نرم افزارحسابداری صدگان

برداشت از حساب ضامن آدم بدحساب؛ قانونی یا غیر قانونی؟!

4 1,380

حسابداراپ

دردسرهای واقعی وقتی شروع می‌شود که تسهیلات‌گیرنده نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نمی‌کند و ضامن زمانی متوجه این موضوع می‌شود که باید به‌عنوان ضامن، اقساط معوق را پرداخت کند و یا بدون اطلاع او، از حسابش برداشت می‌شود.


به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، حتما تاکنون شرایطی برای شما به‌وجود آمده که بخوانید ضامن یک نفر برای گرفتن تسهیلات بانکی شوید؛ ممکن است در شرایط اعتماد، رودروایسی و کمک به دیگران باشد، اما مساله این‌جاست که همه چیز در این‌جا خاتمه پیدا نمی‌کند.

دردسرهای واقعی وقتی شروع می‌شود که تسهیلات‌گیرنده نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نمی‌کند و ضامن زمانی متوجه این موضوع می‌شود که باید به‌عنوان ضامن، اقساط معوق را پرداخت کند و یا بدون اطلاع او، از حسابش برداشت می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از کسانی که ضمانت افراد را برای گرفتن تسهیلات می‌کنند، پای قراردادهای بانکی را نمی‌خوانند و نمی‌دانند در صورت معوق شدن وام‌های بانکی، از حساب آنها اقساط برداشته خواهد شد. اما بعد از مدتی با خالی شدن حساب خود، متوجه می‌شوند که به دلیل ضمانتی که داشته‌اند و عقب افتادن اقساط، بدون اطلاع از حساب آنها برداشت شده است.

محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در این باره می‌گوید: «از نظر قانونی اگر امکان وصول از طرف وام‌گیرنده نباشد، در قراردادهای بانکی آمده که ضامن تضمین کرده است که معوقات را بپردازد.»

پندار سیستم

وی می‌افزاید: «قوانین و مقررات این اجازه را به بانک داده است که اگر وام‌گیرنده، اقساط خود را پرداخت نکند، از حساب ضامن اقساط را برداشت کند.»

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز به «افکارنیوز» متذکر می‌شود: «زمانی که ضامن اوراق ضمانت را امضا می‌کند، داغ است و متوجه موضوع نیست و کاغذها را امضا می‌کند.»

وی می‌افراید: «در قراردادهای بانکی از ضامن موافقت می‌گیرند که هر گاه وام‌گیرنده اقساط خود را نپرداخت، اجازه داده شود که از حساب ضامن برداشت کنند.»

احمدی با بیان این‌که این موضوع در همه بانک‌ها تقریبا مرسوم است، تصریح می‌کند: «اگر ضامن این فرم‌ها را امضا نکند، نمی‌توانند از حساب او برداشت کنند و باید دادگاه دادخواست بدهند، اما ضامن این فرم‌ها را امضا می‌کند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «در هنگام عقد قرارداد تذکرات لازم به وام‌گيرنده و ضامن به صورت مکتوب داده مي‌شود، اما مشکل اصلي اين‌جاست که نه وام‌گيرنده و نه ضامن قرارداد بانکي را مطالعه نمي‌کنند.»

با این حال، در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا بانک‌ها قبل از اين‌که ضامن را از عدم پرداخت اقساط مطلع کنند، اقدام قانوني انجام مي‌دهند؟



محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. ALI می گوید

    سلام
    بانکها برای راحتی کارخود این کار را انجام میدهند .وباعث می شوند یک هرج ومرجی در جامعه بوجود اید .
    ضمانت یعنی در صورتی که بانک به افراد وام گیرنده دسترسی نداشته باشد ازحساب ضامن بردارد .
    متاسفانه بانک این کار راانجام نمی دهد ( باتوجه به اینکه از وام گیرند چک و سفته دارند و وثیقه مانند جواز کسب و….. می گیرند )
    اگر بانک ابتدا با وام گیرنده برخورد شدید می کرد چنین کلاه برداری های نمی شد .
    تازمانی که این قانون الکی در بانکها حکم فرما باشد نباید توقع خوب شدن اوضاع راداشت

  2. بی ازار می گوید

    متاسفام شما اگر بیست هزارتومان قبض پرداخت نکنی شرگت گازه اشتراک شما راقطع می کنه چطور انتظار داری ده قسط عقب بازپرداخت نکنی ازحساب ضامن برداشت نشه -خوش حساب

  3. محمد نسار می گوید

    ضعف کلی قوانین ایران مشهود است . وقتی که وام گیرنده صاحب مال و اموال است و به راحتی در خانه و خیابان ازاد است چرا باید ضامن کارمند به کلانتری و دادگاه احضار شود و بعلت عدم توانائی در بازپرداخت به زندان برود البته ضعف کلی قوانین ما در خصوص ضمانتهای بانکی این است که اگر چهارنفر ضامن یک نفر وام گیرنده هستند دادگاه فقط یک نفر از انها را جلب می نماید انصاف این است که حداقل اگر از وام گیرنده طلب نمی شود از هر چهارنفر به نسبت مساوی وصول گردد. واقعا باید برای نقص قوانین در این زمینه اقدام شود

  4. مسعود می گوید

    تمام درد جامعه در نپرداختن اقساط بانک به خاطر این است که اولا باید پارتی داشته باشی که بتوانی وام بگیری وکرنه هزاران سنگ وچوب جلوی پایت میگذارند تا از خیر وام گرفتن بگذاری پس وقتی به یک نفر وام میدهند حتما کسی را دیده است پس وام دهنده آنقدر کار را برای ضامن آسان میکند که ضامن بیچاره متوجه نیست که چکار میکند انصافا وام دهنده ها اینطور نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.