نرم افزارحسابداری صدگان

رییس جمهور شخصا وارد میدان شود

0 631

حسابداراپ

دیدگاه «آل اسحاق» در مورد اقتصاد مقاومتی:

 وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به نحوه مدیریت تنظیم بازار در دوران هشت سال دفاع مقدس، گفت:من خاطرم هست، آقای ريیس‌جمهور در آن زمان که من وزیر بازرگانی بودم با من تماس گرفتند و گفتند که چرا شکر در «الیگودرز»، ۵ ریال گران شده است و این به آن معنا بود که همه چیز در حال کنترل بود و حتی شخص ريیس‌جمهور هم همه چیز را رصد می‌کرد.

.

یحیی آل‌اسحاق که اکنون ریاست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران را برعهده دارد، بر اساس این خاطره خود، تاکید کرد که امروز و در شرایط کنونی نیز شخص ريیس جمهور باید شخصا وارد میدان شود و فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در دست گیرد. او که در مورد بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در بخش اول مربوط به مقاومت در برابر تهدید‌های داخلی و خارجی است که اهداف اقتصادی ما را نشانه گرفته و در بخش دوم مربوط به اهداف اقتصادی است که در سیاست‌های کلان کشور مورد تاکید قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد که باید در تولید ملی، درآمد سرانه رشد اقتصادی و رشد علمی و فناوری بالاترین جایگاه را در منطقه داشته باشیم.

.
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای اقتصاد مقاومتی سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که نه تنها مانع حرکت نباشد، بلکه تسهیل‌کننده و در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده باشد، گفت: مقاومت باید در مقابل هجمه‌های خارجی که این روزها به شکل تحریم خودش را نشان می‌دهد وجود داشته باشد و در واقع، اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای همه تهدید‌ها و همچنین تدبیری برای رشد و توسعه در شرایط فعلی اقتصاد است. آل اسحاق افزود: البته هر کسی نمی‌تواند سکان‌دار اقتصاد مقاومتی باشد و کسی باید در راس اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد که جنس اقتصاد را بشناسد، جنس مقاومت را بشناسد، نقاط آسیب و نقاط مثبت و منفی را بشناسد و احاطه کامل به موضوع داشته باشد و نسبت به ابزار لازم شناخت کافی داشته باشد. کسی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را فرماندهی کند که روحیه لازم و اعتقاد به مقاومت داشته باشد، بنابراين آدم‌های وا داده، ترسو و غیرحرفه‌ای نمی‌توانند افسر عملیاتی اقتصاد مقاومتی باشند.

پندار سیستم

.
وی گفت: بر این اساس فرمانده اقتصاد مقاومتی باید رییس قوه مجریه یا ريیس‌جمهور باشد، اما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی دو بعد مهم و اساسی دارد؛ بعد اول، نسخه‌پیچی است که این نسخه‌پیچی باید توسط یک ستاد فراقوایی که در آن روسای سه قوه، نخبگان و افراد کاربلد قرار دارند انجام شود. 

.
نوک حمله تحریم‌ها مردم هستند
وی افزود: نوک حمله تحریم‌ها مردم هستند، بنابراين برای مقابله با دشمن باید علاوه بر این هدف اصلی، اهداف فرعی هم شناسایی شوند که از آن جمله، جلوگیری از رشد و توسعه ایران، آسیب ‌وارد کردن به صنایع و اقتصاد کشور و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است. ريیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دشمن از ابزارهای مختلفی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور استفاده می‌کند که می‌توان به ایجاد مشکل در شبکه بانکی کشور، حمل و نقل در بخش کشتیرانی و هواپیمایی، ایزوله کردن ایران در منطقه و جهان، گران‌کردن کالاها و افزایش قیمت تمام شده و گران کردن زندگی اشاره کرد.

.
به گفته وی، تحریم‌ها در واقع آفند دشمن است؛ بنابراين باید پدافند مناسب را در مقابل آنها استفاده کنیم که این پدافند می‌تواند این باشد که مردم را در صحنه نگه‌داریم و نقاط آسیب‌پذیر را به حداقل برسانیم؛ یعنی هزینه‌هایی را که به سمت مردم و به سمت اقتصاد خانواده‌ها می‌آید به حداقل برسانیم. آل‌اسحاق در این خصوص، به شرایط ۸ سال دفاع مقدس نیز اشاره و اظهار کرد: در زمان جنگ نوسانات قیمتی کالاهای اساسی، بسیار کم و منحنی کالاهای اساسی نرمال بود و این در شرایطی بود که شاخص تورم در بالاترین سطح خود بود؛ یعنی دولت توانسته بود به‌رغم اینکه تورم بالایی در اقتصاد کشور وجود داشت، قیمت کالاهای اساسی را متعادل نگه‌ دارد و بازار را کنترل کند.

.
ريیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در دولت اول آقای احمدی‌نژاد هم ريیس‌جمهور با حمایت کامل اجازه ندادند که در مقطعی، تحریم بنزین که قرار بود با هدف در فشار قرار دادن همه کالاهاي کشور اجرایی شود، به سرانجام برسد و به یاد دارم که آقای ريیس‌جمهور گفتند باید گندم، روغن، شکر، برنج، لاستیک به اندازه ذخیره دو سال نگهداری شود و حتی اگر در کشور هم نمی‌توانیم ذخیره‌سازی کنیم، باید در داخل کشتی روی دریاها نگه‌داریم یا از انبار کشورهای همسایه استفاده کنیم. ريیس اتاق بازرگانی تهران در مجموع، تاکید کرد که امروز اقتصاد ما در شرایط جنگی قرار دارد و نیازمند مدیران چابک و ریسک‌پذیر است، البته لازمه اداره بحران، قبول کردن شرایط بحران است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.