نرم افزارحسابداری صدگان

حرکت بورس پشت یک لیدر

0 488

حسابداراپ

در ادامه روند صعودی که برای قیمت‌ها و شاخص کل بازار سهام در چند روز گذشته شکل گرفته بود، دیروز نیز کلیت بازار با رشد قیمت مواجه شد.


طی معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد ۴۴۴ واحدی به میانه کانال ۶۶ هزار واحد رسید. با احتساب این رشد، بازدهی متوسط بورس از ابتدای سال ۴/ ۶ درصد رسید. به این ترتیب و با این فرض که روند صعودی یا ثبات تا پایان سال بر بورس حاکم باشد، رفتار بورس همان خواهد بود که در سال‌های گذشته تجربه کرده بود. داده‌های تاریخی بورس تهران نشان می‌دهد که در ۲۰ سال گذشته، هیچ گاه شاخص کل برای دو سال پیاپی زیان‌ده نبوده است. با توجه به این تجربه تاریخی و ریزش شدید بورس در سال گذشته، انتظار می‌رفت که بازدهی متوسط بورس در سال جاری مثبت شود؛ اتفاقی که در حال شکل‌گیری است.

ارزش معاملات این روزهای بورس نیز نشان می‌دهد که اگر روزهای درخشانی در انتظار بورس تهران نباشد، دست کم ریسک افت شدید شاخص‌ها تا حدودی رفع شده است.

این روزها بازار به حدی به آثار لغو تحریم‌ها امیدوار است که دیگر ریسک‌های بازار از جمله مشکلات بودجه و کاهش درآمدی نفتی دولت، ریزش قیمت جهانی نفت و افت شدید قیمت‌های جهانی را به کلی فراموش کرده است و امیدوارانه در سمت تقاضا باعث رشد قیمت‌ها می‌شود. طی معاملات روز گذشته تقریبا به اندازه ۲۹۸ میلیارد تومان سهام و حق‌تقدم در نمادهای عادی و عمده و بلوکی میان فعالان بازار دست به دست شد. این در حالی است که تا همین چند ماه گذشته ارزش معاملات روزانه خرد سهام به زحمت به ۵۰ یا ۶۰ میلیارد تومان می‌رسید.

این موضوع نشان می‌دهد که با وجود رشد نسبی قیمت‌ها، افراد زیادی هستند که نه تنها به آینده بورس خوش‌بین هستند، بلکه حاضرند با حجم‌های قابل توجه در میان سهامداران قرار گیرند. نکته جالب این روزهای بازار، تغییر صنایع لیدر است. طی دو سال گذشته، بازار همواره در دوره‌های رونق بیشتر تلاش داشت سهم‌هایی را مورد توجه قرار دهد که به زعم فعالان بازار بیشترین انتفاع را از لغو تحریم‌ها می‌برد. در واقع این توجه به سه گروه که بعدها به مثلث هسته‌ای معروف شدند محدود می‌شد.

گروه‌های خودرویی، بانکی و حمل و نقل به دلیل پتانسیل‌های پسابرجام همواره در دو سال گذشته لیدر بی‌چون و چرای بازار بودند. خودرویی‌ها به دلیل احتمال عقد قرارداد با شرکای خارجی، جذب سرمایه‌های خارجی، امکان بهبود کیفیت محصولات و رونق احتمالی بازار خودرو، بانکی‌ها به دلیل لغو تحریم سوئیفت و اتصال به شبکه بانکی بین‌المللی، امکان دسترسی به تسهیلات ارزان و امکان افزایش سرمایه و بهبود صورت‌های مالی و گروه حمل‌ونقل‌ به دلیل احتمال گسترش تجارت و نیاز احتمالی به شبکه حمل‌ونقل در پسابرجام همواره مورد توجه بازار بوده‌اند.

