نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش مطالبات مشکوک الوصول دومین بانک بزرگ بورس

0 564

حسابداراپ

شروع هفته برای بورس آرام بود، نه از خریداران در درصدهای مثبت و هیجان خرید خبری بود و نه فروشنده ای وجود داشت که برای تبدیل به وجه نقد شدن سهامش عجله ای داشته باشد.


 

حکایت این روزهای بورس ما همین است. بورسی که با کمبود نقدینگی  رو به رو ست، متغیرهای بنیادی نظیر نرخ بهره و نرخ خوراک پتروشیمی ها آنچنان که مطابق میلش بوده، شفاف سازی نشده و در نتیجه تنها به دنبال اجرایی شدن برجام و خبرهای خوب از این ناحیه است، چرا که تنها دستاویزی است که می تواند تغییری در اوضاع به وجود آورد.

البته منطق سرمایه گذار خارجی و جذب سرمایه از خارج هم گاه با آن چیزی که مورد انتظار سهامداران است متفاوت است، سرمایه گذاران و شرکتهای ما بیشتر به دنبال جذب سرمایه و تأمین مالی هستند، اما آنهایی که از خارج ایران می آیند، بیشتر به دنبال فروش کالایشان هستند تا سرمایه گذاری و شریک شدن، دشواری های زیادی در راه تأمین سرمایه وجود دارد، اما با توجه به شرایط کنونی راه گریزی از این مسیر نمی توان متصور بود.شاخص کل بورس روز شنبه ۱۴ واحد رشد کرد و کمی بالاتر از ۶۳ هزار واحد در رقم ۶۳۰۷۰ متوقف شد.

تاپیکو، شپدیش و حکشتی بیشترین تأثیر را بر رشد بازار داشتند و در مقابل اخابر با بیشترین تأثیر منفی مانع از رشد بیشتر شاخص شد.اما در بازار شنبه شایعه تعدیل منفی شپاکسا تکذیب شد، مدیر مالی این شرکت با اعلام این نکته که تنها در برخی از محصولات این شرکت نرخ فروش کمتر از میزان پیش بینی شده در بودجه است، گفت: “نرخ در مواد شوینده کاهشی نداشته، اما در برخی محصولات کاهش نرخ داشته ایم که سعی کرده ایم با تخفیفات حجم فروش را بیشتر کنیم. وی اضافه کرد: فعلا خبری از افزایش نرخ محصولات شوینده نیست”.

اما از بانک پاسارگاد که پس از بانک صادرات بزرگترین بانک بورسی است خبر می رسد در شش ماهه اول موفق شده ۲۷ درصد از سود خود را محقق سازد، نکتۀ منفی این گزارش افزایش ۱۲۹ درصدی حجم مطالبات مشکوک الوصول نسبت به شش ماهۀ نخست سال گذشته است، میزان این هزینه در حال حاضر به ۲۷ درصد سود خالص این شرکت رسیده است.سیمان اصفهان هم تعدیل منفی داد، پس از تعدیل منفی سریالی سیمانی ها، این شرکت سیمانی نیز ۱۸ درصد سود خود را تعدیل منفی داد و سود هر سهم این شرکت ۱۰۴۲ ریال شد.

این در حالی است که در میزان فروش تغییری حاصل نشده، بنابراین تعدیل منفی بیشتر ناشی از ارائه تخفیف در فروش است.



 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.