نرم افزارحسابداری صدگان

وزارت اقتصاد قربانی می‌دهد؟/سازمان امور مالیاتی باید فکری جدی کند

0 493

حسابداراپ

مشکل مجلسی‌ها با وزیر اقتصاد تعامل است و حالا باید دید که این تعامل چطور شکل می‌گیرد تا طیب‌نیا از زیر تیغ مجلس رها شود.


به گزارش فرارو، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد که چندی قبل کارت زرد سوم را از مجلس گرفت، در آستانه استیضاحی است که به اعتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس به مصلحت نیست. استیضاح‌کنندگان به وزیری که در جلسه رأی اعتماد شاگرداول دولت بود، یک هفته فرصت داده‌اند تا مشکلات وزارتخانه‌اش را حل کند و شایعه‌ای مبنی بر اینکه رییس سازمان امور مالیاتی برکنار می‌شود تا استیضاح انجام نشود، شنیده می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که استیضاح‌کنندگان و وزیر چه تصمیمی می‌گیرند. فردی از این وزارتخانه قربانی می‌شود تا مجلسی‌ها به روابط پرتنش خود با وزارت اقتصاد خاتمه دهند یا خیر؟

بعد از دفاع تمام‌قد احمد توکلی از طیب‌نیا و ابراز امیدواری رییس مجلس به استیضاح نشدن او جلسه‌ای با حضور استیضاح‌کنندگان و وزیر برگزار شد و به طیب‌نیا یک هفته فرصت دادند.

جواد هروی یکی از طراحان استیضاح در گفت‌وگویی گفته است «ما جلسه‌ای در دفتر آقاي رحماني فضلي با وزير اقتصاد داشتيم كه در اين جلسه وزير كشور، رئيس بانك مركزي، استانداران خراسان و چهار نفر از نمايندگان منطقه نيز حضور داشتند … در اين جلسه گروه ۴ نفره اي از نمايندگان چند راهكار به وزير اقتصاد براي حل مشكلات موجود ارائه دادند و مقرر شد كه آن‌ها روي اين راهكارها كار كنند و طي يك هفته نتيجه را به ما اعلام كنند كه اگر نتيجه موردنظر نمايندگان حاصل شود، قضيه استيضاح نيز کاملاً مختومه خواهد شد.»

سؤال اینجا است که راهکارهای مورداشاره نمایندگان چه بوده است و آیا شایعه برکناری رییس سازمان امور مالیاتی صحت دارد؟

احتمال برکناری عسگری رییس سازمان امور مالیاتی زمانی موردتوجه قرار گرفت که یک منبع آگاه در این خصوص به اقتصاد نیوز گفت: دولت و مجموعه وزارت اقتصاد به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به برخورد رئیس کنونی سازمان امور مالیاتی با مالیات‌دهندگان و به وجود نیامدن رابطه مناسب میان این دو به صلاح است تا عسکری را از سمت خود برکنار کرده و از او درجایی دیگر استفاده کنند.

لازم به ذکر است که اخیراً عسکری به یکی از استان‌ها سفرکرده و در پاسخ به درخواست استاندار مبنی بر استمهال به برخی واحدهای تولیدی برخورد تندی را از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی نسبت به خود دیده که گلایه این استاندار را در هیئت دولت به همراه داشته است.

به گفته این منبع آگاه بااینکه عسکری یکی از افراد توانمند و مدیری لایق در مدیریت اقتصادی کشور است، قرار شده تا فردی تعامل‌پذیرتر به ریاست این سازمان مهم منصوب شود و نظام پرداخت مالیات در کشور با تعامل بهتری صورت گیرد. وزیر اقتصاد نیز به‌رغم مخالفت خود پذیرفته این تغییر مصلحتی در وزارت اقتصاد انجام شود تا وزارت متبوعش از تیغ انتقادها نسبت به سازمان امور مالیاتی رها شود.

باوجود همه حمایت‌هایی که نمایندگان مخالف استیضاح از طیب‌نیا کرده‌اند، مهلت یک‌هفته‌ای که داده‌شده است و راهکارهایی که به وزیر پیشنهاد داده‌اند هنوز فضای مجلس نسبت به این استیضاح کاملاً روشن است. نمایندگان انجام استیضاح را حتمی می‌دانند و امیدوارند که در صحن علنی رأی به ماندن طیب‌نیا داده شود.

سازمان امور مالیاتی باید فکری جدی کند
رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ازجمله نمایندگانی است که در گفت‌وگو با فرارو احتمال منتفی شدن استیضاح طیب‌نیا را رد کرد و گفت: مهلت یک‌هفته‌ای به وزیر به معنای انصراف از استیضاح نیست و حتماً مسئله در کمیسیون دوباره بررسی خواهد شد.

