نرم افزارحسابداری صدگان

رنگ امروز شاخص بورس

0 469

حسابداراپ

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۳.۳.۳ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۳۶ واحد افت به رقم ۵۷۲۳۸ واحد رسيد. 


همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۱۷۸ واحد کاهش عدد ۱۴۶۱۹۵ واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با ۶۳ واحد افت به رقم ۷۶۷۰۳ واحد رسيد.

همچنین در این روز پتروشیمی خارک با ۱۷ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با ۳۱ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افزایش به رقم ۷۷۷ واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با ۲ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل سهامی ذوب آهن اصفهان با ۰.۳۶ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۲۳۵۲ میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات هفته جاری همانند اغلب اوقات با روندی متعادل اما نزولی آغاز شد، هرچند که با شروع معاملات شاهد شاخصی سبز رنگ و روندی نسبتاً صعودی بودیم اما افزایش حجم عرضه ها در اغلب نماهای مطرح بورسی در کنار انتشار گزارش پیش بینی درآمد شرکت سرمایه گذاری سایپا برای سال ۹۳ که نسبت به سال گذشته با کاهشی ۵۶ درصدی همراه بود سبب شد تا با افزایش فشار بر سهام شرکت های خودرویی این موضوع به دیگر شرکت های بورسی نیز سرایت کند به هر حال چه خوب و یا چه بد باید بپذیریم که فعلاً گروه خودرویی عنوان لیدری بورس را از آن خود کرده و روند این گروه بر کلیت بازار سرمایه تأثیرگذار است.

بنابه گزارش بورس نیوز، از سویی دیگر با انتشار گزارش آژانس بین المللی از پایبندی ایران به ۷ توافق هست ای و نیز توافق دیگر کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای ۵ گام عملی دیگر تا سوم شهریور ماه سال جاری دلیلی بود تا اکثر کارشناسان بازار سرمایه نسبت به معاملات روز جاری نگاهی مثبت و تصویری سبز داشته باشند که متأسفانه اینگونه نشد.

گفتنی است که ارزش معاملات امروز به بیش از ۳۵۷ میلیارد تومان رسید که اگرچه این رقم تا دوران طلایی سال گذشته فاصله بسیاری دارد اما نسبت به مدت مشابه در هفته گذشته رشد قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشته است.

اما چند نکته از چند شرکت بورسی

پندار سیستم

وساپا: متهم اصلی بازار امروز در به منفی کشاندن قیمت اغلب سهام شرکت های بورسی است. گزارش امروز شرکت سبب ترساندن سهامداران گروه خودرویی شد. فعلاً در بین شرکت های وابسته به گروه خودرویی “وساپا” پرحاشیه ترین آنهاست که امروز با گزارشی که داد حواشی و شایعات خود را تکمیل کرد اما یک نکته قابل توجه در معاملات امروز این شرکت نهفته است. امروز در حالی گزارش مذکور این شرکت منجر به صف فروش و جمع آوری آن شد که از بین بیش از ۵۸ میلیون سهم معامله شده، سرمایه گذار حقوقی در حالی تنها ۱.۲ میلیون سهم این شرکت را به فروش رساند که از سوی دیگر اقدام به خرید بیش از ۱۱.۹ میلیون سهم این شرکت نموده است و اغلب فروشندگان امروز افراد حقیقی بورس بوده اند.

ولصنم و ولساپا: امروز با افزایش شدت عرضه ها بر گروه خودرویی بورس برخی لیزینگی ها نیز با فشار فروش و برچیده شدن صف های خرید خود مواجه شدند در این میان لیزینگ صنعت و معدن توانست همچنان صف خرید خود را حفظ نماید.

گفته می شود صندوق بازنشستگی خریدار عمده این سهام بوده و همچنان نظر بر خرید سهام این شرکت دارد از دیگر سو “ولساپا” نیز که گفته می شود حقوقی ها طی روزهای اخیر جزء فعالترین سرمایه گذاران در این نماد بوده اند امروز نیز به فعالیت خود ادامه دادند. اهالی تالار بر این باورند که نحوه معاملات این شرکت می تواند حکایت از اتفاقی داشته باشد که بزودی صدای آن درخواهد آمد.

رنا: با سیر نزولی شرکت های خودرویی سهام این شرکت نیز امروز روند نزولی به خود گرفت و با معاملات بیش از ۲۲ میلیون سهمی مواحه شد. اهالی تالار معتقدند هنوز این شرکت نتوانسته خود را با دیگر شرکت های گروه هماهنگ سازد و این در حالی است که بخش عمده پرتفوی رنا متشکل از دو شرکت سایپا و ایران خودرو است.

لپارس: از زمانی که این شرکت تکذیبیه فروش زمین را به کدال اعلام کرده تا به امروز بیش از چهار و نیم میلیون سهم این شرکت مورد معامله قرار گرفته و حتی یک روز هم صف فروش نبوده و تمامی خریداران نیز حقیقی بوده اند. این مطالب صرفاً جهت اطلاع بود.

گروه ساختمانی: امروز یک خط در میان مثبت بودند اما حجم معاملات حاکی از آن است که فعلاً قرار نیست خبری در این گروه بپیچد با دید کوتاه مدتی و چارتیستی اهالی تالار روی برخی سهام این گروه نظر دارند.

دارویی ها: به نظر می رسد مجدداً آرام و بی صدا حرکت خودشان را شروع کردند، اغلب نمادهای این گروه امروز یا با صف خرید همراه بودن و یا روندی صعودی و متعادل داشتند، این گروه معمولاً نزدیک به برگزاری مجامع خود روندی نسبتاً صعودی را در پیش می گیرد.

گروه استخراج کانه های فلزی: کلاً گروه استخراج کانه ای فلزی طی چند وقت اخیر اگرچه روند صعودی قابل قبولی را از خود به نمایش نگذاشتن اما روند منفی آنها نیز خیلی قابل توجه نیست و بیشتر در حالتی متعادل نوسانی به سر می برند، گفته می شود این گروه نیز افزایش نرخی را دنبال می کند که هنوز به نتیجه نرسیده اما آغاز روندی صعودی و البته کوتاه مدت قبل از برگزاری مجامع در این گروه محتمل است.

بانکی ها: زبان توان توصیف شرکت های فعال در این گروه را ندارد، واقعاً جزء برترین شرکت های بورسی هستند که در خسته کردن سهامدارانشان تخصص خاصی دارند. فقط خواستیم حرف دل خیلی ها را که برای ما کامنت گذاشته اند و از این گروه شکایت کرده اند گفته باشیم.

در پایان اگر روند معاملات در روزهای هفته را تکرار سنوات گذشته بدانیم باید فردا بهتر از امروز باشد هرچند که بورس قابل پیش بینی و پیشگویی نیست.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.