سیستم

معاون بورس تهران تاکید کرد: نرخ سود بانکی در برخی از شرکتها تاثیرغیرمستقیم نیز داشته به طوری اکثر شرکتهای بزرگ که در بازار سرمایه فعالیت می کنند با چالشهای بسیاری مواجه بودند تا جایی که بیشترین پروژه های کلیدی در تامین منابع مالی با با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

حسینی در ادامه تصریح کرد: کاهش نرخ تسهیلات به تبع کاهش نرخ سود بانکی که طی ماه های اخیر رخ داده قطعا می تواند به سودآوری بنگاه هایی که نرخ تامین مالی یا نرخ هزینه مالی شان کاهش پیدا کرده منجر شود.

وی در ادامه از تاثیرات بلندمدت کاهش نرخ سود بانکی بربازار سرمایه گفت: اگر کاهش نرخ سود بانکی مجدد اتفاق بیفتد می توان گفت این کاهش متاثر از نرخ تورم و وضعیت اقتصادی کشور است.

کاهش نرخ سود یک نشانه مثبت است

در ادامه مصطفی حقیقی عضو شورای عالی بورس گفت: کاهش نرخ سود اصولا برای بازار سرمایه یک نشانه مثبت است البته عوامل دیگری هم وجود دارد که اگر بصورت همزمان رخ دهد می تواند از آن تاثیر بگیرد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی می تواند اثرات مثبتی را در شاخص بورس داشته باشد چرا که اگر نرخ سود بانکی کمتر باشد سپرده گذاران در بانک ها اقدام به سرمایه گذاری در بورس می نمایند.

حقیقی افزود: اگر کاهش نرخ سود ادامه داشته باشد به طور یقین سرمایه گذاران بیشتری وارد عرصه سرمایه گذاری در بازار بورس می شوند.

 
 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.