نرم افزارحسابداری صدگان

۶ درصد ماليات بر ارزش افزوده، در جيب طلافروش ها يا سازمان امور مالياتي؟

1 1,485

حسابداراپ

طلافروشي ها تا پايان ارديبهشت موظف به نصب صندوق مکانيزه فروش هستند.


اين روزها که قيمت طلا نيز همانند بسياري از کالاهاي ديگر سر به فلک کشيده است بسياري از خانواده ها که درگير و دار برگزاري مراسم عروسي براي فرزندان و نزديکان خود هستند براي خريد طلا به طلافروشي ها مراجعه مي کنند و در هنگام خريد با ۶ درصد ماليات بر ارزش افزوده که مولفه جديدي علاوه بر اجرت ساخت و سود طلافروش است، مواجه مي شوند که قيمت تمام شده طلا را براي خريدار مقداري بالاتر مي برد. به عنوان مثال اگر با قيمت هاي بالاي فعلي طلا کسي ۱۵ ميليون تومان طلا بخرد، ۹۰۰ هزار تومان ماليات بر ارزش افزوده با نرخ ۶ درصد بايد بپردازد. خوب مي گويند قانون است و همه نيز بايد قانون را بپذيريم درست؛ اما موضوع ديگري که تامل برانگيز است، شيوه دريافت ۶ درصد ماليات بر ارزش افزوده از مشتري و ارائه آن به سازمان امور مالياتي است، سوالي که مطرح است اين که آيا اين شيوه جامع وکامل است و مي تواند به طور کامل از بروز تخلف و سوءاستفاده جلوگيري کند؟ آيا منافذي دارد که بايد جلوي آن را سد و از بروز سوءاستفاده هاي احتمالي جلوگيري کرد؟


گذري به طلافروشي هاي سطح شهر تهران و پي گيري نحوه اخذ ماليات بر ارزش افزوده از طلا، حکايت از رفتارهاي متفاوت طلافروشان با اين مسئله دارد که نشانگر نوعي بي ضابطگي، در اعمال اين قانون است. هرچند که با ديدن برخي مغازه هاي طلافروشي که به دليل پرداخت نکردن ماليات بسته شده اند مي توان فهميد که سازمان امور مالياتي با اين موضوع سخت گيرانه برخورد مي کند؛ با اين حال اگر پاي سخن طلافروشان بنشينيد يا حتي به عنوان مشتري عادي درباره نحوه اخذ ماليات بر ارزش افزوده توسط طلافروشي ها و نحوه پرداخت آن به ادارات ماليات کنجکاوي داشته باشيد احتمالا متوجه برخي مشکلات در اجراي اين قانون خواهيد شد.به يکي از خيابان هاي مرکزي شهر مي رويم جايي که تعدادي طلافروشي در کنار يکديگر قرار دارند؛ اما در ميان آن ها يکي از طلافروشي ها وسط روز بسته است؛ دليلش را که جويا مي شويم طلافروشي هاي همسايه مي گويند که به خاطر پرداخت نکردن ماليات بر ارزش افزوده است. يکي از اين مغازه داران به خراسان مي گويد: “۴۰ ميليون تومان به عنوان علي الحساب براي ماليات بر ارزش افزوده اين مغازه نوشته و ۱۲ ميليون تومان هم جريمه اش کرده اند؛ وقتي طلافروش تحت فشار باشد چه کار بايد بکند، بايد مغازه را ببندد”.


بايد اطلاع رساني و بسترسازي مي شد

اين طلافروش مي افزايد: آقايان چيزي را در کشورهاي ديگر ديده اند و مي خواهند به اجبار در اينجا اجرا کنند. موقعي مي شود اين را اجرايي کرد که مشتري را توجيه کنيد. بايد در تلويزيون از۶ ماه قبل تبليغات کنند تا مشتري بفهمد که بايد ماليات بر ارزش افزوده بدهد. به گفته وي بايد مشتري بداند که ماليات بر ارزش افزوده از طلا، چگونه و چه مقدار گرفته مي شود و درقبال آن چه خدماتي دريافت مي کند.وي ادامه مي دهد: مشتري از ما مي پرسد که ماليات را براي چه مي گيريد؛ ماليات را شماي مغازه دار بايد بدهيد درحالي که ما بايد براي او توضيح دهيم که ما ماليات بر درآمد را بايد بدهيم و ماليات بر ارزش افزوده را مشتري بايد بدهد. متاسفانه هيچ اطلاع رساني در اين زمينه انجام نشده است.


ارزش افزوده را حساب نکرده ام!

