نرم افزارحسابداری صدگان

پرداخت وام های صفر درصد به کارمندان بانک جرم است

5 795

حسابداراپ

یک کارشناس اقتصادی گفت: اعطای وام با سود صفر درصد به کارمندان بانکها از محل قرض الحسنه پس انداز جرم است و تخلف محسوب می شود.


موسی الرضا  ثروتی در گفتگو با خبرنگار تجارت نیوز با اشاره به شانه خالی کردن بانکها از اعطای وام ازدواج و اشتغال به بهانه نداشتن منابع مالی گفت:این شانه خالی کردن در حالی صورت می گیرد که بانکها ۴۰ هزار میلیارد تومان  منابع قرض الحسنه پس انداز و ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع  قرض الحسنه جاری دارند

وی افزود: اینکه بانکها سالهاست از محل قرض الحسنه پس انداز با سود صفر درصد به کارمندان خود وام های کلان می دهد،جرم است که می بایست تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

ثروتی با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم نظارت بر اجرای قوانی مصوب اظهار داشت:متاسفانه در کشور ،هیچ دولتی خود را مکلف به اجرای قوانین مصوب مجلس نمی کند و از آنجایی که مجلس نیز رویکرد رفاقتی با دولتها را در پیش گرفته ،عملا در کوتاهی های دولت در اجرای قوانین شریک جرم است.

وی ادامه داد:مجلس چندین ساله که در قانون بودجه مصوب کرده که بخشی از تسهیلات قرض الحسنه بانکها برای اشتغال و ازدواج جوانان پرداخت شود ولی در طول این سالها هیچ بانکی به این قانون عمل نکرده و مجلس نیز تعمدا نظارت و پیگیری  انجام نمی دهد.

به گفته نماینده مجلس نهم عدم اجرای قوانین مصوب  مجلس توسط دولت سابقه طولانی و طیف گسترده دارد،و نمونه های آن را می توان  در عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها،قانون ازدواج و مسکن جوانان و نیز قانون رفع موانع تولید برشمرد.

گفتنی است که هفته گذشته مجلس نهم در مصوبه ای بانک مرکزی را مکلف کرد وام ازدواج را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان برساند. با این مصوبه مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین خواهد بود و جمعا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوجین با بازپرداخت چهار سال پرداخت خواهد شد.

البته بانکها نیز متقابلا اعلام کردند که به دلیل کمبود منابع مالی امکان پرداخت چنین وامی را ندارند و در صورت اجرای چنین قانونی به احتمال زیاد صف های طولانی از جوانان در آستانه ازدواج در مقابل بانکه ها تشکیل می شود.

این ادعا در حالی از سوی بانک مرکزی اعلام شده که یک بررسی جزئی نشان می‌دهد، ۸۷۵۰ میلیارد تومان تا بهمن ۹۴ خرج وام های کلان کارمندان نظام بانکی شده است.



محل تبلیغ شما

5 نظرات
  1. محمد مهدوی می گوید

    مگه کارکنان بانکها سود نمیدن؟آقای محترمی که ندانسته وچشم بسته قضاوت میکنی،بدان که از کارکنان بانکها عین مشتری سود دریافت میشود با تفاوت در اینکه ۹۰درصد مشتریان وامهای خودرا یا پرداخت نمیکنند ویا دیر پرداخت میکنندولی از حقوق کارکنان بانک در اسرع وقت وسر هر ماه بدون تاخیر اقساط پرداخت میشود وهیچ سوخ وسوزی هم درش نیست.استرسی که کارکنان بانکها همیشه باهاش روبروهستند ،در هیچ یک از مشاغل تو این کشور نیست.پس حرف بیهوده نزنید لطفا.

  2. محمد می گوید

    با سلام
    اگر تونستید فقط یک روز به جای کارکنان شعب بانک کار کنید اون وقت بگید وام کارکنان بانک جرم است

  3. Rmo می گوید

    با توجه به تجربه بنده مرفه ترین و در عین حال کم کارترین قشر کارمندان را کارمندان بانک تشکیل میدهند. این قشر کمترین میزان بازدهی و کمترین تاثیر در ارزش افزوده کشور را دارند ولی از بهترین منابع درآمدی و ارزان ترین منابع تسهیلات کشور برخوردار هستند.
    به نظر بنده تسهیلات بانکی کم بهره ای که به کارمندان بانکها پرداخت می شود به چند دلیل زیر بسیار اشتباه و حتی حرام است.
    ۱. این تسهیلات نهایتا نه تنها که صرف تولید نمی شوند بلکه صرف خرید منزل مسکونی دوم و سوم (که بعضا این منازل به صورت خالی رها می شوند و باعث تورم در بازار مسکن می شوند) وکالاهای مصرفی خارجی از جمله اتومبیل های لوکس وارداتی و … می شود.
    ۲. به بهانه پرداخت این تسهیلات اکثر بانکها اعلام کسری موجودی و عدم پرداخت وام به سایر اقشار جامع می کنند.
    یعنی در نگاه کلی با توجه به اینکه دولت جهت کنترل بازار و جذب سرمایه مردم به بانکها از اهرم های مالی بانک مرکزی استفاده می نماید با توجه به این عملکرد بانک ها در زمینه تسهیلات، کل زحمات به صورت رانت به جیب کارمندان بانک روانه می شود.

  4. محمود می گوید

    آقایون محترمی که انقدر نسبت به این مقاله واکنش منفی نشون دادین مشخصه که خودتون کارمند بانک هستین. یکیتون ساعت ۱۱:۱۹ و دیگری ساعت ۲:۲۵ که جفتشم زمانیه که مثلا در بانک مشغول کار پر استرس هستین ، موندم چجوری انقدر استرس دارینو سرتون شلوغه که تو اینترنت هستینو میاین نظرم میدین.واقعا خدا قوت.خسته نباشین.یه وقت اینهمه استرس باعث بازده کمه کارتون نشه… یه وقت خوشیه اینهمه وام بی بهره و کم بهره با اقساط خیلی خیلییییییییییی کم که میگیرین اذیتتون نکنه.مردم چشماشون خیلی خوووووب بازه اگر در این مورد قضاوتیم بکنیم تجربه سالها دیدن این مورده…

  5. بیطرف می گوید

    با سلام بنظر من خیلی ها هستن که چند کارت حقوقی دارن در ارگانهای انقلابی با حقوق سه چهار برابری کارکنان بانکها و سهمیه زمین مجانی هم دارند و صدای کسی هم در نمی یاد.رسم این کشور اینجوره که برخی باید برای بظاهر عدالت طلبی قربانی شوند .حالا هم نوبت کارکنان بانکها رسیده. خدا لعنت کنه کسانی را که با طرح توسعه اقتصادی خودش اعلام کرد مدیران را بدارید آنها زیر دستان را کنترل میکنند.نتیجه این شد که یک کارگر دستمزدش بشه ۸۰۰ تومن و دیگران تا الی ماشاالله.نظارت و بین‌المال کجا بود؟ بعد ۳۷ سال ادعا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.