نرم افزارحسابداری صدگان

تکرار منفی ترین روز تاریخ شاخص بورس با ۶۸۶ واحد

0 654

حسابداراپ

شاخص بورس برای دومین مرتبه در یک هفته اخیر منفی ترین روز تاریخ بورس را تکرار کرد و به دلیل اثر چندعامل با سقوط کم سابقه ۶۸۶ واحدی بار دیگر به کانال ۳۶ هزار واحدی عقب نشینی تمام عیاری کرد.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،این روزها بازار سهام به دلیل چند عامل و ابهام و اعلام تصمیم گیری های جدید با شرایط سختی مواجه شده است. شرایطی که سهامداران و کارگزاران را نگران کرده و باعث شده تصویر آینده این بازار پر از نوسان کمرنگ تر از گذشته شود.

.

براساس این گزارش، روز گذشته درحالی با افزایش قیمت سهام برخی شرکت های بزرگ و افزایش ۱۷۵ واحدی شاخص و حجم معاملات ،وضعیت بورس بهتر شده که در نیم ساعت آخر نشانه های هرچند کوچکی از نامساعد بودن بازار در روز جاری به چشم خورد.

.

این نشانه ها امروز تقویت و بسیار محسوس شدند تا شاخص بورس برای دومین مرتبه در یک هفته اخیر نظاره گر تکرار سقوط کم سابقه دیگری از ارقام و بازگشت تمام عیاری دیگر به کانال ۳۶ هزار واحدی شود. اتفاقی که باز هم به نگرانی ها دامن زد.

.

به این ترتیب در شرایطی هنوز گلایه های برخی سهامداران از نحوه نظارت و عملکرد برخی مدیران سازمان بورس و همچنین عدم بازگشایی نماد شرکت جلودار و مشمول اصل ۴۴ پالایشگاه بندرعباس، ادامه دارد که در کنار این مسائل و ادامه انتشار گزارش های عملکرد ۹ ماهه ضعیف شرکت ها، اعلام خبر ورود ارز پتروشیمی‌ها به اتاق مبادلات ارزی توسط رئیس کل بانک مرکزی و همچنین احتمال اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها ، بیشترین نقش را در ثبت تکرار ریزش بی سابقه ارقام شاخص بورس را داشتند.

.

بر پایه این گزارش،سهام سه گروه پالایشگاهی ،پتروشیمی و فلزی به دلیل اثر نوسان ارز و افزایش سودآوری شرکت های حاضر در این سه گروه مورد توجه ویژه سرمایه گذاران قرار گرفته و این نوع شرکت ها بیشترین نقش را در افت و خیز شاخص و سایر متغیرهای اصلی معاملات دارند. اما از قرار معلوم این شرکت ها با تصمیم جدیدی مواجه خواهند شد.

.

به این صورت که دولت در مبدا صادرات از شرکت‌های پتروشیمی (و احتمالا”سایر شرکت های صادر کننده و ارز آور)پرسشنامه‌‌هایی را دریافت می‌کند که طبق آن تکلیف ارزهای حاصله باید در چهار گزینه صرف بدهی‌های خارجی، اعلام شماره حساب در صورت ذخیره ارز در خارج از کشور، واردات کالا و یا عرضه ارز در اتاق مبادله ایی مشخص شود تا متناسب با این اظهاریه که در زمان صادرات از آنها اخذ می‌شود با آنها رفتار و بر عملکرد آنها نظارت شود.

پندار سیستم

.

این مسئله منحصر به شرکت های پتروشیمی‌ نیست و هر صادرکننده‌ای به صورت خود اظهاری باید این فرم را پر کرده و نحوه بازگشت وجوه حاصل از صادرات را برای کشور مشخص کند.

.

درصورت اجرایی شدن این تصمیم ،شرکت های پتروشیمی به همراه سایر شرکت های صادرکننده مخصوصا «فلزات اساسی» با تغییراتی در سودآوری مواجه خواهند شد.

.

این موضوع مهم و وِیژه برای سرمایه گذاران در کنار سایر عوامل موثر بر بورس مانند احتمال عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس در بهمن ( که موجب تغییر رویه سرمایه گذاران و اقدام به فروش برای تامین منابع لازم برای خرید سهام این شرکت می شود ) موجب شد تا امروز شاخص بورس با ۶۸۶ واحد ضمن تکرار عقب نشینی به کانال ۳۶ هزار واحدی ، بیشترین ریزش تاریخ خود را هم تکرار کند و به رقم ۳۶ هزار و ۷۲۳ واحد نزول کند.

.

به این ترتیب بعد از ریزش بی سابقه شاخص بورس در سوم بهمن با ۶۹۰ واحد، این متغیر مهم برای دومین مرتبه طی یک هفته اخیر بار دیگر سقوط کم سابقه دیگری کرد تا طی آن از ارزش روز بازار سهام هم ۳ هزار میلیارد تومان کاسته شده وبه ۱۶۶ هزار میلیارد تومان افت کند.

.

با این اوصاف از اول بهمن تا به امروز و طی شش روز کاری بورس، در برابر افزایش ۸۱۵ واحدی شاخص بالغ بر ۱۹۹۰ واحد از دماسنج بازار سهام کاسته شده است.

.

در ریزش امروز شاخص هم دو شرکت بزرگ فولادمبارکه و ملی مس هرکدام با ۱۰۳ و ۹۲ و شرکت های گل گهر،نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد خوزستان، معادن و فلزات، چادرملو و دو شرکت پتروشیمی شیراز و پردیس با ۷۴ تا ۲۱ واحد منفی بیشترین نقش را داشتند.

.

آمار پایانی معاملات سهام هم به دلیل جمع آوری و داد و ستد۳۰.۷ ، ۱۴.۴ و ۱۳.۵ میلیارد تومانی سهام سه شرکت ملی مس،نفت و گاز پارسیان و بانک تجارت با معامله ۱۵۷ میلیارد تومانی بیش از ۴۵۷ میلیون سهم به ثبت رسید که حدود ۳۰ درصد از حجم معاملات به سه شرکت فوق اختصاص داشت.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.