نرم افزارحسابداری صدگان

راهکارهاي رییس سازمان بورس برای افزایش تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه

0 479

حسابداراپ

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ۹ راهکار را برای افزایش تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه پیشنهاد کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر “علی صالح آبادی” در بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با اشاره به افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصادی ملی گفت : با بهبود فضای کسب و کار و تولید، افزایش سطح سواد مالی در کشور، توسعه منابع انسانی و زیر ساخت های قانونی و مقرراتی، توسعه متوازن بازارهای مالی، همکاری شبکه بانکی و بازار سرمایه، کنترل ریسک های سیستماتیک، افزایش رقابت و شفافیت، تشکیل نظام مند قیمت گذاری کالا و خدمات مبنی بر بازار و اصلاح برخی قوانین و مقررات می توان جایگاه  تامین مالی را از طریق بازار سرمایه افزایش دهد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های خوبی برای تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه فراهم شده است، افزود : شرکت ها با افزایش سرمایه و انتشار انواع اوراق بهادار (اوراق مشارکت، صکوک و …) می توانند بخشی از منابع مورد نیاز خود را تامین کنند.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه بازار ثانویه هم می تواند به تامین مالی بنگاه های اقتصادی کمک کند، اظهار داشت : سهامداران عمده شرکت ها با واگذاری بخشی از سهامشان می توانند منابع جدیدی را برای طراحی پروژه های خود کسب کنند.

پندار سیستم

دکتر صالح آبادی تصریح کرد : محدودیت های قانون تجارت باعث شده است تا شرکت ها نتوانند در دوران رونق، افزایش سرمایه به قیمت بازار دهند که این موضوع یکی از خلاء های کنونی تامین مالی در بازار سرمایه است که امیدوارم با اصلاح قانون تجارت این مشکل برطرف شود.

وی به طراحی صندوق های سرمایه گذاری پروژه برای تامین مالی طرح های پتروشیمی، نفتی، پالایشگاهی و … اشاره کرد و گفت: معاملات ثانویه حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس باعث شده است ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مسکن پرداخت شود.

رییس سازمان بورس اظهار داشت : انتشار اسناد خزانه اسلامی نیز در قانون بودجه سال ۹۳ دیده شده است تا دولت بتواند بخشی از بدهی های خود را به پیمانکاران غیر دولتی پرداخت کند که امیدواریم این اوراق هر چه سریعتر در بازار سرمایه منتشر شود.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه امکان تامین مالی در بازار کالایی وجود دارد، افزود : معاملات سلف به سرمایه در گردش شرکت ها کمک می کند که به زودی امکان معاملات سلف به شکل مجدد فراهم خواهد شد تا سرمایه گذاران جدید وارد این بازار شوند.

وی به طراحی گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات، تولید کنندگان در شرایط بازار نمی توانند محصول خود را بفروشند که در این شرایط، انبارهای استانداردی تعریف می شود . آنها کالای خود را در این انبارها می گذارند و گواهی کالا دریافت می کنند. این گواهی ها قابلیت عرضه در بورس یا وثیقه گذاشتن در بانک دارد تا تولیدکنندگان بتوانند بخشی از منابع مالی خود را تامین کنند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.