بانکی‌ها با توجه به آنکه زیان انباشته ندارند و سریع تر از سایر گروه‌ها می‌توانستند از لغو تحریم‌ها منتفع شوند، بیش از سایر گروه‌ها مورد توجه بودند. اما در معاملات روزهای اخیر، بازار تصمیم گرفته است که خودرویی‌ها را در مرکز توجه قرار دهد.

پندار سیستم

این در حالی است که خودرویی‌ها اغلب از زیان انباشته سنگین رنج می‌برند و حتی با فرض انتفاع قابل توجه از لغو تحریم‌ها دست کم چند سالی قادر به تقسیم سود نیستند. اما امضای چند تفاهم نامه بین خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی باعث شده است که شاخص این گروه به شدت رشد کرده و این گروه در صدر فهرست پربازده‌ها قرار گیرد. طی معاملات روز گذشته، گروه‌های استخراج زغال‌سنگ، خودرویی‌ها و ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند و هرکدام به ترتیب سهامداران خود را با ۴۸/ ۴، ۱۵/ ۴ و ۴۵/ ۳ درصد سود بدرقه کردند.

با توجه به ارزش معاملات گروه‌ها، می‌توان گفت که خودرویی‌ها مثبت‌ترین گروه بازار بودند؛ چرا‌که با وجود رشد ۴۸/ ۴ درصد قیمت در این گروه، ارزش معاملات نیز بیش از ۷۴ میلیارد تومان بود. این ارزش معاملات استثنایی در حالی رقم می‌خورد که تا همین چند روز پیش ارزش معاملات خودرویی‌ها به زحمت به ۱۰ میلیارد تومان در روز می‌رسید. نگاهی به شاخص خودرویی‌ها نیز می‌تواند هیجان خرید خودرویی‌ها را تایید کند.

طی یک ماه گذشته گروه خودرویی، بیش از ۴۰ درصد رشد قیمتی داشته است و سقف‌های قبلی خود را با قدرت کنار زده است و بیشترین رشد ماهانه را بین سایر گروه‌هابه خود اختصاص داده است. این در حالی است که رشد شاخص گروه بانکی و حمل و نقل در ماه گذشته، به ترتیب ۷/ ۸ و ۲۶ درصد بوده است.

ارزش معاملات گروه خودرویی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ارزش کل معاملات بورس در روز گذشته به معاملات خودرویی‌ها اختصاص یافته است. این در حالی است که این گروه از نظر ارزش بازار تنها ۳ درصد بورس را تشکیل می‌دهد.

از نکته‌های قابل توجه شرایط این روزهای بازار، اوج گرفتن ارزش معاملات است که نسبت به ماه‌های گذشته رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. بر این اساس، طی معاملات دیروز در بورس، یک میلیارد و ۵۶۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان و در ۹۶ هزار و ۱۰۵ نوبت دست به دست شد.

همان‌طور که اشاره شد طی این داد‌و‌ستدها، شاخص کل ۴۴۴ واحد (معادل ۶۷/ ۰ درصد) رشد کرد و همچنین شاخص قیمت (وزنی ارزشی) ۱۷۱ واحد (معادل ۶۷/ ۰ درصد) و شاخص کل هم وزن نیز ۱۲۵ واحد (معادل ۲/ ۱ درصد) رشد نشان داد و همچنین ارزش بازار به سطح ۲۸۷ هزار میلیارد تومان رسید. از بین ۳۷ صنعت بورسی، ۲۱ صنعت با رشد قیمت و ۱۳ صنعت با افت قیمت‌ها روبه‌رو‌ شدند.

زیان‌ده‌ترین گروه‌های معاملات دیروز عبارت بودند؛ از گروه ماشین‌آلات برقی، زراعت و کاشی و سرامیک که هریک به ترتیب با افت ۳۳/ ۲، ۵۱/ ۱ و ۱۸/ ۱ درصدی، بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند. بیشترین ارزش معاملات نیز طی معاملات روز جاری برای گروه‌های خودرویی، بانکی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی رقم خورد.

منبع:دنیای اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.