نرم افزارحسابداری صدگان

بورس تهران حباب ندارد.

0 585

حسابداراپ

دولت در حالی در شرایط کنونی تمام توجه خود را به کنترل تورم در کشور معطوف کرده که به نظر می رسد بایستی دولتمردان حداقل طی بازه زمانی کوتاه مدتی این مقوله را رها کنند و در راستای بهبود شرایط در بورس گام بردارند.


بازار سهام و فعالان آن در حالی به دلیل افت قابل توجه قیمت سهام بسیاری از شرکت های بورسی، شرایط دشواری را طی چند هفته اخیر پشت سر گذاشتند که به نظر می رسد حتی یادآوری آن برای سهامداران به ویژه سهامداران خرد چندان خوشایند نباشد. از این رو در صدد آن برآمدیم تا با یکی از کاشناسان فعال در حوزه بازار سرمایه پیرامون روند نزولی روزهای اخیر بورس و دلایل اثرگذار بر آن صحبت کنیم.

در همین ارتباط، مدیر عامل سابق شرکت بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بدون تردید بخشی از نوسانات و افت های اخیر قیمت سهام شرکت ها از اخبار منتشر شده پیرامون چگونگی تدوین بودجه سال آینده کشور و تعیین تکلیف برخی پارامترهای اثرگذار بر وضعیت سودآوری شرکت های بورسی همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ ارز نشأت می گیرد. علاوه بر این، به نظر می رسد سرعت ورود نقدینگی به بورس نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است.

پندار سیستم

رحمانی به لزوم تعدیل قیمت سهام شرکت های بورسی به ویژه شرکت هایی که از لحاظ بنیادی در وضعیت مناسبی به سر نمی برند اشاره کرد و ابراز داشت: اگرچه نوسانات بازار سهام و افت قیمت ها طبیعی است و در سال های نه چندان دور نیز سهامداران و فعالان بازار سرمایه چنین شرایطی را پشت سرگذاشته اند، اما به نظر می رسد انتشار شایعات و گمانه زنی های بی اساس پیرامون تغییر مدیریت سازمان بورس به این روند نزولی دامن زده، به گونه ای که متأسفانه بسیاری از سهامداران حتی افراد حرفه ای به این شایعات توجه کرده اند و با تصمیم گیری نادرست خود موجب تشدید نزول شاخص کل و قیمت سهام بسیاری از شرکت ها شده اند.

این مقام مسئول با اظهار مخالفت با نظر برخی کارشناسان مبنی بر وجود حباب قیمتی در بورس، در این ارتباط افزود: به نظر می رسد حباب قیمتی تنها در سهام برخی شرکت های بورسی که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار نیستند، شکل گرفته بود و سایر شرکت های فعال در گروه های مطرح بورسی براساس عملکرد مناسب خود، رشد قیمتی مناسبی را تجربه کردند. با همه این اوصاف، انتظار می رود کاهش قیمت ها تا زمان تعدیل نسبت پی بر ای بازار به شش مرتبه تداوم داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین نحوه عملکرد شرکت های بورسی طی دوره ۹ ماهه سال مالی جاری را از دیگر عوامل اثرگذار بر روند نزولی بورس برشمرد و گفت: گزارش های ۹ ماهه شرکت ها در حالی انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورد نکرد که به نظر می رسد این عامل نیز به سهم خود بر روند بازار مؤثر واقع شده است. از این رو به نظر می رسد دولتمردان و مدیران مسئول در بازار سرمایه بایستی این امر را مورد توجه ویژه خود قرار دهند و آن را عاملی ناچیز تلقی نکنند.

مدیر عامل سابق شرکت بورس در خاتمه افزود: دولت در حالی در شرایط کنونی تمام توجه خود را به کنترل تورم در کشور معطوف کرده که به نظر می رسد بایستی دولتمردان حداقل طی بازه زمانی کوتاه مدتی این مقوله را رها کنند و در راستای بهبود شرایط در بورس گام بردارند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.