به مغازه طلافروشي ديگري مي رويم و مي خواهيم قيمت يک النگو را جويا شويم ؛ در پاسخ قيمت طلاي آن را گرمي ۱۵۲ هزارتومان اعلام مي کند که البته حدود ۱۳۰ هزار تومان قيمت هرگرم طلاي بدون اجرت است و ۲۲ هزار تومان ديگر شامل سود و کارمزد و ماليات آن مي شود. اما اين طلافروش مدعي است که ماليات بر ارزش افزوده را محاسبه نکرده است البته قيمت وي شبيه قيمت مغازه هاي همسايه است که ۶ درصد ماليات بر ارزش افزوده را با همين قيمت محاسبه مي کنند و معلوم است براي بازارگرمي چنين ادعايي را دارد اما همين ادعا نيز نشان مي دهد که براي ثبت ماليات بر ارزش افزوده در فاکتور الزامي ندارد.


بايد ۲۰ ميليون تومان ماليات براي سال ۹۰ بدهم

طلافروش ديگري در خيابان مختاري تهران وضع ماليات بر ارزش افزوده را بدون ضابطه و به اصطلاح خودش “يلخي” مي داند و مي‌گويد: ۲۰ ميليون تومان ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۰ براي من در نظر گرفته اند در حالي که من از مشتري چيزي نگرفته ام.وقتي مي پرسيم بر چه اساسي اين رقم را اعلام کرده اند؛ مي گويد: يلخي است! مي گويند ماليات(مشاغل) شما يک ميليون و هشتصد هزار تومان است پس شما ۳۰۰ گرم در ماه فروش داريد که ماليات بر ارزش افزوده آن مي شود ۲۰ ميليون تومان در حالي که ما يک ريال از مردم نگرفته ايم.مي پرسيم که پيشتر قرار بود در فاکتورها ماليات بر ارزش افزوده نوشته شود؛ آيا شما اين کار را نکرده ايد که در پاسخ مي گويد: بعضي ها گرفته اند که برد کرده اند ولي ما نگرفته ايم  اما ۱۵ روز است که هرکسي بيايد مي گيرم.

پندار سیستم


گزارش ميداني از تعدادي از طلافروشي هاي سطح شهر مشهد

به يکي از طلافروشي هاي حاشيه بلوار قرني مشهد مراجعه مي کنيم از فروشنده قيمت يکي از انگشترهاي طلاي سفيد با نگين برليان را جويا مي شويم، فروشنده ابتدا قيمت انگشتر را دو ميليون و صد و بيست هزار تومان اعلام مي کند و مي گويد نگين هاي اين انگشتر اصلي است. از فروشنده مي خواهيم که تخفيف بدهد و درصدي که بابت ماليات بر ارزش افزوده مي گيرد را مشخص کند، پاسخ مي دهد ۶ درصد بابت ماليات بر ارزش افزوده بر قيمت انگشتر در نظر گرفته مي شود و توضيح مي دهد که اتحاديه آنها را مجاز دانسته است براي اين انگشتر حدود ۲۰ درصد سود بگيرند اما آنها سود کمتري براي خود در نظر مي گيرند.از فروشنده سوال مي کنيم که آيا اين ۶ درصدهايي را که بابت ماليات بر ارزش افزوده از مشتري مي گيريد به سازمان امور مالياتي مي دهيد و اين کار مطابق با فاکتورها انجام مي شود يا خير؟ فروشنده توضيح مي دهد سازمان امور مالياتي از مغازه هاي طلافروشي مبالغ متفاوتي بابت ماليات بر ارزش افزوده مي گيرد که لزوماً براساس فاکتورها نيست.در حال خروج از مغازه طلافروشي هستيم که فروشنده مي گويد با تخفيف حدود ۴۰ هزار توماني حاضر است انگشتر را به قيمت دو ميليون و هشتاد هزار تومان هم بدهد.


