نرم افزارحسابداری صدگان

پدیده «نقب زنی» در نظام حقوقی ایران

0 731

حسابداراپ

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پدیده «نقب زنی» را در چارچوب نظام حقوقی ایران بررسی کرد.

.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، گروه مطالعات محیط کسب و کار با ارائه تعریفی از «نقب زنی» افزود: «نقب زنی» پدیده‌ای است که طی آن مدیران و سهام‌داران عمده در شرکت‌های سهامی عام به انتقال منافع، نقدینگی یا دارایی شرکت به بنگاه‌های تحت کنترل خود یا زیر مجموعه شرکت در جهت تامین منافع شخصی خود اقدام می‌کنند یا با سوء استفاده از قدرت خود در شرکت ، برابری حقوق صاحبان سهام را بر هم می زنند و حقوق سهام داران اقلیت را تضییع می‌کنند.

.

پندار سیستم

این گزارش، این پدیده را در حقوق ایران بررسی می‌کند و قوانینی از جمله لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ قانون تجارت، قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، قانون بازار اوراق بهادار، قانون مالیات‌های مستقیم را ازاین منظر تحلیل می‌کند.

.

در این بررسی روشن شده است که اصطلاح نقب زنی به نحو مستقیم مورد توجه قانون‌گذار نبوده اما موادی از قوانین به پیشگیری و کنترل این پدیده پرداخته است.

.

همچنین شناسایی مرجع صالح برای رسیدگی به این گونه پرونده ها و خلاهای قانونی موجود که راه سوء استفاده را باز گذاشته، از دیگر نکات مطرح شده در این گزارش است. لازم به یادآوری است که نقب زنی حقوق سهام داران اقلیت را تضییع می‌کند و از این رو، توجه به خلاهای قانونی و رفع آنها برای کنترل این پدیده، ضرورت دارد.

 

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.