نرم افزارحسابداری صدگان

جلوگیری از تصمیمات دستوری راه پيشرفت بورس است.

0 515

حسابداراپ

یکی از مهم‌ترین بازار‌هایی که سال گذشته تحت تأثیر سیاست‌های دولت بود، بازار بورس و سرمایه بود. با اینکه در بیشتر کشور‌های دنیا، بازارهای سرمایه دیگر تحت تأثیر اوامر دولتی نیست، در ایران هنوز برخی تصمیمات دستوری نقش اصلی را در تنظیم بازار بورس و فرابورسی بازی می‌کند.


به گزارش «تابناک»، روند نزولی شاخص بورس در بازارهای سرمایه، در سال گذشته همچنان همچنان ادامه داشت و گویا قصد ترمز نیز ندارد. با اینکه مسئولان دست‌اندر‌کار در این بازار در روزهای آخر سال، تحرکاتی برای توقف نزول شاخص بورس انجام داده‌اند، گویا این کار‌ها نیز کارگر نیست و ‌مقطعی و گذرا اثرات محدودی داشته است.

بنا بر این گزارش، در ماه‌های اخیر با شدت گرفتن افت شاخص بورس و همچنین تشکیل صف فروش، برخی از مسئولان به دلایلی با اجرای برخی سیاست‌ها از جمله محدودیت عرضه و تقاضا و متوقف کردن نماد پتروشیمی‌ها، در صدد باز‌گرداندن شاخص بورس به روزهای اوج خود بودند.

اما این کار مدیران با طویل شدن صف‌های فروش به‌ سرابی برای آنان تبدیل شده، ولی با این حال، مسئولان امر، این کار خود را نوعی اختیار ـ که در تملک مدیریت این بخش است ـ دانسته و در مقام دفاع از آن بر‌آمدند، به گونه‌ای که صالح‌آبادی از این کارها دفاع کرده و آن را از اختیارات مقام ناظر بازار دانسته که در دنیا نیز همین گونه است، در حالی که چنین رویدادی در هیچ کجا رخ نمی‌دهد.

ابراهیم نکو با تأکید بر اینکه رشد شاخص بورس نمی‌تواند تابعی از احساسات و تصمیم گیری‌های نادرست باشد، گفت: رشد چشمگیر بورس در سال گذشته، حاکی از آن است که بازار سرمایه دارای ظرفیته ای خوب و کلانی است که می‌تواند به درستی هدایت شده و نتایج پرباری داشته و به عنوان بازار قابل اطمینان در دنیا مطرح شود.

پندار سیستم

وی گفت: بازار سرمایه، یکی از بازارهای تأمین کننده منابع و تزریق کننده نقدینگی به تولید است و نقش برجسته‌ای در شکوفایی تولید دارد؛ از این روی، با مدیریت بازار و جمع آوری درست نقدینگی، می‌توانیم کاستی‌های دیگر بخش‌ها مثل بانک را در بخش تولید جبران کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به ظرفیت های بازار بورس و با تأکید بر اینکه چشم انداز خوبی می‌توان برای این بازار پیش بینی کرد، گفت: رشد بورس تا هنگامی ادامه خواهد یافت که دولتی‌ها با مداخله و ورود‌های غیر قانونی آن را از مسیر خود خارج نکنند و مدیریت کنونی ادامه داشته و مباحث علمی بیشتر مد نظر قرار گیرد.

نکو با تأکید بر اینکه راه های نرفته در بورس زیاد است، گفت: اگر برای بورس چشم اندازی تعریف کرده و بنا بر آن حرکت کند، می‌تواند در آینده مرکز جمع آوری نقدینگی ابزاری برای تقویت تولید باشد و نقش خود را در این راستا بهتر اجرا کند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با تأکید بر اینکه احتیاط لازمه فعالیت در بورس است، افزود: نباید به گونه ای کار شود که با تصمیم گیری‌های نادرست و غیر قابل پیش بینی مسیر بورس از هدفش دور بماند.

وی گفت: بازار بورس مانند شکارچی می‌ماند که می‌تواند لحظه‌ها را شکار کند و این شکار می‌تواند آسیب‌های خارج از بورس و در جامعه را به حداقل برساند. بازار بورس می‌تواند با ایجاد سیاست های تشویقی و برنامه ریزی علمی یارانه توزیعی در فاز دوم هدفمندی را به سمت خود جذب کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه مردم آشنایی چندانی با بازار بورس ندارند، افزود: ناآگاهی مردم از بازار بورس و نحوه سرمایه گذاری در آن سبب شده است تا این بازار در میان مردم جایگاه خوبی نداشته باشد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.