نرم افزارحسابداری صدگان

مصوبه ای که بورس را منفی کرد!

0 588

حسابداراپ

با توجه به اینکه اتفاق جدیدی در اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رخ نداده، به نظر می رسد اقدام اخیر سازمان بورس در ابلاغ این دستورالعمل در بروز این روند مؤثر بوده است. البته تصمیم سازمان برای جلوگیری از رشد شتابان قیمت سهام در بورس تا حدی مناسب است، چراکه حرکت آرام معاملات روند مطلوب تری به نظر می رسد.

.

دستورالعمل جدید مصوب سازمان بورس پیرامون خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس و فرابورس به منظور کنترل ریسک اعتباری شرکت های کارگزاری و تنظیم ساز و کار اجرایی مربوطه، شاید مهمترین عامل شکل گیری روند منفی روز اخیر در بورس باشد.

.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به اینکه اتفاق جدیدی در اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رخ نداده، به نظر می رسد اقدام اخیر سازمان بورس در ابلاغ این دستورالعمل در بروز این روند مؤثر بوده است.

.

حسین شیخی افزود: البته تصمیم سازمان برای جلوگیری از رشد شتابان قیمت سهام در بورس تا حدی مناسب است، چراکه حرکت آرام معاملات روند مطلوب تری به نظر می رسد.

.

احتمال خروج نقدینگی با مصوبه اخیر سازمان

این کارشناس بازار سرمایه کنترل ریسک اعتباری کارگزاران را عاملی برای خروج احتمالی بخشی از نقدینگی جدید وارد شده دانست و عنوان کرد: طی دو ماه گذشته پول هنگفتی وارد بازار شده که بخشی از آن ناشی از افزایش حجم خریدهای اعتباری بوده و چنانچه جلوی ورود و فعالیت این حجم از سرمایه ها در بازار گرفته شود، بورس توان رشد همچون روند ماه های اخیر را نخواهد داشت. چراکه اگر قیمت سهم بایستی همانند سایر کالاها افزایش یابد، اما باید متناسب با آن کشش تقاضا نیز برای آن وجود داشته باشد.

.

پندار سیستم

بورس همچون آتشی که به یکباره شعله ور می شود

وی در بیان آثار اینگونه دخالت و کنترل ها در روند بورس گفت: آتشی که به یکباره شعله ور می شود، خیلی سریع خاموش می شود و به اعتقاد بنده بورس نیز همین طور حرکت می کند. چراکه هر زمان رشد شتابانی بازار را احاطه می سازد، پس از آن عقب نشینی قیمت ها نیز برای آن قابل تصور است.

.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام تصریح کرد: اگرچه این اقدام مطلوب است، اما شیوه اجرای آن جالب به نظر نمی رسد. چراکه باید به صورت دقیق و کارشناسی بررسی شود که این مصوبه موجب خروج چه حجمی از نقدینگی خواهد شد.

.

سنگین تر شدن صف های فروش طی دو الی سه روز آینده

شیخی در تحلیل روند روز اخیر بورس نیز اظهار داشت: طی یک ماه اخیر به دلیل استقبال چشمگیر سرمایه گذاران برای خرید سهام اندکی پس از شکل گیری صف فروش، بالاخره خریدار در معاملات حاضر می شد. اما طی روز گذشته بسیاری نمادها بدون اقبال خریداران در دامنه نوسان منفی حداکثری معاملات خود را همراه با صف های فروش سپری کردند و به نظر می رسد با اجرای این مصوبه و خروج پول از بازار، صف های فروش حداقل طی دو الی سه روز آینده سنگین تر شود.

.

بانک، طرف حساب مستقیم مشتریان اعتباری

این استاد دانشگاه پیشنهادی در خصوص جلوگیری از مشکلات مربوط به اعطای اعتبارات به مشتریان بیشتر از کفایت سرمایه شرکت های کارگزاری ارایه کرد و گفت: شاید یک راهکار این باشد که بانک ها به صورت مستقیم طرف حساب مشتریان خریدهای اعتباری کارگزاری ها قرار گیرند و اوراق سهام را به عنوان تضمینی برای تسویه این اعتبارات اعطایی بپذیرند تا در صورت عدم تسویه به موقع، این اعتبارات اوراق مشتریان از سوی بانک ها بلوکه شود که این امر خود به کاهش مطالبات معوق بانک ها در خصوص اعطای این اعتبارات منجر می شود.

.

وی در خاتمه افزود: هرچند واقعیت این است که در بورس هیچ فرد سرمایه گذاری یک شبه به دلیل افت قیمت سهام ورشکست نمی شود، از این رو اتخاذ چنین تصمیماتی قدری عجولانه به نظر می رسد و مطلوب تر آن است که در خصوص چنین اقداماتی بررسی های کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.