تاثير گراني طلا بر ماليات بر ارزش افزوده

به يکي از واحدهاي صنفي طلافروشي در محدوده مرکز شهر مشهد مراجعه مي کنيم و از فروشنده قيمت يک سرويس طلا را مي پرسيم، قيمت حدود ۱۵ ميليون و پانصد هزار تومان است،از فروشنده سوال مي کنيم که آيا امکان دارد ۶ درصد ماليات بر ارزش افزوده را براي مشتري لحاظ نکند، پاسخ مي دهد چون سازمان امور مالياتي براساس فاکتور، ماليات بر ارزش افزوده را مي گيرد، نمي توانيم ۶ درصد را از مشتري نگيريم، از فروشنده سوال مي کنيم که اگر طلافروشي ماليات بر ارزش افزوده را از مشتري بگيرد و به سازمان امور مالياتي ندهد يا کمتر بدهد، تکليف اين درصدهايي که از مردم گرفته مي شود چيست؟ در پاسخ مي گويد: سازمان امور مالياتي از همه طلافروشي ها ماليات بر ارزش افزوده مي گيرد و کسي را از قلم نمي اندازد، ضمن اين که وقتي ماليات ها براساس فاکتور گرفته شود، کسي نمي تواند از مردم ماليات بر ارزش افزوده بگيرد و به سازمان امور مالياتي ندهد. از فروشنده سوال مي کنيم اگر تعدادي از فاکتورها توسط طلافروشان به سازمان امور مالياتي ارائه نشود تکليف چيست؟ مي گويد الان به دليل گراني طلا، بازار بسيار سنگين (راکد) است بنابراين اگر فروشنده نخواهد براساس فاکتور ماليات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالياتي بدهد، کارشناسان خبره اين سازمان به صورت تضميني ماليات بيشتري از طلافروش مي گيرند و اين به ضرر طلافروش است بنابراين چنان چه فاکتور ارائه دهد به سود اوست.


طلافروشان بايد هر دوماه يک بار اظهارنامه مالياتي پرکنند

در همين حال يک کارشناس امور مالياتي که تمايلي به ذکر نامش نداشت با بيان اين که احتمالا دليل گرفتن ماليات يک ساله، در نتيجه مراجعه نکردن طلافروشان به ادارات مالياتي براي پرکردن اظهارنامه است، به خراسان گفت: طلافروشان بايد هردوماه يک بار اظهارنامه مالياتي پرکنند و احتمال دارد که اخذ ماليات يک ساله به همين دليل باشد.به گفته وي هردوماه يک بار طلافروشان با پرکردن اين اظهارنامه ها با سازمان امور مالياتي تسويه حساب مي کنند و در اين صورت، مشکلي نخواهند داشت.درخور ذکر است پي گيري گزارشگر خراسان براي مصاحبه با معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي و مديرکل فني اين معاونت براي تشريح نحوه محاسبه ماليات هاي ساليانه براي طلافروشي ها با وجود تماس هاي مکرر بي نتيجه ماند.


۳۱ ارديبهشت آخرين مهلتبراي نصب صندوق هاي مکانيزه طلافروشان است

محمد کشتي آراي، رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر در گفت وگو باخراسان در پاسخ به اين سوال که ساز وکار فعلي دريافت ماليات بر ارزش افزوده از واحدهاي صنفي طلافروشي چگونه است؟ گفت: سازمان امور مالياتي طلافروش ها را به نگهداري دفاتر حسابداري مکلف کرده است که اين دفاتر بايد براساس اصول حسابداري تدوين شده باشد ضمن اين که براساس فرم هايي که اين سازمان به واحدهاي صنفي طلافروشي داده است واحدها بايد فاکتورهايي را با شماره مسلسل تهيه کرده باشند و موقع فروش در دفاتر ثبت کنند.کشتي آراي در پاسخ به اين سوال که آيا با اين ساز و کار احتمال تخلف وجود دارد يا خير گفت: وقتي دفاتر به حوزه هاي مالياتي ارائه مي شود ممکن است اين دفاتر مورد قبول واقع شود يا نشود، اگر مورد قبول واقع نشود، ماليات علي الراس براي آن واحد در نظر گرفته مي شود.رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر در پاسخ به اين سوال که چگونه مي توان سيستم حسابداري مکانيزه و متحدالشکلي را که امکان دخل و تصرف در آن باشد براي واحدهاي صنفي طلا فروشي ايجاد کرد؟ گفت: آخرين مهلت براي نصب صندوق هاي مکانيزه فروش و سيستم نرم افزاري که متصل به سازمان امور مالياتي است، تا آخر وقت ۳۱ ارديبهشت ماه امسال است، در صورت اجراي اين طرح تمام خريد و فروش هاي واحدهاي صنفي طلافروشي به صورت شفاف ثبت مي شود. اين سامانه نيز به سازمان امور مالياتي متصل است.


منبع : روزنامه خراسان


محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. نسيم می گوید

    ببخشيد يك طلافروشى مى گويد سالانه ۱۲۰مليون تومان ماليات مى دهد ايا حقيقت دارد؟اگر دارد ميشه برايم كامل توضيح دهيد. با تشكر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.