نرم افزارحسابداری صدگان

اعلام میزان نرخ تورم سال آینده در بودجه

0 606

حسابداراپ

 نرخ تورم نیز در سال ۹۰، ۲۱ درصد، در سال ۹۱، ۳۰ درصد و تا پایان سال ۹۲ پیش‌بینی می‌شود که به ۳۳ درصد برسد و در سال ۹۳ نیز نرخ تورم بین ۲۱ تا ۲۵ درصد پیش‌بینی شده است و نرخ بیکاری تا پایان برنامه پنجم توسعه ۱۰/۴ درصد پیش‌بینی شده که در لایحه بودجه برای پایان سال ۹۳، ۱۲/۴ درصد پیش‌بینی شده است.


به گزارش  تسنیم، سخنگوی کمیسیون تلفیق گزارشی از عملکرد این کمیسیون و برخی اعداد و ارقام مصوب تلفیق در قالب لایحه بودجه، به نمایندگان ارائه کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز پارلمان، رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۹۳ را در دستور کار قرار دادند و غلامرضا کاتب سخنگوی این کمیسیون گزارشی از عملکرد کمیسیون تلفیق به نمایندگان ارائه کرد.

وی در ابتدا اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق در ۳۴ جلسه مستمر حداقل ۱۲۰ ساعت برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ زمان گذاشتند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۳ رویکردهای مثبتی داشت که کمیسیون تلفیق نیز به دنبال افزایش این رویکردها بود، گفت: اولین رویکرد دولت در لایحه بودجه قانون‌مداری بود که لایحه بودجه را در زمان مقرر تقدیم مجلس کرد و طبق قانون سهم صندوق توسعه ملی را به میزان ۳۱ درصد افزایش داد.

کاتب با بیان اینکه امسال اولین سال است که دولت برای هر دستگاه بودجه‌ریزی عملیاتی را آغاز کرده، تصریح کرد: علاوه بر این، ۷ دستگاه دولت دستورالعمل بودجه‌ریزی‌عملیاتی برای ۲۷ دستگاه دیگر را نیز آماده کرده‌اند.

پندار سیستم

وی رویکرد دیگر دولت در لایحه بودجه را پاسخگویی عنوان کرد و گفت:‌ امسال اولین بار است که دولت گزارش عملکرد سال ۹۰ و ۹۱ را هر کدام در ۳ جلد تقدیم مجلس کرد و طبق ماده ۴ بودجه‌ریزی، دولت مکلف بود همراه با لایحه، برنامه سالانه را نیز تقدیم مجلس کند که امسال همراه با لایحه بودجه برنامه یکساله سال ۹۳ را نیز ارائه کرد.

این نماینده مجلس در خصوص شفافیت بودجه نیز خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۳ هیچ عدد و رقمی نداریم که پنهان باشد و خوشبختانه دولت همه را به صورت شفاف آورده و به میزان ۲۲ درصد ردیف‌های متفرقه در لایحه بودجه را کاهش داده است.

کاتب افزود: در بعد نظارت نیز، دیوان محاسبات اعلام کرده که لایحه بودجه قابل نظارت است.

وی در ادامه سخنان خود با تطبیق لایحه بودجه سال ۹۳ با برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: نرخ رشد متوسط اقتصادی در پایان برنامه پنجم توسعه، ۸ درصد پیش‌بینی شده که این میزان در سال ۹۰، ۳ درصد در سال ۹۱ منفی ۵/۸ درصد، در سال ۹۲، منفی ۸درصد بود و برای سال ۹۳ مثبت ۳ درصد پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: نرخ تورم نیز در سال ۹۰، ۲۱ درصد، در سال ۹۱، ۳۰ درصد و تا پایان سال ۹۲ پیش‌بینی می‌شود که به ۳۳ درصد برسد و در سال ۹۳ نیز نرخ تورم بین ۲۱ تا ۲۵ درصد پیش‌بینی شده است و نرخ بیکاری تا پایان برنامه پنجم توسعه ۱۰/۴ درصد پیش‌بینی شده که در لایحه بودجه برای پایان سال ۹۳، ۱۲/۴ درصد پیش‌بینی شده است.

کاتب خاطرنشان کرد: بودجه عمومی کشور در سال ۹۲، ۷۲۷ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در لایحه بودجه سال ۹۳، ۷۸۲ میلیارد تومان پیشنهاد شد و کمیسیون تلفیق آن را به ۸۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد و درآمدها نیز در سال ۹۲، ۹۰۶ هزار میلیارد تومان بود که برای سال ۹۳، ۹۲۷ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود و کمیسیون تلفیق ۹۹۳ هزار میلیارد تومان به تصویب رساند.

وی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی افزایش درآمد مالیاتی در سال ۹۳ گفت: درآمد مالیاتی در لایحه بودجه نسبت به سال قبل، ۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

این نماینده مجلس در خصوص تصمیمات مهم کمیسیون تلفیق نیز اولین مورد را تصمیم اعضای این کمیسیون نسبت به بی‌انضباطی لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: درست است که دولت در این زمینه تلاش‌هایی داشته اما در این راستا کمیسیون تلفیق نیز ۹ بند را کاهش داد و تصمیم دیگر مهم کمیسیون تلفیق توجه به ایثارگران، محرومان و مستضعفان است که مصوبات زیادی در این زمینه داشته‌اند و به منظور شکوفایی اقتصادی و کاهش رکود اقتصادی نیز ۲۳ تبصره الحاقی به لایحه بودجه پیش‌بینی شد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.