نرم افزارحسابداری صدگان

اوج‌گيري دوباره قيمت جهاني طلا

0 524

حسابداراپ

با كمتر از حد انتظار بودن تعداد مشاغل جديد در آمريكا رخ داد

کاهش كمتر از حد انتظار تعداد مشاغل جديد در آمريكا روز گذشته تا غروب قيمت طلا را دوباره از ۱۷۰۰ دلار عبور داد و به ۱۷۳۰ دلار رساند. با اينكه انتظار مي‌رفت در ماه آگوست ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار شغل جديد ايجاد شود اما تنها ۹۶ هزار شغل ايجاد شد و انتظار براي به راه افتادن محرك‌هاي تازه اقتصادي در آمريكا تا پايان همين هفته افزايش يافته و قيمت طلا را بالا برده است.

.

در بازار داخلي امروز قيمت سكه و طلا از اين شرايط تاثير تازه‌اي مي‌گيرد. بهای طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه در بالاترین سطح قبل از بازار نیویورک تا ۱۷۱۳ دلار هم افزایش یافت؛ اما روز گذشته به زیر ۱۷۰۰ دلار بازگشت و تا ظهر به ۱۶۹۶ دلار رسید. قیمت طلا در این سطح البته نسبت به قیمت چهارشنبه ۴ دلار بالاتر بود. استقبال قیمت طلا از خبر برنامه خریدهای نامحدود اوراق قرضه در اروپا و حفظ نرخ بهره در این قاره قیمت آن را از ۱۷۰۰ دلار بالاتر برده بود. همزمان در بازار داخلی دلار به رکورد ۲۲۵۰ تومانی دست یافت و سکه نیز ۱۵ هزار تومان دیگر افزایش ثبت کرد.

.
روز پنج‌شنبه ماریو مونتی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس ماهانه خبری خود در فرانکفورت آلمان از برنامه خرید اوراق قرضه دولتی به صورت نامحدود پرده برداری کرد. او گفت که بانک مرکزی اروپا آماده است تا اوراق قرضه دولتی را برای مقابله با سيگنال‌هاي زیان آور بازارهای مالی که ورشکستگی یورو را تهدید می‌کند، به میزان نامحدودی خریداری کند.

.

او در عین حال تاکید کرد که کشورهای مشارکت‌کننده باید قول بدهند که در برابر شرایط محدودکننده ایستادگی به خرج دهند. بانک مرکزی اروپا امیدوار است تا برنامه جدید خرید این اوراق که به مبادلات پولی آنی دوبرابر کننده (dubbed Outright Monetary Transactions, or OMTs) معروف شده بتواند راهی برای نجات یورو بازکند. گفته شده این برنامه به بانک مرکزی اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا این اوراق را با سررسیدهای یک تا سه ساله به صورت واقعی یا تعادلی برای مقابله با پتانسیل افزایشی پول در بازارهای مالی خریداری کند.

.
افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و گذر از ۱۷۰۰ دلار موجب شد که بلافاصله برخی برای کسب نقدینگی اقدام به فروش طلا کنند. فروش عمده طلا از این محل موجب رسیدن قیمت طلا به محدوده ۱۵۹۶ دلار شد. این در حالی است که در جهت خلاف آن، کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی موجب تقویت قیمت طلا شده بود که برآیند این میزان قیمت بعدازظهر روز گذشته را برای طلا رقم زد.

پندار سیستم

.
در بازارهای جهانی روز گذشته انتظار برای اعلام نرخ بیکاری آمریکا نیز مورد توجه معامله‌گران طلا بوده است. پیش‌بینی شده بود که برای ماه آگوست تعداد شاغلان جدید در آمریکا به ۱۳۰ هزار نفر برسد. این رقم به ظاهر از نظر برخی از مقامات و کارشناسان مالی مطلوب است. از این رو افزایش میزان اشتغال امکان دارد که فدرال رزرو را از راه‌انداختن دور سوم محرک‌های اقتصادی منصرف سازد. درعین حال برخي پیش‌بینی‌ها حکایت ازآن دارد که نرخ بیکاری در آمریکا در سطح ۳/۸ درصد فعلی باقی خواهد ماند که دراین صورت به راه افتادن دور سوم تسهیل مقداری با ضعیف‌تر شدن شاخصه‌های اقتصادی در ایالات متحده محتمل‌تر خواهد شد.

