نرم افزارحسابداری صدگان

پایان سال مالی شرکت‌ها بورس را منفی کرد.

0 547

حسابداراپ

شاخص بورس تهران نخستین روزکاری هفته را با افت ۴۷ واحدی به پایان رساند که از نظر کارشناسان، پایان سال مالی برخی شرکت ها دلیل اصلی منفی شدن بازار و انتظار برای ارائه گزارش‌های ۶ماهه شرکت ها از عوامل مؤثر در این زمینه بوده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شاخص بورس تهران درحالی معاملات امروز را با افت ۴۷ واحدی و رسیدن به رقم ۵۹۱۱۷ به پایان رساند که در جریان افت اندک و کاهش قیمت برخی شرکت‌ها ارزش بازار به ۲۹۰ هزار میلیارد تومان رسید. البته بورس تهران طی هفته گذشه روز های مثبتی را پشت سر گذاشت و امروز نیز افت بسیار اندکی داشت که نشان‌دهنده آرامش بازار و ثبات است.

بر اساس این گزارش، عظیم ثابت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد روند فعلی بورس تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه تنش‌های سیاسی منطقه تا حدی به پایان رسیده و تکلیف آن مشخص شده است، بازار نیز پس از افت‌هایی که جریان این اخبار تجربه‌کرده بود، به روند رو به رشدخود بازگشت. البته طی بررسی هایی که انجام شد یکی از مهمترین دلایل افت اندک بازار پایان سال مالی  شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

وی خاطر نشان کرد: این شرکتهایی که سال مالی آنها ۳۱ شهریور ماه است باید حساب‌های خود را شفاف‌کنند بنابراین در حال حاضر کارگزاری‌ها به دنبال پس گرفتن اعتبارات خود هستند. همچنین، مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری  و برخی شرکت‌ها که پایان سال مالی آنها است در حال شناسایی سود هستند. بر این اساس در حال حاضر به صورت سنتی در این مقطع زمانی روند بازار دچار افت اندک می‌شود، البته روند افت بازار از دو هفته قبل شروع شده بود.

پندار سیستم

این کارشناس بازار سرمایه  گفت: طی دو روز گذشته بورس تهران با جهش‌هایی که داشت، دو درصد رشد کرد و امروز نیز افت چندانی را شاهد نبودیم و تنها ۴۷ واحد منفی شد که دلیل اصلی آن نیز شناسایی سود شرکت‌هایی است که سال مالی آنها فرارسیده است. همچنین همیشه در شهریور ماه خبر خاصی در بازار وجود ندارد و به همین دلیل بازار روند آرامی را سپری می‌کند.

ثابت در پایان با اشاره به اینکه دولت جدید نیز تثبیت شده و فعالیت‌های آنها عملیاتی شده است، خاطر نشان کرد: بورس تهران و سهامداران در حال حاضر منتظر انتشار گزارش‌های۶ ماهه شرکت‌ها است تا ببینند این گزارش‌ها تا چه حد با پیش بینی‌های انجام شده همخوانی دارد . همچنین تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سال ۹۳ نیز از مسائلی است که بازار در انتظار شفاف‌سازی آنهاست.

داد و ستد ۳۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان

در معاملات نخستین روز هفته ، سرمایه گذاران تالار بورس بیش از ۳۲۲ میلیون برگه سهم و حق تقدم را دست به دست کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در روز جاری سرمایه گذاران بورسی بیش از ۳۲۲ میلیون برگه سهم را جا به جا کردند که ارزش این داد و ستدها بالغ بر یک هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال بود که در ۴۴هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

همچنین در این روز ارزش بازار نیز در عدد ۲۹۰ هزار میلیارد تومان جای گرفت و شاخص کل متاثر از تاثیر منفی نمادهای پالایش نفت بدرعباس، پالایش نفت اصفهان و مپنا ۴۷ واحد افت کرد و در عدد ۵۹ هزار و ۱۱۷ قرار گرفت. همچنین در این روز نمادهای ملی مس، پتروشیمی پردیس ، بانک صادرات و هلدینگ خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند.

شاخص صنعت نیز امروز ۸۵ واحد پایین آمد. در حالی که شاخص بازار اول رشد ۷۷ واحدی را ثبت کرد ، شاخص بازار دوم ۶۷۸ واحد نزولی شد.

روز جاری نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، آذراب، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری آتی دماوند، ایران خودرو و ملی مس بیشترین ارزش معاملات و نمادهای پالایش نفت بندرعباس ، ایران خودرو ، سایپا، بانک پاسارگاد، ملی مس و بانک ملت بیشترین حجم معاملات را داشتند.

همچنین صدرنشنینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سرمایه گذاری پارس توشه، لاوپ پارس شهاب، کنترل خوردگی تکین کو، معدنی املاح ایران،داملران، دوده صنعتی پارس و بیسکویت گرجی بود.

این در حالی بود که نمادهای سرمایه گذاری صنعت بیمه، بیمه دانا، کلشی اصفهان، پارس الکتریک، داده پردازی اریان، شیمیایی سینا و پارس خودرو بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

همچنین طولانی ترین صف های خرید نیز به نمادهای بانک صادرات، بیمه البرز، توسعه صنعتی بهشهر، سرمایه گذاری آتی دماوند، کشتیرانی، ایران خودرو و فرآورده های نسوز پارس رسید . این در حالی بود که مپنا، سرمایه گذاری صنعت بیمه، بیمه دانا، بانک سینا، نیرو ترانس ، سیمان خزر و چینی ایران با سنگین ترین صف های فروش مواجه شدند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.