نرم افزارحسابداری صدگان

مخالفت سازمان مالیاتی با مصوبه ای كه موجب اختلال نظام ارزی می شود

0 667

حسابداراپ

رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور گفت: بتازگی مجلس شورای اسلامی سود حاصل از هر گونه تسعیر نرخ ارز را معاف از مالیات اعلام كرد كه نسبت به آن معترضیم، زیرا موجب اختلال در نظام ارزی است.


پندار سیستم

«سیدكامل تقوی نژاد» در پایان نشست خبری در پاسخ به ایرنا افزود: معاف شدن مالیاتی سود حاصل از تسعیر ارز، موجب اختلال در نظام ارزی می شود و در این زمینه بزودی اعتراض خود را به صورت كتبی تقدیم شورای نگهبان خواهیم كرد.
به گزارش ایرنا، نرخ‌ تسعیر عبارت‌ است‌ از نرخ‌ تبدیل‌ دو واحد پولی‌ به‌ یكدیگر (شامل‌ انواع‌ نرخ های‌ برابری‌ رسمی‌، قراردادی‌ و…‌) كه‌ در فرایند تسعیر به كار گرفته‌ می‌ شود.
وی درباره اعتراض برخی صادركنندگان نسبت به مالیات اعمال شده بر نرخ ارز، گفت: همه صادركنندگان مطابق قانون از پرداخت مالیات معافند.
به گفته این مسئول، به تنظیم آیین نامه ای در این زمینه نیازمندیم، زیرا فقط ۲۰ درصد صادركنندگان مواد خام و معدنی از این معافیت برخوردارند.
مطابق ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم صد درصد درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده كالاهای صنعتی و محصولات بخش كشاورزی (شامل محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع) و صنایع تبدیلی و تكمیلی آن و ۵۰ درصد مالیات درآمد حاصل از صادرات سایر كالاهایی كه به منظور دست یافتن به اهداف صادرات كالاهای غیرنفتی به خارج از كشور صادر می شوند، از شمول مالیات معافند.
همچنین برپایه بند ب ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم توسعه «اخذ هر گونه مالیات و عوارض از صادرات كالاهای غیرنفتی در طول برنامه ممنوع است».
تقوی نژاد به كلام رهبر معظم انقلاب كه «در اقتصاد مقاومتی به دنبال ایجاد زنجیره ارزش در كشور هستیم» استناد كرد و گفت: باید بین كالاهای فرآوری شده و مواد خام تمایز قایل شد و بر این اساس، فقط كالاهای كشاورزی و صنعتی فرآوری شده به صورت صد درصد از پرداخت مالیات معافند.
وی یادآوری كرد: مطابق بند ۲۴ ماده ۱۴۸ قانون مالیاتی، اگر صادركنندگان زیانی را در موقع فروش ارزشان متحمل شوند، جزو هزینه های قابل قبول تلقی می شود.
رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور گفت: در سال های گذشته برخی صادركنندگان پس از صدور محصول خود، ارزها را برای سودآوری بیشتر نگه داشته و به بانك مركزی نفروخته اند كه این خرید و فروش ارز است و مشمول مالیات می شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.