.

امکانی که اغلب کارشناسان بر این بخش از تحلیل‌ها متمرکز شده‌اند. با این امید که بالاخره فدرال رزرو بتواند به تصمیم قاطعی در مورد دور بعدی تزریق‌ها دست یابد. در این صورت افزایش تقاضا برای کالاها به ویژه نفت و طلا و افزایش میزان اشتغال در حالی موجب رضایت خواهد بود که بالارفتن قیمت تورم و البته قیمت سوخت به برخی تبعات سیاسی در این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور دامن خواهد زد.

.
جدیدترین رکورد قیمت دلار در بازار داخلی
روز پنج‌شنبه قیمت دلار در بازار داخلی با ۴۰ تومان افزایش ناگهانی در بالاترین سطح به ۲۲۵۰ تومان رسید. این قیمت البته تا غروب به ۲۲۲۰ تومان افت کرد؛ اما رکورد به جای مانده از بالاترین قیمت دلار در بازار داخلی اذهان فعالان را همچنان به خود مشغول داشته است.
افزایش مداوم قیمت در چنین شرایطی اغلب به دلیل احتیاط در بالابردن قیمت خرید دلار از مشتری، قدری بازدارنده است. این به معنی آن است که زمانی که سطوح جدیدی برای قیمت دلار با تردید مواجه است، فاصله قیمت خرید و فروش آن بیشتر می‌شود و انتظار برای تعدیل قیمت بیشتر می‌شود.

.
این اتفاق البته در حالی است که بازگشت قیمت به دلایلی همچون تزریق مستقیم ارز ارزان‌تر مربوط نباشد. افزایش قیمت دلار در حالی که صحبت‌ها همچنان در مورد کم و کیف بورس ارز و راه‌اندازي آن از سوی هر مقام و مسوولی ادامه دارد و البته در تازه‌ترین سخن رییس دولت، همچنان تصمیم قاطعی برای راه‌اندازي آن اعلام نشده است. در عین حال برخی از راه‌اندازي آن تا اول مهر سخن می‌گویند. شاید هم در زمانی که مشغول خواندن این گزارش هستید فعالیت جدیدی برای راه‌اندازي آن در حال جریان باشد. با این حال بورس ارز همچنان خبر مهم مربوط به بازارارز است و نمی‌توان آنرا نادیده گرفت.

.
افزایش قیمت دلار البته در کنار افزایش تقریبا ۲۰دلاری قیمت طلای جهانی تا ظهر پنج‌شنبه موجب افزایش قیمت سکه و طلا نیز شد. سکه تا ۸۶۳ هزار تومان بالارفت و حداقل ۱۵ هزار تومان افزایش قيمت را در پی داشت. قیمت سکه طرح قدیم هم در این سطح به افزایش ۱۳ هزار تومانی رسید. در بازار همچنین قیمت نیم سکه ۹۰۰۰تومان و ربع سکه ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته و به ترتیب ۴۳۲ هزار تومان و ۲۱۷ هزار تومان را برای این دو سکه به ارمغان آورد. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۴۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۷۰۸ تومان افزایش روبه‌رو شدند. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده به ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد.

.
افزایش قیمت دلار همچنین نرخ یورو را از ۲۸۰۰ تومان هم بالاتر برد که ۴۵ تومان بر قیمت آن افزوده است. برابری یورو در مقابل دلار نیز در این روزها تا ۲۶/۱ رسیده که البته تنها به بالارفتن قیمت یورو در بازار داخلی کمک کرده نه به کاهش یافتن قیمت دلار.
پوند انگلیس که تا ۳۶۰۰ تومان هم افزایش یافته بود بعداز ظهر پنج‌شنبه تا ۳۵۵۰ تومان تعدیل شد. قیمت درهم امارات نیز که تا ۶۱۵ تومان افزایش یافته بود تا ۶۰۶ تومان تعدیل شد.

احتمال می‌رود طی هفته پيش رو بالاخره بورس ارز تعیین تکلیف نهایی شود و به راه‌افتادن حداقل بخشی از بخش‌های اجرایی آن به گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد کارآیی آن و تاثیرات احتمالی بر قیمت‌های بازار پایان دهد.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.