نرم افزارحسابداری صدگان

تلاش همه فعالان براي ارتقاي كنترل‌هاي داخلي

0 666

حسابداراپ

پندار سیستم

توجه و تمركز ويژه برمحيط كنترلي اثرات مثبت فراواني در عرصه اقتصادي کشور به همراه دارد. 


به گزارش روابط عمومي بورس تهران، ناصر اميدواري مدير حسابرسي داخلي بورس تهران، با بيان مطلب فوق گفت: طي سال گذشته پس از ابلاغ دستورالعمل كنترل‌‌هاي داخلي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران در ۱۶ ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۱، مقالات و اظهار نظر‌هاي مختلفي از طرف صاحب نظران و استادان ارائه و منتشر شد كه ابعاد مختلف (مثبت، منفي، تهديدها و فرصت‌ها) آن را به خوبي مورد بررسي قرار مي‌داد اما آنچه امروز به آن نياز داريم لزوم توجه و تمركز به محيط كنترلي است، زيرا محيط كنترلي مانند چتري براي چهار  جزء ديگر كنترل‌هاي داخلي است.
وي ادامه داد: برهمين اساس مي‌توان با ارزيابي و شناختي كه اين بزرگواران از محيط كنترلي حاكم بر واحد‌هاي اقتصادي كشور دارند به اين نتيجه رسيد كه نياز ما توجه و تمركز با رويكرد آموزشي برمحيط كنترلي‌ است. تا به لطف حق بتوانيم به زودي اثرات مثبت آن را در عرصه اقتصادي كشور مشاهده كنيم.
رييس كميته بورس انجمن حسابرسان داخلي ايران توجه سهامداران را به مزاياي داشتن كميته حسابرسي در شركت‌‌ها جلب کرد و افزود: بدون ترديد طي سال‌‌هاي گذشته توجه هيات مديره‌ها به داشتن كميته حسابرسي، كميته مديريت ريسك و حسابرسي داخلي بيشتر از گذشته شده و اين موضوع را به خوبي مي‌توان در صنعت بانكداري و بيمه مشاهده کرد، اما اين نيز كافي نيست و اميدوارم روزي برسد كه سهامداران تمام شركت‌ها به عنوان يكي از ذي‌نفعان واحدهاي اقتصادي توجه و تمركز ويژه به اين موارد معطوف کنند و اين موضوع را به عنوان يک مطالبه از نمايندگان خود يعني اعضاي هيات مديره بخواهند.
همچنين اعضاي هيات مديره نيز با پي بردن به مزاياي اخذ مشورت از اين كميته‌ها، خود داوطلبانه و با اشتياق گزارش كنترل‌‌هاي داخلي را ارائه و منتشر كنند.
اميدواري تصريح کرد: در اين زمان است كه حسابرسان نيز با اطمينان بيشتري گزارش‌‌هاي خود را منتشر مي‌كنند، زیرا اطمينان دارند كنترل‌‌هاي داخلي با تاكيد بر كنترل‌‌هاي داخلي حاكم بر گزار‌شگري در شركت استقرار يافته و به طور مستمر توسط هيات مديره، كميته حسابرسي و حسابرسي داخلي مورد پايش قرار مي‌گيرد. بدون ترديد اين مهم با تداوم اين همكاري موجود ومطلوب بين بانك مركزي، مجموعه بازار سرمايه، سازمان حسابرسي، جامعه حسابداران رسمي، انجمن حسابرسان داخلي ايران، استادان دانشگاه‌ها و ساير صاحبنظران رخ خواهد داد.
مدير حسابرسي داخلي بورس گفت: كميته بورس انجمن حسابرسان داخلي ايران نيز در كنار ساير نهادها و در راستاي هدف آگاهي بخشي و آموزش همه شاغلان در اين زمينه اقدام به انتشار آخرين اسامي مديران حسابرسي داخلي و اعضاي كميته حسابرسي شركت‌‌هاي بورسي و فرابورسي در سايت بورس اوراق بهادار تهران بخش حسابرسي داخلي کرده است.
بر اين اساس ۱۱۶ شركت شامل ۹۶ شركت بورسي و ۲۰ شركت فرابورسي اطلاعات آنها در سايت كدال منتشر شده، منعكس مي‌كند، از بين اين ۱۱۶كميته حسابرسي ۲۱ نفر دربيش از يك شركت، عضو كميته حسابرسي هستند و مابقي در يك كميته حسابرسي عضو هستند و بر اساس اين اطلاعات مي‌توان گفت در مجموع ۴۸۷ نفر در زمينه اركان راهبري شركتي در حال ارائه خدمات حرفه اي هستند. همچنين اسامي اين شركت‌ها  تمركز و توجه ويژه آنها را بر توجه به حقوق كليه ذي‌نفعان از جمله سهامداران، هيات مديره و ساير فعالان در بازار سرمايه را نشان مي‌دهد.
رييس كميته بورس انجمن حسابرسان داخلي به پيشنهاد تمديد مهلت ثبت نام  و استفاده از معافيت از امتحان را براي اعضاي كميته حسابرسي و حسابرسي داخلي شركت‌‌هاي بورسي و فرابورسي  اشاره و اظهار کرد: با اعلام خبري مبني بر اين كه با توجه به اين كه حجم گسترده‌اي از متقاضيان عضويت در انجمن از همكاران شاغل در شركت‌‌هاي بورسي و فرابورسي بوده‌اند، كميته بورس پيشنهاد تمديد مهلت ثبت‌نام و استفاده از معافيت از امتحان را براي اعضاي كميته حسابرسي، مديران حسابرسي داخلي و همكاران آنها در مجموعه بازار سرمايه را به هيات مديره انجمن پيشنهاد کرده است كه اميدوارم با پذيرش اين پيشنهاد، اين امكان فراهم شود تا افرادی كه در مهلت قبلي تقاضاي خود را با تاخير ارسال کرده‌اند، مشمول گذراندن آزمون ورودي انجمن
نشوند.
علاقه‌مندان مي‌توانند مطالب خود را  در خصوص اين اسامي و ارتباط آتي خود با كميته بورس از طريق ايميلiad@tse.ir اطلاع دهد تا شعار آموزش براي همه ذي‌نفعان و با كمك همه ذي‌نفعان تحقق يابد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.