نرم افزارحسابداری صدگان

توصيه مدير كل سازمان امور مالياتي : اجناس بدون فاكتور نخريد

3 988

حسابداراپ

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه بسياري از توزيع كنندگان كالا و فروشندگان از صدور فاكتور فروش خودداري مي كنند، گفت: درصورت عدم صدور فاكتور فروش، آن واحد صنفي از تمام معافيت هاي مالياتي محروم خواهد شد.


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از ايرنا ، حميدرضا يوسفي افزود: بيش از سه دهه است كه ضمن الزام درج قيمت روي كالا به صدور فاكتور فروش نيز اصرار داريم اما متاسفانه اغلب فروشندگان اين كار را انجام نمي دهند.

وي تاكيد كرد: خريداران ، بايد فاكتور فروش را از فروشندگان مطالبه كنند چراكه فاكتور فروش يك سند رسمي به شمار مي رود كه خريدار از طريق آن مي تواند حقوق خود را پيگيري كند.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور در ادامه به ديگر مزاياي صدور فاكتور فروش اشاره كرد و گفت: در فاكتور فروش حاشيه سود درج مي شود و در صورت درج نشدن حاشيه سود ، قيمت ها مختلف خواهد شد.

يوسفي خاطرنشان كرد : صدور فاكتور از فروش كالاي قاچاق جلوگيري مي كند ، بنابراين اگر مي خواهيم اقتصاد كشور اصلاح شود بايد صدور فاكتور در جامع رواج يابد.

 **الزام فروشندگان به داشتن سامانه فروش

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور اظهار داشت: فروشندگان موظف به تجهيز به سامانه فروش شده اند و ديگر زمان زيادي براي انجام اين كار ندارند.

يوسفي گفت: سازمان امور مالياتي كشور به ۱۰ شركت رايانه اي اجازه داده كه اقدام به طراحي نرم افزار سامانه فروش كنند.

وي با بيان اينكه با انجام اين كار ، صورتحساب ها و اظهارنامه ها سريع تر آماده مي شود، افزود: فروشندگان عادت دارند اظهارنامه هاي مالياتي خود را دقيقه ۹۰ تنظيم كنند و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده به شهروندان و موديان مالياتي تعليم مي دهد كه اين كار را به موقع انجام دهند چراكه موارد مربوط به ماليات برارزش افزوده بايد هر سه ماه يك بار آماده شود.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور گفت: بستر الكترونيكي طراحي شده تا موديان مالياتي بدون مراجعه حضوري به اين سازمان و با امضاي ديجيتال، اظهارنامه هاي ماليات بر ارزش افزوده خود را انجام دهند.

يوسفي تصريح كرد: هم اكنون استقرار سامانه هاي فروش در واحدهاي صنفي با سرعت مورد انتظار ، پيش نمي رود و سازمان حمايت مصرف كنندگان مصرف كنندگان و توليد كنندگان مي تواند در اين زمينه كمك كند.

وي افزود: بكارگيري سامانه هاي فروش و اجراي قانون ماليات ارزش بر افزوده به شفافيت اقتصادي جامعه كمك كرده و حقوق مصرف كننده را حفظ مي كند.

 **قانون ماليات بر ارزش افزوده ، يك نظم دهنده اقتصادي است

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده قبل از آنكه يك قانون باشد يك نظم دهنده اقتصادي است.

يوسفي افزود:ماليات بر ارزش بر افزوده، ماليات مدرن و جديدي است كه سابقه آن در كشور به سال ۶۶ مي رسد اما به دليل همزماني با دوران دفاع مقدس از دستور كار مجلس شوراي اسلامي كنار گذاشته شده و ۱۰ سال بعد در سال ۸۷ به تصويب و اجرا مي رسد.

وي اضافه كرد: تاكنون پنج مرحله فراخوان براي ثبت نام ماليات بر ارزش افزوده صنوف داشته ايم و نظام مالياتي را تثبيت كنند.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور گفت: منابع مالي در هرجامعه اي محدود است، بنابراين بايد به دنبال مكانيسم هاي نظم دهنده اقتصادي مانند ماليات بر ارزش افزوده باشيم كه طرف آن نيز مصرف كنندگان هستند.

يوسفي تاكيد كرد: هر كسي كه بيشتر مصرف مي كند بايد ماليات بيشتري نيز پرداخت كند كه البته اين ماليات ها در سيستم بازتوزيع به جامعه بازمي گردد به طورمثال نرخ ماليات بر ارزش افزوده در ابتدا سه درصد تعيين شده بود كه ۱.۵ درصد آن به شهرداري ها تعلق مي گرفت .

پندار سیستم

وي گفت: امسال نرخ ماليات برارزش افزوده شش درصد تعيين شده و ۴/۲ درصد آن به شهرداري ها پرداخت مي شود تا صرف طرح هاي نوسازي، عمراني و عام المنفعه شود.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور خاطرنشان كرد: ماليات بر ارزش افزوده، عدالت اقتصادي در جامعه را هدف گرفته است.

 **لايحه ماليات بر ثروت در دستور كار قرار گرفته است

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه ماليات به سه دسته ماليات بر مصرف، ماليات بر ثروت و ماليات بر درآمد تقسيم بندي مي شود، گفت: لايحه مربوط به ماليات بر ثروت در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است.

