نرم افزارحسابداری صدگان

اولین روز معاملات سال ۹۳

0 451

حسابداراپ

اگرچه روند شاخص بورس طی روز جاری نزولی بود اما باتوجه به خبر خوشی که طی روزهای اخیر منتشر شد به نظر می رسد با شروع رسمی فعالیت شرکت ها و فعالان بازار سرمایه در نیمه دوم فروردین ماه شاهد بازگشت روند صعودی به بورس باشیم چراکه به گفته مسولین قرار است اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها پس از خرداد ماه سال جاری آغاز شود و این درحالیست که مسولین پیشتر خبر از اجرای این طرح از فروردین ماه جاری را داده بودند.


اولین روز از معاملات سال ۹۳ در حالی با افت حدودا ۲ واحدی شاخص کل همراه شد که در این روز شاهد بازاری متعادل در غیاب حقوقی های فعال و تاثیر گذار بودیم، البته این موضوع با توجه به تعطیلات نوروزی اغلب شرکت های حقوقی امری طبیعی و تکرار تجربیات سال های گذشته بود.

بنابر گزارش بورس نیوز، اگرچه روند شاخص بورس طی روز جاری نزولی بود اما باتوجه به خبر خوشی که طی روزهای اخیر منتشر شد به نظر می رسد با شروع رسمی فعالیت شرکت ها و فعالان بازار سرمایه در نیمه دوم فروردین ماه شاهد بازگشت روند صعودی به بورس باشیم چراکه به گفته مسولین قرار است اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها پس از خرداد ماه سال جاری آغاز شود و این درحالیست که مسولین پیشتر خبر از اجرای این طرح از فروردین ماه جاری را داده بودند.

پندار سیستم

براین اساس بنظر می رسد بازار سرمایه در بهار ۹۳ با اطمینان خاطر بیشتر به حرکت خود ادامه دهد چراکه یکی از نگرانی های اغلب فعالان بازار سرمایه تغییرات احتمالی بودجه شرکت ها به واسطه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها می باشد که فعلا تا پایان خرداد سایه این ریسک از سر بورس برداشته شده و شرکت ها فرصت چانه زنی بیشتری با دولت به جهت کاهش ریسک احتمالی اجرای این طرح بر صورت های مالی خود دارند.

به هرحال طی معاملات روز جاری شاهد اتفاق خاصی از سوی سهام شرکت ها نبودیم بجز سنت شکنی یک صنعت و تکرار روند یک ماهه ابتدایی پنج سال گذشته برای دو صنعت بورسی، بطوریکه صنایع رایانه ای و غذایی همانند پنج سال گذشته اولین ماه از فصل بهار را با روندی صعودی آغاز کردند البته اگرچه سهام اغلب شرکت های فعال در گروه رایانه در پایان با نوسانات منفی همراه شدند اما بنظر می رسد با توجه به جمع آوری سهام “رانفور” تا درصد مثبت در پایان معاملات مجددا جو روانی مثبت به دیگر شرکت های این گروه باز گردد. همچنین روند صعودی در گروه غذایی تا پایان معاملات همچنان مشاهده شد.اهالی تالار معتقدند برخی از صنایع بورسی همچون دو صنعت مذکور معمولا در فروردین ماه نوسانات مثبت بیشتری را نسبت به دیگر صنایع تجربه می کنند.

از سویی دیگر در گروه تجهیزاتی بورس که طی سال های اخیر شاهد روند صعودی اکثر شرکت های فعال بورسی این صنعت در فروردین ماه بودیم اما طی معاملات روز جاری این صنعت سنت شکنی کرد و با واگذاری صف خرید سهام شرکت صنایع آذرآب این روند تغییر کرد. بر این اساس طی روز جاری با عرضه صف خرید نماد “فاذر” و حرکت قیمت سهام این شرکت تا نوسانات منفی شاهد روند نزولی کلیه شرکت های فعال در این گروه بودیم.اهالی تالار بر این باورند که آذرآب روند صعودی فروردین ماه خود را در ماه پایانی سال گذشته پیش خور کرده است.

اما گروه خودرویی بازار سرمایه امروز با روندی که از خود برجای گذاشت نشان داد که فعالان این گروه هنوز بر سر اعتقاد خود برای رشد این گروه در سال ۹۳ به واسطه برخی اتفاقاتی که رخ خواهد داد هست و همچنان اینگروه پتانسیل رشد قیمت و روند صعودی قابل توجه را دارا است که البته این گفته به خوبی در روند حرکتی سهام شرکت سایپا مشهود بود. اهالی تالار معتقدند که سال جدید سال انتشار اخبار خوب در صنعت خودرو به واسطه برخی اتفاقات شکل گرفته و یا در حال شکل گیری در این صنعت به تبع گشایش های صورت گرفته در روابط خارجی کشورمان می باشد و بنظر می رسد با بازگشت سهام شرکت ایران خودرو به عنوان لیدر این گروه شاهد اتفاقات زیادی در گروه خودرویی بورس باشیم.

در صنعت پالایشی نیز امروز روند نزولی غالب بود و لیدر این گروه یعنی “شبندر” با صف فروشی که از خود برجای گذاشت باعث سربزیری شاخص بورس و تمامی نماد های این گروه شد.اخبار ضد و نقیض بسیاری از علت تشکیل روند نزولی در این گروه امروز به گوش می رسید که به محض دریافت اخبار رسمی و متقن نسبت به انتشار سریع آن اقدام خواهد شد.

از سویی دیگر امروز شرکت سرمایه گذاری خوارزمی با انتشار اطلاعیه ای خبر از حضور در مزایده فروش صد در صد نیروگاه منتظر قائم متعلق به بانک صادرات داد که بنظر می رسد با توجه به دعوت مدیران بانک صادرات از مسولین این شرکت به جهت انجام مذاکره شانس ” وخارزم” برای تصاحب این نیروگاه بیش از بقیه باشد.اهالی تالار معتقدند با اجرای طرح هدفمندی و افزایش نرخ برق درصورتیکه این نیروگاه به “وخارزم” برسد می تواند تاثیر قابل توجهی بر سود پیش بینی شده این شرکت داشته باشد.همچنین بانک صادرات نیز سود خوبی از محل فروش این نیروگاه شناسایی خواهد نمود.

در پایان بنظر می رسد روند متعادل بورس طی روزهای آتی نیز ادامه دار باشد اما احتمالا این روند رفته رفته بیشتر بسوی صعودی شدن میل خواهد کرد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.