نرم افزارحسابداری صدگان

حرکت الاکلنگی شاخص

0 654

حسابداراپ

در مجموع بورس با نوسان های شدید قیمت ها در گروه های پیشتاز و نیز نماگر بازار روز کاری خود را پایان داد و شاخص کل در حرکتی الاکلنگی تنها ۴۵ واحد رشد را تجربه کرد.

 

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۲.۰۲.۱۶ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۱۴۱ واحد کاهش به رقم ۳۴۴۴۲ واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۹۷۶ واحد رشد عدد ۸۱۴۵۴ واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با ۴۵ واحد صعود به رقم ۴۴۹۴۳ واحد رسيد.

 

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۲۶۸۹ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۶۶ واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با ۷۴ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

 

براساس گزارش بورس نیوز، امروز بازار نوسان های قیمتی بالایی را به ویژه در گروه های پیشتاز نظاره کرد و افت و خیز قیمت ها آنچنان زیاد بود که سرمایه گذاران را در نمادهای فعال صنایع مختلف به دو دستگی واداشت. بطوریکه قیمت ها در لحظاتی تا سقف مجاز بالا می رفت و لحظه ای بعد سهم صف فروش می شد.


البته در این نوسان های شدید بازار، نمادهای گروهی خاص نیز در دو جهت متفاوت به راه خود ادامه می دادند و برخی روند مثبت و برخی دیگر روند منفی قیمت سهام را شاهد بودند.

 

به عنوان مثال ارزش معاملات سهام گروه پالایشگاهی در حالی بیش از ۵۰ درصد ارزش کل معاملات بازار امروز را شامل می شد که سهامداران در نمادهایی همچون “شبندر”، “شپنا” و “شبریز” در کنار معاملات پرحجم و میلیونی صف های سنگین فروشندگان را در مقابل چشمان اهالی تالار شیشه ای تشکیل داده بودند و در مقابل “شراز”، “شتران” و “شبهرن” همزمان با حجم معاملاتی قابل توجه شاهد به صف نشستن خریداران سهام بودند.

 

اهالی تالار در ارزیابی سهام پالایشی به ارزش ذاتی آنها اشاره می کنند، چراکه تعدادی از شرکت های این گروه با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارند و همین امر به افزایش قیمت سهام آنها دامن می زند. اما در مقابل مابقی سهام گروه به دلیل رشدهای اخیر و با توجه به فاصله کمی که با ارزش ذاتی خود دارند، چندان تمایلی برای افزایش قیمت از خود نشان نمی دهند و عرضه کنندگان نسبت به خریداران اینگونه سهام برتر بودند. از این رو اهالی تالار معتقدند با رسیدن دو دسته مذکور به نقطه مطلوب قیمتی و پس از برقراری تعادل لازم، حرکت هماهنگ آنها در جهتی مشخص آغاز خواهد شد.

 

در گروه پتروشیمی نیز بالاخره بخت و اقبال سهام “فارس” باز شد و معاملات آن توانست از رقم حجم مبنا عبور کند. هرچند پس از معامله نزدیک به ۹ میلیونی سهام در نماد مذکور، بیش از ۱۳۹ میلیون تقاضای خرید سهم بی پاسخ ماند.

 

مابقی نمادهای گروه نیز روندی متعادل را برای معاملات خود برگزیدند و در میان آنها “پارسان” با معامله نزدیک به ۴۸ میلیون سهمی در دامنه نوسان مثبت حدود ۱.۵ درصدی، پرحجم ترین سهم گروه بود.

 

البته در حالی بازار سخنان دو مقام مسئول را پیرامون احتمال اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی برای سهام “فارس” شنید که طبق نظرات ارایه شده کاربران و اهالی تالار شیشه ای در خصوص این اظهار نظرها به نظر می رسد سهامداران و سرمایه گذاران چندان از این سخنان قانع نشده باشند.

 

چراکه هرچه این شرایط بر روند معاملاتی سهمی حاکم باشد، فروش وکالتی سهام بیشتر رواج پیدا می کند و چنین امری در بلندمدت به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد.

پندار سیستم

 

گروه معدنی و فلزی نیز به دلیل آنکه نتوانستند بر تداوم رشد قیمت های جهانی دل خوش بمانند، برتری خود را به عنوان گروه لیدر بورس از دست دادند. از این رو سهام آنها طی روز جاری با اقبال چندانی همراه نبود.

 

در این شرایط اکثر نمادهای آنها در خلاف جهت حرکتی بازار دیروز پیگیر معاملات سهام خود بودند و روندهای نه چندان پرقدرت و البته کم اقبال بر سهام این گروه حاکم شد.

 

سهام ساختمانی بورس نیز این روزها بدون حرکت خاصی معامله می شود و توجه اهالی بازار در خصوص این گروه به اتفاق خاصی جلب نشده است.

 

در صنعت سیمان اما به نظر می رسد طی چند روز آینده شرکت ها با برگزاری مجمع عادی سالیانه، تقسیم سودهای بالای ۹۰ درصد را داشته باشند و این امر در کنار بازگشت سیمان کرمان پس از تقسیم ۱۲۰ تومان سود نقدی به ازای هر سهم نیز روند معاملات سهام در مابقی نمادها را طی معاملات امروز به مرور قوی تر کرد.

 

سیمان صوفیان نیز با شمولیت دستورالعمل رفع گره معاملاتی با رشد ۱۲ درصدی قیمت سهام خود همراه شد، اما همچنان صف خرید حدود ۹۰۰ هزار سهمی برای آن بدون پاسخ ماند.

 

اما در میان تک سهم ها پست بانک با توجه به روشن شدن وضعیت دو مجمع عادی سالیانه عقب مانده سال های مالی ۸۹ و ۹۰ این شرکت، طی روز جاری با افزایش اقبال سهامداران و سرمایه گذاران رو به رو شد و حتی رفع گره معاملاتی و رشد قیمت تا دامنه نوسان مثبت حدود ۱۲ درصدی نیز نتوانست آن را به تعادل برساند. بطوریکه در مقابل عرضه کننده های کم قدرت، خریداران به صورت پی در پی تقاضای خود را برای خرید این سهم اعلام می کردند.

 

روند متعادل اما بر معاملات امروز سهام گروه بانکی حاکم بود و دو طرف عرضه توان مقابله بر یکدیگر را نداشتند، بطوریکه تا پایان روز جاری صنعت بانکداری روند نه چندان پرقدرتی را دنبال کرد.

 

در مجموع بورس با نوسان های شدید قیمت ها در گروه های پیشتاز و نیز نماگر بازار روز کاری خود را پایان داد و شاخص کل در حرکتی الاکلنگی تنها ۴۵ واحد رشد را تجربه کرد.

 

این هفته اما تالار شیشه ای شاهد ورود دو شرکت جدید در فرابورس خواهد بود. بطوریکه طی چهارشنبه هفته جاری عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی خراسان و سرمایه گذاری مسکن شمال غرب در بازار فرابورس انجام می شود.

 

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز روندی منفی را در قیمت ها شاهد بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل تیر ماه ۹۲ با افت زیر یک درصد به یک میلیون و ۴۲۴ هزار تومان رسیده است.

 

در همین حال سکه نقدی یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان خرید و فروش شده و هر دلار نیز به بهای ۳۵۶۵ تومان داد و ستد می شود.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.