نرم افزارحسابداری صدگان

اوراق تبعي؛ ابزاري براي مديريت ريسك

0 631

حسابداراپ

سنا- اختیار فروش تبعی ابزاری برای مدیریت ریسک و اطمینان بخشی به سهامداران حقیقی و حقوقی است.
معاون اجرایی سازمان بورس با اشاره به ورود ابزار جدیدی برای مدیریت ریسک در بازار سرمایه اظهار كرد: برخلاف تصور اهالی بازار که اختیار فروش تبعی را راهی برای تامین مالی سهامداران عمده می‌دانند باید گفت که این ابزار با هدف اولیه اطمینان بخشی به بازار فعالیت خود را در تالار شیشه‌ای آغاز کرده است.

.

دکتر علی سعیدی با اشاره به اینکه ابزارهای مالی به دو دسته تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: یک دسته از ابزارهای مالی، ابزارهایی هستند که با هدف تامین مالی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند که از آن جمله می‌توان به اوراق اجاره اشاره کرد و گروه دوم ابزارهای پوشش ریسک هستند. معاون اجرایی سازمان بورس با تاکید بر اینکه کارکرد قرارداد آتی و اختیار معامله، مدیریت ریسک در بازار سرمایه است، ابراز كرد: بنابراین نمی‌توان گفت هدف نخست از ورود این ابزار مالی به بازار سرمایه تامین مالی است.

.

پندار سیستم

وی درباره نحوه معاملات این ابزار جدید در بازار سرمایه گفت: فرض کنید سهمی را به مبلغ ۲۲۰ تومان خریداری کرده اید اما به دلیل شرایط بازار سرمایه، شایعات حواشی بازار و نگرانی‌هایی که سهامداران به دلیل کاهش قیمت سهم دارند، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سهام روند نزولی پیدا می‌کند. سعیدی افزود: با وجود چنین نگاهی در تالار شیشه‌ای عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و همین موضوع کاهش قیمت سهم را در جو روانی به همراه می‌آورد.

.

ممکن است اولین مرحله کاهش قیمت متناسب با شرایط شرکت باشد مثلا کاهش تا ۲۰۰ تومان (بر اساس تحلیل بنیادی)، ولی مرحله دوم به علت عوامل احساسی رخ می‌دهد که به علت عرضه بالا ناشی از نگرانی، قیمت سهم به ۱۷۰ تومان می‌‌رسد. در حالی که اگر ابزار مدیریت ریسک مثل اختیار فروش تبعی موجود باشد، کاهش قیمت همان مرحله اول رخ می‌‌دهد و کاهش قیمت دومین مرحله روی نخواهد داد. معاون سازمان بورس خاطرنشان کرد: کاهش قیمت سهام این شرکت در شرایطی روی می‌دهد که سهامدار با اطمینانی که از ارزش سهام و پتانسیل‌های آن دارد اختیار فروش تبعی را برای مدت زمان مشخصی در آینده نگهداری می‌کنند.

.
سعیدی اظهار داشت: در چنین شرایطی و با وجود ابزار اختیار فروش تبعی سهامداران خرد در زمان افت قیمت، سهامشان را نمی‌‌فروشند چراکه در زمان سر رسید می‌‌تواند سهامش را با قیمت بالاتر بفروشد. وي خاطرنشان کرد: با این اتفاق علاوه بر ایجاد اطمینان بین سرمایه‌گذاران، نگرانی بابت کاهش قیمت سهام از بین می‌رود و قیمت‌ها به محدوده واقعی خود نزدیک می‌شوند. به بیان دیگر نوسانات قیمت ناشی از تحلیل حرفه‌ای روی می‌دهد و تأثیر عوامل احساسی کاهش می‌یابد.

.

وي در خصوص قابل معامله بودن اوراق اختیار فروش تبعی در بازار سرمایه به دلیل بازگشایی نماد خاص در تالار شیشه‌ای گفت: امکان معامله این اوراق وجود ندارد و عملا این ابزار برای سرمایه‌گذارانی است که تا سررسید اختیار تبعی، مالک سهام باشند، یا این‌که زمانی سهم را خواهند فروخت که افزایش قیمت سهم بیش از قیمت خرید به علاوه هزینه خرید اختیار تبعی باشد یا فرصت سرمایه‌گذاری مناسب‌تری داشته باشند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.