نرم افزارحسابداری صدگان

روند بورس منطقی نیست.

0 703

حسابداراپ

جهش قیمت سهام همراه با تشکیل صف های خرید میلیونی درحالی در آخرین روز از هفته گذشته در اکثر نمادهای بورسی مشاهده شد که برخلاف آن سه شنبه اخیر بازار سهام شاهد ریزش شدید قیمت سهام و شاخص کل بود و این چرخش ۱۸۰ درجه ای چندان منطقی نبوده، بلکه به اعتقاد بسیاری از فعالین دستوری بوده است.

.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: تغییر شدید رفتار بازار از روند منفی به مثبت طی یک روز معاملاتی یا دستوری بوده و یا از هیجان ناشی می شود، بطوریکه می توان گفت روند بازار از منطق به دور است.

.

علی دهدشتی افزود: روند منفی هفته گذشته از آغاز یک روند اصلاحی حکایت داشت و اینکه آیا این روند ادامه می یابد یا خیر؟ به نتیجه برخی اخبار همچون زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، احتمال تداوم صعودی شدید دلار و نیز نتایج منفی گروه ۱+۵ می توانند در زمره عواملی باشند که بر میزان اثرگذاری عوامل درون سازمانی یک شرکت همچون میزان سودآوری، نحوه مدیریت و چشم انداز آتی آن غالب گردد و روند نزولی تداوم یابد.

.

وی همچنین تأکید کرد: اما چنانچه عوامل عنوان شده رخ ندهد، به طور قطع می توان گفت که روند اصلاحی بوده و پس از افت اندک قیمت ها دوباره با به وجود آمدن جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاری در بورس، روند معاملات به سمت صعود تغییر جهت می دهد.

.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عوامل برون سازمانی موثر بر شرکت ها نیز گفت: در نرخ تورم و بهره، ریسک های ناشی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز عواملی مهم هستند که در شرایط کنونی نسبت به عوامل درون سازمانی از اهمیت و وزن بیشتری برخوردارند، چرا که به ویژه در هفته های اخیر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران چندان شفاف نیست و سرمایه گذاران در انتظار گزارش های عملکرد ۹ ماهه شرکت ها بودند تا ببینند که آیا وزن این اطلاعات مالی قویتر از متغیر های بیرونی در سال جاری و نیز سال آینده خواهد بود یا خیر؟

.

پندار سیستم

وی افزود: به دلیل اینکه گزارش های عملکردی میان دوره ای شرکت ها چندان غافل گیر کننده نبوده، بازار به تبعیت از عدم شفافیت متغیرهای بیرونی به سمت روند منفی گرایید. چرا که قیمت سهم از دو عامل درون و بیرون سازمانی تأثیر می پذیرد و وزن این عوامل می توانند در شرایطی افزایش یا کاهش یابد.

.

دهدشتی در بیان سایر متغیرهای فعلی اثرگذار بر بورس نیز اظهار داشت: عامل بعدی که موجب بروز روند منفی در بورس شد، روند صعودی شدید بورس طی هفته های اخیر بود که به تبع آن نیاز به یک فاز اصلاحی احساس می شد. افزون بر آن رشد چند روز اخیر بازار طلا و سکه نیز بخشی از نقدینگی ها را به خود جذب کرد.

.

وی افزود: اما سوال اصلی این است که آیا فاز فعلی روند اصلاحی بوده یا موج ریزشی جدیدی در بازار سهام شکل گرفته؟ این حرکت با یک فاز نیمه اصلاحی شروع شده که اگر عوامل درونی یا بیرونی قوی تری به وجود آید، ریزش های بیشتری رخ می دهد. اما اگر اتفاق منفی کننده خاصی پیش نیاید، این فاز اصلاحی با جذب شدن قیمت سهام دوباره با اقبال سرمایه گذاران رو به صعود می نهد.

.

این کارشناس بازار سرمایه احتمال وجود فشارهای دستوری را در بروز چنین روندی بیان کرد و افزود: در بازارهای جهانی تغییرات ۱۸۰ درجه ای روند قیمت ها می تواند ناشی از هیجان باشد و در بازارهای داخلی این امر هم به روند های دستوری بر می گردد و هم از هیجانات تاثیر می پذیرد حال آنکه به نظر می رسد دلیل خاصی در بروز هیجان در بورس وجود نداشته باشد.

.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در بیان آثار رشد نرخ ارز طی هفته اخیر نیز بیان داشت: با کاهش ارزش پول ملی و رشد نرخ تورم، سرمایه گذاران با تحلیل خود نسبت های قیمت به عایدی سهام و سودهای سال آینده شرکت ها را پوشش دهنده نرخ تورم سالانه نمی بینند و ناخودآگاه عرضه های سنگین سهام موجب حرکت پول فعالین بازار به سمت سایر بازارها می شود. چرا که نکته اصلی اینجاست که بخش عمده درآمدهای امسال شرکت ها ناشی از درآمدهای تورمی و تحت تاثیر رشد بهای ارز بوده، درآمدی که با افزایش هزینه تولید در سال بعد تعدیل شده و با کاهش حاشیه سود شرکت ها همراه می شود. رشد هزینه دستمزد در سال آینده یکی از مواردی است که می تواند واحدهای اقتصادی را در ارائه پیش بینی بودجه سال ۹۲ آنها دچار مشکل سازد و در نهایت به کاهش سود برآوردی شرکت های بورسی بیانجامد.

.

دهدشتی در خاتمه روند صعودی را برای دلار پیش بینی کرد و ارزیابی خود را از آینده بازار ارز اینگونه اظهار داشت: قیمت ارز از عواملی همچون برنامه جدید تحریم ها از ماه فوریه ۲۰۱۳ (بهمن و اسفند سال جاری) و نیز ذخایر دلاری کشور تاثیر پذیرفته و احتمال صعود قیمت ها وجود دارد. با این پیش بینی، صنایع صادرات محور بورسی نیز می توانند جلودار سایر صنایع برای رشد قیمت سهام باشند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.