نرم افزارحسابداری صدگان

حمایت از سهامداران یا شاخص بورس؟

0 630

حسابداراپ

جلسه حقوقی های بورس پیرامون مسایل روز بازار سهام و تزریق نقدینگی برای حمایت از سرمایه گذاران و روند معاملات در حالی امروز برگزار شد که براساس موارد عنوان شده از سوی حقوقی ها، نگرانی های موجود در میان سرمایه گذاران و سهامداران نسبت به فضای کنونی بورس بی دلیل به نظر می رسد.

به گزارش بورس نیوز، در این جلسه که با حضور مدیران و نمایندگان هلدینگ ها، شرکت های سرمایه گذاری و نیز صندوق های بازنشستگی برگزار شد، پیرامون علل روند منفی حاکم بر معاملات و نیز نحوه حمایت از صنایع مختلف بورسی بحث و بررسی صورت گرفت.

همچنین جمع بندی ها حکایت از آن داشت که حمایت از سهام با تمرکز بر صنایعی صورت گیرد که طبق جمع بندی های حاصل شده ارزش ذاتی سهامشان بالاتر از قیمت روز باشد. همچنین مقرر گردید گروه های لیدر بورس و صنایع با بنیاد قوی گزارش های خود را با شفافیت اطلاعاتی بیشتر به فعالان و سرمایه گذاران اعلام کنند و سهامداران عمده و حقوقی ها نیز از طریق کنترل میزان عرضه و تقاضا و اقدام جهت انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، از سهام زیر مجموعه خود حمایت کنند تا بدین ترتیب بسیاری از نگرانی های فعالان بازار سهام از جمله سرمایه گذاران حقیقی مرتفع گردد و فضای اعتماد در بورس بیش از پیش تقویت شود.

پندار سیستم

نکته جالب در خصوص این تصمیمات آنجاست که مقرر گردیده سهامداران عمده با توجه به شناختی که از سهام خود دارند، از عرضه آنها خودداری کرده و با اطمینان نسبت به ارزنده بودن سهم، سهام عرضه شده را خریداری کنند.

اما به نظر می رسد بیشترین حمایت ها از صنایعی صورت خواهد گرفت که اثرگذاری بالایی بر رقم شاخص کل داشته و سهام آنها در نگاه سهامداران عمده نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که از جمله آنها می توان به گروه های پتروشیمی و معدنی اشاره کرد.

حال آنکه در این قبیل سهام بعضاً درصد سهام شناوری شرکت ها در مقایسه با سایر گروه های بورس از جمله خودرو، سیمان، ساختمان و مواد غذایی پایین است و به هر صورت به نظر می رسد حقوقی ها در اجرای برنامه حمایتی خود از صنایع مختلف، تبعیض قائل شده و بیشتر به دنبال حمایت از شاخص کل هستند تا سهامداران حقیقی. مضاف بر اینکه اغلب این حقوقی های فعال در پرتفوی سرمایه گذاری خود حجم قابل توجهی از سهام شرکت های دو گروه پتروشیمی و معدنی را دارا هستند که این موضوع می تواند شائبه حمایت از پرتفوی حقوقی ها را در ذهن سرمایه گذاران ایجاد نماید.

آنچنان که طی معاملات روز جاری جدا از چند صنعت شاخص ساز، در سهام سایر گروه ها همچنان روند فرسایشی قیمت ها و حتی صف های فروشندگان قابل مشاهده بوده و حمایتی قوی و مؤثر در این قبیل نمادها به چشم نمی خورد.

در پایان این گزارش می افزاید، در راستای افزایش سطح اعتماد سرمایه گذاران و بهبود فضای معاملاتی در بورس لازم به نظر می رسد که حمایتی همه جانبه از بازار سرمایه و تمامی گروه های فعال صورت پذیرد و این موضوع تنها معطوف به شاخص کل نباشد؛ چراکه مشاهده رفتارهای تبعیض آمیز در مقابل صنایع مختلف از سوی حقوقی ها نه تنها خوشایند نیست، بلکه خود می تواند به اعتماد باقیمانده سرمایه گذاران نیز لطمه بزند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.