نرم افزارحسابداری صدگان

ریسک سیستماتیک افت روزهای اخیررا به بازار تحمیل كرد.

0 516

حسابداراپ

در روزهای اخیر بخشی از ریسک هایی که به بازار تحمیل شده در قالب ریسک های سیستماتیک شناخته می شود و بدیهی است نابسامانی شرایط منطقه و کشورهای همجوار منجر به بروز این ریسک در بازار شده و افت فعلی مقطعی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی اسلامی بیدگلی عضو هیأت مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان مطلب فوق گفت: وقتی بازار سرمایه دچار یک رکود نسبی می شود معمولا تأثیری پذیری از ریسک های سیستماتیک به شدت افزایش پیدا می کند بنابراین  رکود نسبی بازار سرمایه در چند ماه گذشته منجر شده اثر این ریسک به شکل فزاینده باشد.

وی ضمن پیش بینی اینکه ظرف چند روز آینده بازار به یک ثبات نسبی برخواهد گشت، اظهار داشت: فارغ از موضوع ریسک سیستماتیک تحمیل شده به بازار و تأثیر پذیری مقطعی آن در بازار مشکلی که این روزها بازار سرمایه ما از آن رنج می برد حجم پایین جریان نقدی ورودی به سمت بازار سرمایه است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بسیاری از نهادهای مالی و شرکتهای سرمایه گذاری در گذشته عمده منابع ورودی به بازار سرمایه را تأمین می کردند که عمدتاً از دو محل افزایش سرمایه و سودهای تقسیمی ایجاد می شد.

اسلامی بیدگلی در این باره تصریح کرد: منابع یک از محل افزایش سرمایه شرکت های سرمایه گذاری و جذب منابع مالی جدید و تزریق آن به بازار سرمایه و دوم از طریق سودهای تقسیمی که بنگاههای مالی از شرکتهای سرمایه پذیر به دست می آوردند حاصل می شد که در این یک سال گذشته از یک طرف در شرکت ها افزایش سرمایه نسبتاً کمی ایجاد شده و از طرفی دیگر به دلیل مشکلات نقدینگی که اکثر شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس دارند یا درصد سودها کاهش پیدا کرده یا پرداخت مطالبات سود شرکتها با تأخیر موتجه شده به همین دلیل این بخش از نقدنیگی از بازار با کاهش همراه بوده است.

پندار سیستم

وی در ادامه به اهمیت حضور سرمایه گذاران حقیقی در بازار اشاره کرد و گفت: بخش دیگری از منابع نقدی ورودی به بورس از طریق سرمایه گذاران خرد به بازار تزریق می شود که با توجه به اینکه این سرمایه گذاران از طرفی با افق کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند و  از طرفی به دلیل پایین بودن متوسط سرمایه گذاری هر فرد حقیقی در بازار سرمایه، این گروه از سرمایه گذاران بازار قابلیت خروج و ورود به بازارهای رقیب را دارند.

عضو هیأت مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی ادامه داد: نه تنها در ماههای گذشته جریان ورودی قابل توجهی از طرف سرمایه گذاران خرد به بازار وارد نشده بلکه این مجموع عوامل منجر به خروج بخشی از سرمایه گذاران در بازار شده است که در ماههای آینده برای جذب سرمایه گذار حقیقی باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد.

اسلامی بیدگلی با تأکید بر این نکته که دلیل اصلی رکود بازار کاهش قبال توجه متوسط معاملات روزانه و کاهش شاخص سهام است، گفت: نکته امیدوار کننده بازار سرمایه رکود بازارهای رقیب است. در گذشته سرمایه گذارن بخشی از پس انداز خود را در خرید کالاهای مصرفی به عنوان کالای سرمایه گذاری نظیر طلا، سکه، ارز و اتومبیل سرمایه گذاری می کردند و یا در اصلی ترین بازار رقیب بازار سرمایه یعنی بازار مسکن سرمایه گذاری می کردند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجه و البته کمتر ریسک پذیر هم به سمت بازار پول حرکت می کنند که به واسطه ثبات نسبی نرخ ارز در ماه های گذشته سرمایه گذاران علاقه ای به خرید کالاهای مصرفی به عنوان کالای سرمایه گذاری ندارند و حتی بر اساس اخبار و نشانه های واصله در بسیاری از کلان شهرها چشم انداز مثبتی برای بازار مسکن هم به عنوان کالای سرمایه گذاری وجود ندارد لذا تنها رقیب فعلی بازار سرمایه بازار پول است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد که با شناخت بیشتر سرمایه گذران از بازار سرمایه و رفع انتظارات بسیار بالا از بازدهی بازار سرمایه در روزهای آینده شاهد ثبات نسبی در بازار باشیم و امید می رود  سرمایه گذاران با انتظار یک بازده منطقی بیشتر مجدد بخشی از سرمایه خود را در بازار سرمایه سرمایه گذاری خواهند کرد.

اسلامی بیدگلی در درباره وضعیت بنیادی شرکت ها در سال جاری گفت: شرکت ها و صنایع باید تک تک تحلیل شوند، برخی از صنایع اثرپذیری بیشتری از شرایط بازار دارند و برخی صنایع و شرکت ها از بروز چنین ریسک های کمتر تأثیر دارند بنابراین نمی توان یک وضعیت کلی را به تمامی صنایع و شرکت ها تعمیم داد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.