پندار سیستم

وی در خصوص نتیجه احتمالی این استیضاح نیز گفت: امیدواریم که مجلس به استیضاح رأی مخالف بدهد اما ازآنجایی‌که آقای طیب‌نیا سه کارت گرفته است و سی نفر نیز استیضاح را امضا کرده‌اند، برگزار شدن آن تقریباً حتمی است.

نماینده آباده در پاسخ به اینکه شایعه تغییر رییس سازمان امور مالیاتی به خاطر انصراف نمایندگان از استیضاح چقدر جدی است، گفت: من در جریان این مسئله نیستم.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا چنین تغییری مفید خواهد بود و در عدم استیضاح نقشی دارد یا خیر، نیز گفت: به‌هرحال سازمان امور مالیاتی باید فکر جدی بکند. شش هزار واحد تولید تعطیل‌شده است و این خیلی بد است.

زارع با اشاره به این‌که شاید این تغییر بتواند نظر برخی از نمایندگان خواهان استیضاح را عوض کند، گفت: ما در مجلس به‌طورکلی دنبال تغییر افراد نیستیم. مسئله رفتن آقای عسگری که اتفاقاً سوابق و تجربیاتی هم دارند، نیست. مسئله اصلی این است که امور به شکل مناسب اداره شود.

استیضاح نابهنگام است
محمد علی‌پور دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با فرارو گفت: استیضاح یا عدم استیضاح طیب‌نیا بستگی به پیگیری و پافشاری استیضاح‌کنندگان دارد اما من به‌عنوان عضو کمیسیون اقتصادی اعتقاددارم که اگر بنا به استیضاح باشد وزرای دیگری داریم که استیضاح آنها از طیب‌نیا خیلی ضروری‌تر است.

وی با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر اقتصاد در این شرایط یک استیضاح نابهنگام است، گفت: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که دادن کارت زرد سوم بیشتر به توضیحات وزیر و عصبانیت او مربوط می‌شد. من در صحن بودم و دیدم که آقای بذرپاش بنا نداشت سؤال را به رأی بگذارد اما آقای وزیر معتقد بودند که مطالب طرح‌شده در سؤال نبوده است و در آن جلسه نباید بیان می‌شد، عصبانی شدند و همین مسئله سبب شد که کار به کارت زرد سوم برسد.

نماینده ماکو و چالدران در پاسخ به این سؤال که آیا شایعه برکناری عسگری از ریاست سازمان امور مالیاتی جدی است و آیا این اقدام می‌تواند در نظر استیضاح‌کنندگان تغییر ایجاد کند، گفت: من چنین چیزی را نشنیده‌ام اما به‌هرحال وزیر صاحب‌اختیار است و اگر بخواهد می‌تواند چنین کند. ممکن است در جریان استیضاح هم کمک کند اما به نظر بعید می‌رسد زیر ما اکنون چهار سال است که با آقای عسگری کار می‌کنیم و او تا جایی که قانون اجازه می‌دهد به نظر نمایندگان توجه داشته و تعامل کرده لذا نمی‌توان گفت که او تعامل نداشته است. از طرفی وزیر اقتصاد هم در این دو سالی که مشغول به کار هستند دیگر معاونان را تغییر دادند اما با عسگری کارکردند لذا این شایعه خیلی نزدیک به واقعیت نیست.

با این‌ها از اظهارات نمایندگان این‌طور استنباط می‌شود که طیب‌نیا برای جا نماندن از قطار دولت چاره‌ای ندارد غیرازاینکه در ماهای پایانی این مجلس روند تعاملی پیش‌گرفته و با نمایندگان مخالف کنار آید.

یکی از اظهارنظرهایی که چنین تصوری ایجاد می‌کند و احتمال واقعی شدن شایعه برکناری عسگری- یا چیزی شبیه به آن – را جدی‌تر می‌کند. صحبت‌های ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی است.

او در گفت‌وگو با خانه ملت و در پاسخ به این سؤال که مشکل نمایندگان طراحان استیضاح در مجلس با طیب‌نیا چیست؟ گفته بود «مشکلی که وجود دارد این است که طیب‌نیا ازنظر شکلی باید روابط خود را با نمایندگان اصلاح کند. به‌هرحال نمایندگان مجلس نهم تا خرداد سال آینده و تا زمان تشکیل مجلس دهم، نماینده هستند، بنابراین وزیر باید با این مجلس سلوک کند و معنی سلوک هم الزاماً هضم نیست و می‌تواند تقویت روابط باشد؛ ازاین‌رو این مشکل بیشتر به شکل و نوع روابط برمی‌گردد.»



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.