نرم افزارحسابداری صدگان

سازمان امور مالیاتی بخشنامه کرد: انجام معاملات اوراق بهادار، فقط ازطریق سامانه معاملات بورس

0 533

حسابداراپ

براساس بخش‌نامه سازمان امور مالیاتی، انجام معاملات اوراق بهادار فقط از طریق سامانه معاملات و توسط کارگزارن عضو بورس قانونی است.  

.

انجام معاملات در بورس فقط از طریق سامانه معاملات و توسط کارگزارن عضو قانونی است.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) مدیریت نظارت بر کارگزاران اوراق بهادار پیرو بخش نامه ارسالی سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد: برخی از اشخاص عرضه کننده و خریدار اوراق بهادار و کالا در بازارهای بورس، خارج از بورس و بورس کالا، مبلغ معاملات (خرید و فروش) خود را در فهرست های خرید و فروش سه ماهه تسلیم ادارات امور مالیاتی می کنند و ادارات امور مالیاتی به استناد فهرست های مذکور و به دلیل عدم ثبت معاملات مزبور، دفاتر قانونی آنها را مردود و درآمد مشمول مالیات را از طریق علی الرأس تعیین می کنند.

.

پندار سیستم

در این بخش نامه تأکید شده است، بر اساس ماده ۱۶ قانون بازار اوراق بهادار “انجام هرگونه معاملات اوراق بهادار ثبت شده یا در شرف ثبت نزد سازمان یا هرگونه فعالیت و مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در انجام معاملات مذکور توسط اعضای شورا، سازمان، مدیران و شرکای موسس حسابرسی سازمان و نیز اشخاص تحت تکفل آنها ممنوع است.” در نتیجه ثبت خرید و فروش عرضه کنندگان و خریدارا ن در دفاتر آنها موضوعیتی ندارد.

.

در بخش دیگری از این بخش نامه آمده است : به موجب مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس، معاملات اوراق بهادار از طریق سامانه معاملات و توسط کارگزارن عضو بورس انجام می شود، بنابراین از آنجا که کارگزاران بورس به جز مواردی که به موجب قانون مربوطه مجاز به خرید و فروش برای خود هستند بر اساس بند ب ماده ۳۱ آیین نامه معاملات بورس و اوراق بهادار نمی توانند اوراق بهادار و یا کالایی را که مأمور فروش آن هستند، شخصاً خریداری کنند. بنابراین ثبت خرید و فروش عرضه کندگان و خریداران در دفاتر و یا شناسایی درآمد از آن محل فاقد موضوعیت است.

/

در قسمت پایانی این بخش نامه آمده است، درآمد کارگزاران از محل کارمزد دریافتی از معاملات و از طریق معامله و سایر فعالیت های مجاز است.

.

ضمناً چون بر اساس دستورالعمل های اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار، بازارهای خارج از بورس، فرابورس و بورس کالا محاسبه کارزمدهای معاملات بر مبنای معاملات به ترتیبی که درسامانه معاملاتی ثبت شده است، صورت می گیرد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.