نرم افزارحسابداری صدگان

اتصال بازارهای سرمایه از طریق CDSها

0 599

حسابداراپ

از سال ها پیش متخصصان مالی به دنبال بهترین راه برای چنین معاملاتی بودند و به این نتیجه رسیده اند که بهترین روش، اتصال از طریق شرکت های سپرده گذاری است.

 

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اولین نشست خبری خود در سال ۹۲ اهم برنامه های سال جاری این مجموعه را اعلام کرد و در جمع خبرنگاران افزون بر بیان نتایج همایش پیوندهای بازار سرمایه، به تشریح عملکرد سال گذشته پرداخت.

 

براساس گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی نژاد یکی از مهم ترین تحولات سال گذشته در بازار سرمایه را راه اندازی و آغاز معاملات بازاری جدید به نام بورس انرژی عنوان کرد و افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی در حوزه فعالیت های پس از معاملات بورس انرژی، سامانه پس از معاملات را طراحی و راه اندازی کرده که این سامانه هم اکنون در حال فعالیت است و تسویه و ثبت نام معاملات پرحجم سلف برق از این طریق انجام می شود.

 

وی به طراحی سامانه ای مختص بورس ارز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ سامانه ای برای گواهی ارز طراحی شد که البته با توجه به عدم راه اندازی بورس ارز، تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار داشت: یکی دیگر از شاخص ترین برنامه های اجرا شده در سال ۹۲، راه اندازی صندوق تضمین تسویه بود و راه اندازی این صندوق تحولی تخلف زدا از بازار سرمایه به شمار می رود. به علاوه منابع این صندوق امکان سرمایه گذاری داشته و کارهای نرم افزاری و مقرراتی آن در سال ۹۱ انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بیان فراهم شدن امکانات زیربنایی برای تسویه به صورت رولینگ -پی در پی- در سال ۹۱ گفت: با انجام شدن کارهای مربوط به تسویه پی در پی، این برنامه در سال ۹۲ به بهره برداری رسید، به این صورت که تسویه سهام و تسویه اوراق بهادار همزمان با هم و در یک روز خالص سازی می شود. بدین ترتیب مشتریانی که اقدام به خرید یا فروش سهام کرده اند، انتظار دارند دارایی شان همزمان خالص سازی شود و هم اکنون این امکان فراهم شده است.

 

وی افزود: این امر امکان تامین مالی را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند؛ به این معنا که مشتریان می توانند از محل فروش اوراق بهادار، برای خرید سهام خود تامین مالی کنند.

 

سلطانی نژاد همچنین راه اندازی سیستم مرکز تماس call center را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سال گذشته نام برد و درخصوص بهره برداری از نرم افزار کنترل خرید اعتباری در سال گفت: با این نرم افزار، دارایی افرادی که به صورت اعتباری از کارگزار خرید می کنند، نزد کارگزار فریز می شود تا در صورت وجود هرگونه بدهی، تنها همان کارگزار امکان فروش سهام را داشته باشد. از این رو کارگزاران نیز استقبال خوبی از این نرم افزار به عمل آوردند؛ چراکه با استفاده از آن می توانند ریسک خود را کنترل کنند.

 

راه اندازی پروژه پس از معاملات بازار سرمایه در سال جاری یکی از الویت هایی بود که سلطانی نژاد به آن اشاره کرد.

 

وی در بیان دیگر برنامه های سال ۹۲ شرکت گفت: حرکت به سمت ارایه خدمات الکترونیک به همه ذینفعان، طرح راه اندازی باشگاه سهامداران و جمع آوری اطلاعات همه سهامداران و حرکت به سمت موبایل پایه بودن سرویس های خدماتی از برنامه های امسال سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

پندار سیستم

 

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان اینکه هم اکنون تسویه قراردادهای کالا محور در مورد قطران و ذغال سنگ انجام می شود، ابراز داشت: به زودی سیستم هایی مستقر می شود که قراردادهای کالا محور را نیز پوشش دهد.

 

سلطانی نژاد پیرامون برگزاری همایش بین المللی پیوند بازارهای سرمایه در ۱۸ اردیبهشت ماه جاری اظهار داشت: افراد و سرمایه گذاران یک کشور به راحتی و آزادانه می توانند در سایر بورس ها سرمایه گذاری کنند و برای این منظور روش های متعددی هم وجود دارد. عضویت کارگزاران در بورس های مختلف، استفاده از نهادهای تسویه و پایاپای بین المللی، فعال بودن شرکت ها در بورس کشورهای خارجی و نیز حضور یک شرکت در دو بورس از جمله روش های معاملات بین المللی هستند که با توجه به هزینه های بالای آن ها در قیاس با معاملات داخلی چندان کارآ نیستند.

 

وی ادامه داد: از سال ها پیش متخصصان مالی به دنبال بهترین راه برای چنین معاملاتی بودند و به این نتیجه رسیده اند که بهترین روش، اتصال از طریق شرکت های سپرده گذاری است.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاملات دغدغه ای وجود ندارد، افزود: آنچه که ممکن است مشکل ایجاد کند، فعالیت های پس از معاملات است. به علاوه با توجه به زمان بر بودن اجرای این پروژه باید طرح اتصال شرکت هایCSD، با دقت و جزییات بررسی شود.

 

این مقام مسئول ادامه داد: بر همین اساس هم اکنون دو پروژه اتصال بازارهای سرمایه اروپا از طریق CSDها و پروژه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در جهان در حال بهره برداری است که از میان آنها پروژه دوم در سال ۲۰۱۵ به نتیجه می رسد.

 

وی با اشاره به اینکه اتصال CSDها به یکدیگر، موجب جذب نقدینگی جدید به بازار سرمایه شده، افزایش نقدشوندگی و عمق بازار سرمایه را در پی داشته و کشف قیمت را سهولت می بخشد، اظهار داشت: در ایران هم باید همگام با سایر کشورها پیش برویم و پیش بینی می شود طی ۱۰ سال آینده، این اتفاق در ایران نیز رخ دهد. البته یکی از چالش های اصلی اتصال بازارها، انتقال و تبدیل پول است و به منظور استفاده از فرصت ها نباید منتظر پایان یافتن تحریم ها باشیم، بلکه باید از هم اکنون دست به کار شویم.

 

سلطانی نژاد به امضای تفاهم نامه ای با اندونزی در جریان برگزاری همایش بین المللی پیوند بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با امضای این تفاهم نامه مقرر شد به تبادل نیروی متخصص، تجربیات و اطلاعات بپردازیم.

 

وی افزود: براساس این تفاهم نامه مقرر شد روش های مختلف انجام برقراری ارتباط بین بازارهای سرمایه، از طریق نهادهای تسویه و پایاپای و نهادهای ثبتی دو کشور صورت گیرد. همچنین در این تفاهم نامه یک سری کارگروه های تخصصی با هم تشکیل شده است که در این حوزه مطالعه کنند و با الگوگیری از نمونه های دیگر بازارهای سرمایه در دنیا بتوانیم در آینده با بازارهای دیگر نیز ارتباط داشته باشیم.

 

وی افزود: در گام دیگر، با پاکستان تفاهم نامه ای امضا و مقرر شد فضای مجازی تشکیل شود تا سرمایه گذاران در فضای مجازی با اطلاعات واقعی به معامله پرداخته و ریسک خود را بسنجند.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در صورت تمایل کشورهای دیگر برای پیوستن به بازار سرمایه ایران، این امکان وجود دارد تا بحث اتصال بازارهای سرمایه را به موازات هم پیش برده شود.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.