نرم افزارحسابداری صدگان

انتشار رتبه بندی بانک‌ها توسط بانک مرکزی

0 489

حسابداراپ

رئیس کل بانک مرکزی از رتبه‌بندی بانک‌ها در آینده نزدیک خبر داد.



به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، صبح امروز در جمع مدیران، روسای شعب و سرپرستی بانک سینا،  با اعلام این مطلب گفت: بانک‌ها از جنبه‌های مختلف از جمله صورت‌های مالی رتبه بندی خواهند شد و بانک برتر را در خالص سرمایه یا پیاده سازی استاندارد‌های حاکمیت شرکتی معرفی خواهیم کرد.
وی با اشاره به انتشار فصلی این آمارها از سوی بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی بر اساس یکسری استانداردها، بانک‌ها را رتبه بندی نموده و با این شیوه، به بازار و مشتریان علامت خواهد داد.
سیف همچنین به بانک‌ها توصیه نمود: برای ارتقاء شرایط خود در جهت ایجاد پایداری، ثبات و پرداختن به وضعیت ترازنامه، در این راستا پیش‌قدم شوند.

پندار سیستم

لزوم رقابت بانک‌ها در جهت جلب رضایت مشتری
رئیس کل بانک مرکزی، در ادامه با تاکید بر جایگاه مشتریان و لزوم جلب رضایت حداکثری آنان اظهار داشت: یکی از مثبت‌ترین رقابت‌ها‌ی بانکی، رقابت در جهت جلب رضایت مشتری است.
سیف افزود: هر بانکی که در این زمینه موفق تر عمل نماید، پیش‌زمینه‌های رشد و توسعه خود را فراهم آورده است و به اتکای آن می‌تواند برنامه‌های بلند‌مدت‌ خود را تدوین نماید.
ایشان با مهم‌ دانستن فرهنگ‌سازی در این زمینه افزود: با صدور دستورالعمل و بخشنامه، نمی‌توان مشتری مداری را نهادینه کرد. ما نیازمند درک و باور متقابل از نیاز‌های مشتری هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: اعاده اعتماد بین سه ضلع بانک‌ها، بانک مرکزی و مشتری یک بحث جدی است که در گام اول جهت اصلاح این حوزه، بازنگری در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ های مبهم را در دستور کار داریم و بناست با تنظیم رابطه مشتری از موضع منطقی صحبت کردن با وی، به یک استاندارد مشخص برسیم.
وی افزود: هر فردی که به بانک مراجعه می‌کند، باید اطمینان حاصل نماید در چارچوب قوانین به درخواستش رسیدگی می‌شود و نیازی به توصیه و سفارش دیگران نیست.
رییس شورای پول و اعتبار قانع کردن مشتریان را از اساسی‌ترین ارکان مشتری مداری دانست و عنوان کرد: در صورت نهادینه شدن ضرورت جلب رضایت مشتری در باور کارکنان- حتی اگر به دلیل محدودیت ‌های قانونی، خواسته او قابل انجام نباشد – وی تصور نخواهد کرد در حقش اجحاف شده است. در غیر این صورت، ذهنیت منفی علیه بانک‌ها  شکل خواهد گرفت.

تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، اولویت تسهیلات بانکی
سیف همچنین در تشرح سیاست‌های آتی بانک مرکزی گفت:‌ در حال حاضر به دلیل وجود شرایط رکود تورمی، ‌باید  نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد و نمی‌توان به طور مطلق سیاست‌های انقباضی را دنبال کرد.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود اگر بخواهیم در سال ۹۲ نقدینگی را در سطح ۲۳ درصد حفظ کنیم، تورم به ۳۵درصد برسد.
وی با مهم خواندن رشد اقتصادی در سال آینده افزود: اولویت اول ما ارائه تسهیلات در جهت تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی است که به دلیل محدودیت منابع، امکان استفاده از تمام ظرفیت‌های خود را ندارند. اولویت دوم نیز تکمیل واحد‌های نیمه‌تمام است. واحدهایی که بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد آن‌ها تکمیل شده و با تزریق منابع محدودی، ظرفیت تولید کشور را افزایش خواهند داد.

بانکداری خصوصی، تجربه‌ای موفق و ماندگار در کشور
ایشان با اشاره به تجربه موفق بانکداری خصوصی در کشور، گفت: بانکداری خصوصی در کشور، تجربه موفقی است که باید از آن مراقبت شود و در همین راستا باید نسبت به آن چه که سبب تضعیف آن می‌شود، حساس بود.
رییس شورای پول و اعتبار، ضرورت اصلاح ساختار مالکیت بانک‌های خصوصی را یادآور شد و با اشاره به الگوهای مورد نظر بانک مرکزی گفت: این از جمله موضوعاتی است که پس از اتخاذ تصمیم نهایی به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی تصریح کرد: آنچه که ما باید به شدت نسبت به آن حساس باشیم، طرز تلقی و باور‌های عمومی از حرفه بانکداری  به ویژه بانکداری خصوصی در جامعه است و در این راستا می‌بایست با دفاع منطقی و پاسخ درست به انتقادات موجود – که بعضا هم منطقی هستند- زمینه تصورات مثبت از بانک‌ها را در جامعه ایجاد کنیم.
سیف در این راستا خاطر نشان کرد: بانک مرکزی نیازمند بازسازی و بازآرایی ساختار درونی است تا بتواند وظیفه خود در مقابل جامعه که حساس‌ترین بخش آن نظارت بر بانک‌ها است را به نحو مطلوب انجام دهد
وی افزود: با استفاده از تجربیات موجود و بهره‌گیری از توانمندیهای یک گروه کارشناسی، اقداماتی نیز در جهت پیشبرد برنامه بانک مرکزی ۱۴۰۰ در حال انجام است.
وی همچنین ضمن انتقاد از موضوع برداشت از حساب بانک‌ها گفت: این برداشتها استدلال و منطق درستی نداشت. اقدمات ما اکنون به رفع ابهامات گذشته و تلاش تا حصول نتیجه مطلوب معطوف خواهد بود.
سیف یکی از مشکلات بانک‌ها را مطالبات معوق آن‌ها دانست و افزود: سعی ما بر این است که رقم مطالبات را به کمتر از ۵ درصد برسانیم و در این راستا بانک‌ها باید با دقت نظر و هدف‌گذاری درون سازمانی، زمینه موفقیت در این بخش را فراهم آورند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز این که بخشی از مشکلات نظام بانکی، مربوط به توقعات نابجا از آن است، افزود: اگر سعی کنیم با تعریف درست از توقعات، وظایف خود را بر این اساس بازنگری و اجرایی سازیم، مشکلات موجود رفع خواهد شد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.