نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات ازدرآمد اخذ شود، نه فروش

2 764

حسابداراپ

بازار کامپیوتر طی یکسال گذشته تا کنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است و با وجود گلایه‌هايي که کسبه و خریداران در مورد روند قیمت‌ها و کاهش موجودی و… داشته‌اند، اما باز هم بازار را سر پا نگه داشته‌اند. 

اما اینک اعتراضاتی از سوی فروشندگان به گوش مي‌رسد که ریشه در قوانین و مقررات وضع شده برای این صنف دارد. از قوانین مالیاتی که بزرگترین و مهمترین آنها است گرفته تا مقررات خاصی که به منظور نظم بخشیدن به بازار وضع شده است موجبات اعتراض گروهی از کسبه را فراهم آورده است.

کسبه‌ای که اعلام مي‌کنند همگام با رشد نرخ تورم باید بار افزایش هزینه‌هاي جانبی مانند اجاره واحد‌هاي تجاری، هزینه آب، برق و… تامین کنند حالا مي‌گویند با توجه به این شرایط توان پرداخت مالیات را که حق مسلم و قانونی دولت است و تمام افراد جامعه باید آن را بپردازند ندارند.
البته بخشی از این هزینه‌ها از طریق فروش کالاها و از جانب خریداران تامین مي‌شود. اما در شرایط فعلی با توجه به شرایط خاص بازار ،تامین این هزینه‌ها تا حدود زیادی برای کسبه بازار و فعالان صنفی سخت شده است.

پندار سیستم



محمد خدایانی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از افزایش هزینه‌هاي جانبی و… که بگذریم، امسال باید یک مالیات شش درصدی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به واردکننده بپردازیم و از سوی دیگر یک مالیات بر فروش به سازمان امور مالیاتی!
به گفته این فعال بازار، مالیات بر فروش که میزان آن ۷ درصد از میزان فروش در یک سال است سنگینی زیادی بر دوش فعالان بازار تحمیل مي‌کند. به گفته این فعال بازار، در شرایط فعلی که میزان فروش در بازار به شدت کاهش یافته است و بازار حال و روز مساعدی ندارد، دریافت این مالیات هفت درصدی واقعا هیچ دلیل منطقی ندارد.
ولی سازمان امور مالیاتی بر دریافت و اخذ آن از فروشندگان بازار اصرار دارد.
مسعود مولازاده، یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت با تایید گفته‌هاي همکارش به «دنیای اقتصاد» گفت: ایرادی که به این مالیات وارد است این است که مالیات از کل میزان فروش اخذ مي‌شود.
در حالی‌که این عادلانه نیست و به نظر مي‌رسد مالیات باید از محل درآمد اخذ شود.



یکی دیگر از کسبه بازار هم با بیان این مطلب که ما در حال حاضر ممر درآمدی نداریم و توان پرداخت مالیات در نظر گرفته شده برای صنف را نداریم گفت: انتظار ما این است که وقتی مسوولان مي‌بینند در چه شرایط سختی بازار را سر پا نگه داشته ایم با ما راه بیایند و از ما حمایت کنند.
وی که معتقد است هیچ حمایتی از صنف کامپیوتر چه از جانب ارگان‌های دولتی و چه از سوی اتحادیه نشده است مي‌گوید: به دلیل این اتفاقات است که کسبه قدرت خود را از دست داده و هر روز از تعداد فعالان این صنف کاسته مي‌شود.
اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران نیز در این مورد اعلام کرده است، در تمام دنیا مرسوم است که مالیات بر درآمد و میزان سود و… اخذ مي‌شود  نه از کل فروش. وی افزود: سازمان امور مالیاتی هر سال با بررسی‌هاي حضوری و پایه قرار دادن بی اعتمادی باعث مي‌شود فضایی ناخوشایند ایجاد شود.در حالی که اگر مبنا را بر اعتماد می‌گذاشت این امور با صرف زمان کمتری انجام مي‌شد.



در این باره نخعی، یکی از کسبه بازار مي‌گوید: هر سال ماموران سازمان امور مالیاتی در تیر ماه به بازار مراجعه کرده و از چند و چون و حساب و کتاب‌های فروشندگان سوال و جواب می‌کنند که این اتفاق نشان دهنده این است که آنها اعتمادی به اظهارات فروشندگان نداشته و به همین دلیل با حضور گاه و بی‌گاه خود باعث به هم خوردن آرامش بازارمي‌شوند.
برای یافتن پاسخی روشن در رابطه با یک موضوع که مبنا و اساس دریافت مالیات بر فروش چیست تماس‌هاي مکرری با سازمان امور مالیاتی (از روابط عمومی تا بخش‌هاي مختلف این سازمان) داشتیم که هیچ کدام نتیجه‌ای در بر نداشت و هیچ مقامی حاضر به پاسخگویی به ما نشد!

منبع : دنياي اقتصاد


محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. غلامپور می گوید

    قابل توجه آقایان خدایانی و مولازاده ؛
    میزان مالیات بر فروش ( جهت محاسبه مالیات سالانه ) ۷% نمی باشد و هیچوقت هم نبوده است ، بلکه به رقم حاصل از ضریب فروش( خرده فروشی ) کامپیوتر، معافیت سالانه پایه تعلق می گیرد و تازه پس از آن نرخ مالیاتی ۱۵ تا ۳۰ درصد منظور که آنوقت مالیات مورد نظر مطالبه خواهد شد ویقینا” دنبال تخفیف گرفتن هم خواهند رفت، بنابراین مالیات بر فروش صد میلیون تومان ( برای سال ۹۰ ) می شود ۰۰۰/۸۶۰/۱۰ریال ( یعنی حدود ۱% ) نه ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال ( ۷%) .
    و البته در این خصوص بهتر بود همکاران دنیای اقتصاد که بعضا” فنی هم می باشند به اظهارات اینچنینی یادداشتی هم اضافه می نمودند .
    خداحافظ /

  2. عليرضاآهنگي می گوید

    سپاس خداي را كه فرصت زيارت وآشنايي شما حضرات را به اين جانب عطا فرمود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.