يوسفي با يادآوري اينكه قانون ماليات بر درآمد از سال ۱۳۴۵ دركشور اجرا مي شود، افزود: لايحه اصلاحيه ماليات بر ثروت تقديم مجلس شده است تا به تصويب برسد.

 **مزاياي اجراي قانون ماليات ارزش بر افزوده

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور گفت: تمام كارشناسان اقتصادي دنيا براي نظم دادن به توزيع مصرف و درآمد در كشور ، اجراي قانون ماليات ارزش بر افزوده را توصيه مي كنند.

يوسفي افزود: اين قانون اكنون در ۱۵۰ كشور جهان اجرا مي شود و قانوني اثربخش و كمك حال دولت ها است.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور تاكيد كرد: قانون ماليات بر ارزش افزوده حدود ۴۰ مزيت دارد از آن جمله مي توان به شفافيت در اطلاعات اقتصادي اشاره كرد كه اتفاقا اكنون نيز با مساله كدربودن اطلاعات مالي و اقتصادي روبرو هستيم.

يوسفي گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده يك قانون پيشرونده و اثربخش بوده كه نقطه مناقشه آن با سازمان امور مالياتي كشور نيز بسيار كم بوده و يك تعامل برد-برد بين موديان مالياتي و اين سازمان به شمار مي رود.

وي تصريح كرد: اگر سازمان امور مالياتي كشور در رسيدگي به مسايل موديان مالياتي، تعلل داشته باشد، سالانه دو درصد جريمه شامل حال اين سازمان خواهد شد.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور تاكيد كرد: با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده ، شفافيت مالياتي اتفاق مي افتد و بازتوزيع هزينه ها نيز رعايت مي شود ، به طورمثال قبلا افراد متمكن داراي چندخودرو هرچه مي خواستند بنزين مصرف مي كردند و فردي كه خودرو نداشت از يارانه بنزين بهره اي نمي برد اما اين قانون به طور خودكار ، منافع را توزيع مي كند.

 **آموزش موديان مالياتي به صورت رايگان

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور از آموزش رايگان موديان مالياتي خبر داد و گفت: موديان مالياتي با مراجعه به سايت اينترنتي http://www.etax.ir مي توانند با ثبت نام از آموزش هاي الكترونيكي در اين زمينه بهره مند شوند.

يوسفي خاطرنشان كرد، پيش بيني شده است سه درصد از ماليات ها صرف تشويق موديان مالياتي شود.

وي گفت: واحدهاي صنفي بايد شماره هاي ماليات بر ارزش افزوده را در معرض ديد مشتري نصب كنند و پيشنهاد كرده ايم سامانه اي راه اندازي شود تا شهروندان هر خريدي كه انجام دادند، اطلاعات آن را در اين سامانه وارد كنند كه البته جوايزي براي آنان نيز براي انجام اين كار درنظرگرفته شده است.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي كشور درباره معافيت هاي مالياتي نيز گفت: ۱۷ دسته از كالاها و خدماتي كه مورد مصرف دهك هاي پايين و اقشار ضعيف جامعه هستند مانند نان و شير و اقلام دارويي مشمول معافيت هاي مالياتي مي شوند.

يوسفي به شهروندان توصيه كرد در صورت داشتن هرگونه سوال يا شكايت در زمينه ماليات با سامانه پاسخگوي ۳۵۰۸۷ يا ۱۸۲۲ ، تماس بگيرند؛ درصورت تماس از شهرستان بايد كد ۰۲۱ را گرفت.

وي گفت: ميز مشاوره مالياتي در تمام واحدهاي سازماني مالياتي مناطق كشور فعال شده است.

يوسفي به مردم توصيه كرد: تحت هيچ شرايطي پاسخ سوالات مالياتي خود را از افراد غيرمتخصص جويا نشوند.


محل تبلیغ شما

3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    فلسفه وجودي فاكتور براي سازمان امور مالياتي كشور اخذ ماليات از اصناف است كه متاسفانه اصنافي همچون طلافروشان ، عمده فروشان و ….فاكتور را مشتاقانه و سريع صادر و در ذيل آن ماليات بر ارزش افزوده را نيز دريافت مي نمايند ولي نه ماليات بر ارزش افزوده اي را به سازمان پرداخت مي كنند و نه فاكتورهاي خود را به مميزين مالياتي ارائه مي دهند و اين ميشود فرار مالياتي و اخذ درآمد دوچندان از مردم.بهتر است به جاي توصيه مدیرکل آموزش سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اینکه بسیاری از توزیع کنندگان کالا و فروشندگان از صدور فاکتور فروش خودداری می کنند ،نحوه رسيگي و مميزي خود را بروز و آنلاين نمايند .

  2. alireza می گوید

    با سلام
    لطفا شرایط یک فاکتور معتبر از نظر اداره دارائی یا اداره بازرسی کل کشور را به بنده اعلام نمایید.
    هنوز شرایط یک فاکتور که بعنوان سند قبول شود را نمیدانم
    آیا فاکتورهای بدون سربرگ مورد تایید است؟ آیا نیازی نیست ۲مهره شوند؟
    با تشکر
    لطفا اگر زحمتی نیست ایمیل کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.