نرم افزارحسابداری صدگان

اشتباه نکنید، این رکورد شکنی نیست!

0 673

حسابداراپ

بازار سرمایه تهران طی دو ماه گذشته روزهای خوبی را سپری می‌کند. آنچه رکورد شکنی‌های پیاپی بورس تهران عنوان می‌شود تا آنجا به پیش رفته که طی مدت کمتر از ۲ ماه چندین شاخص کل بیش از ۵ هزار واحد رشد را تجربه کرده. موضوعی که بسیار قابل توجه است. اما واقعیت پشت سر این افزایش یکباره شاخص با این رقم قابل توجه چیست؟

.

به گزارش تابناک، از همان ابتدای افزایش یکباره شاخص بورس، رسانه‌ها به سرعت به اطلاع رسانی پیرامون آن پرداختند و از آن به عنوان رکورد شکنی شاخص یاد کردند. عوامل بورس تهران نیز بسیار پیرامون افزایش شاخص و بازدهی‌های مثبت آن پرداخته و روزهای پرشکوه بورس تهران در مقایسه با افت شاخص‌های بازارهای سرمایه منطقه و جهان قرار گرفت.

.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دیشب گفت: موفقیت‌های کنونی بازار سرمایه مرهون افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش اعتماد مردم به بورس، اتخاذ سیاست‌های صحیح و ورود فعالان بورس برای خرید تضمینی است.

.

اما نکته ای که در این میان به فراموشی رفته آن است که افزایش شدید شاخص بورس تهران همزمان شد با نوسانات افزایشی نرخ ارز و راهکارهای ارزی دولت برای مدیریت بازار. این نکته ای بود که زیاد به آن پرداخته نشد اما کاملاً مشخص است که نرخ ارز بورس تهران را به جلو انداخته است. در جایی که نه تنها هیچ اتفاق اساسی و قابل توجهی در شرایط اقتصادی رخ نداده است.

.

بدون شک تأثیر افزایش نرخ ارز بر درآمد و سود سهام شرکت‌های صادراتی غیر قابل انکار است. شرکت‌هایی که به شکل مستقیم با ارز سر و کار دارند بیشترین سود را در این میان داشته و به تبع، تأثیر فوق‌العاده ای بر شاخص بازار دارند.

.

سپر تورم قیمت سهام

در این خصوص حسین عبده تبریزی نیز نظری مشابه را دارد. وی معتقد است افزایش شاخص و رشد مداوم آن عمدتاً ناشی از نوسان نرخ ارز است.

.

پندار سیستم

عبده تبریزی در گفتگو با تابناک عنوان می‌کند: شرکت‌هایی که مستقیماً با ارز درگیر هستند، در قیمت اسمی شاهد رشد هستند و همین امر منجر به رشد شاخص بازار شده است.

.

وی می‌گوید: بورس در حال حاضر بیانگر وضعیت بد اقتصادی نیست و شاخص جدید واقعیت را بزرگ کرده است. تورم فعلی در جایی که هزینه دستمزد و سایر هزینه های تولید ثابت است منجر به رشد قیمت اسمی سهام شرکت‌ها شده و این همان موضوع است که سهام سپر تورم است.

.

دبیر کل اسبق بورس اوراق بهادار تهرانادامه می‌دهد: اگر روزهای اوج بازار سرمایه در سال ۸۳ و ۸۴ را در نظر آوریم که در آن زمان شاخص بازار حدود ۲۸ هزار واحد بوده است و مقایسه ای با زمان فعلی داشته باشیم می‌توان گفت که بازدهی طی این مدت تنها بازدهی ۵ یا ۶ درصدی در بازار سرمایه داشته‌ایم که اصلاً خوب نیست و بسیاری از این وضعیت نسبی بازار راضی نیستند.

.

وی معتقد است: بحث از رکورد شکنی در بازار سهام مبالغه است و شاخص بازار نشانی از واقعیت ندارد. در شرایط فعلی اقتصاد تنها تورم است که منجر به افزایش شاخص شده و برای مثال در جایی که قیمت اتومبیل و مسکن بدون هیچ عاملی افزایش یافته است این نشان می‌دهد که در جامعه توهم پول وجود دارد. اگر وضعیت اقتصادی در جامعه بد باشد بورس نمی‌تواند چیزی را بهبود بخشد.

.

تبریزی در نهایت معتقد است وضعیت فعلی بازار بورس همان مسئله سپر تورمی قیمت سهام است و در جایی که قیمت‌ها ثابت است، افزایش بهای ارز قیمت اسمی سهام را افزایش داده و بازار بورس بیانگر واقعیت اقتصاد کشور نیست.

.

به گزارش تابناک، نکته بازار سهام و افزایش‌های پیاپی شاخص در اینجا است که در پشت همه این به اصطلاح رکورد شکنی‌ها، نرخ ارز ایستاده است. بعد از مدتی افزایش پیاپی شاخص بازگشت‌های دفعتی شاخص نیز گویای این امر است که شاید بازار سهام تهران با کمک نرخ ارز به سر حد افزایش خود رسیده است.

.

درجایی که شرایط اقتصادی و عوامل محیطی و سیاسی تغییر مثبتی نداشته است، آیا می‌توان گفت بازار بورس تهران واقعیت اقتصاد کشور را بازگو می‌کند؟

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.