نرم افزارحسابداری صدگان

چانه‌زنی صنعت و شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود

0 542

حسابداراپ

 نرخ سود تسهیلات بخش صنعت کاهش نیافت؛ تا قرار یک نشست میان نمایندگان خانه صنعت و معدن با اعضای شورای پول و اعتبار گذاشته شود.

.
عدم اجرای تعهدات داده شده برای حل مشکلات نقدینگی بخش تولیداز یک سو و عدم ابلاغ کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی تاکنون از سوی دیگر را مي‌توان عمده دلیل تشکیل این جلسه دانست.

.

برخی از کارشناسان معتقدند تمایل بانک‌ها به افزایش نرخ سود بانکی و عدم توانایی بخش صنعت در پرداخت سود تسهیلات را مي‌توان در رده مشکلاتی دانست که هنوز برای آن راهکاری اندیشیده نشده است. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه آیا با اجرای وعده‌هاي داده شده از جمله اختصاص ۳۷ درصد از منابع بانک‌ها به این بخش، بخشودگی جرایم دیرکرد، تقسیط پنج ساله معوقات بانکی،کاهش دو درصدی سود تسهیلات بانکی تعادل میان سیستم بانکی و بخش تولید ایجاد خواهد شد و آیا این جلسه مي‌تواند گره گشای مشکلات بخش تولید باشد؟ برای رسیدن به این پرسش‌ها باید در انتظار تشکیل این جلسه بود، اگرچه هنوز زمان برگزاری آن مشخص نیست.

.
حل مشکلات بانکی دلیل تشکیل جلسه
محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت و معدن تهران در خصوص دلایل تشکیل جلسه با شورای پول و اعتبار به «دنیای‌اقتصاد» مي‌گوید: مشکلات واحدهای تولیدی درباره کاهش نرخ سود بانکی، اظهارات مطرح شده از سوی رییس کل بانک مرکزی، عدم حمایت شورای پول اعتبار از بخش تولید و… از جمله دلایلی است که موجب شد تشکیل چنین جلسه‌ای در دستور کار قرار گیرد. به گفته رییس خانه صنعت و معدن تهران بانک‌ها هنوز برنامه ای برای بخش تولید در نظر نگرفته‌اند که این امر سردرگمی بخش صنعت را به همراه داشته است این در حالی است که بانک‌ها مدعی هستند بیش از توان خود تسهیلات در اختیار بخش تولید قرار داده اند. 

.
مرتضوی در ادامه مي‌گوید: علاوه بر اینکه در سال جاری هنوز برنامه‌ای برای بخش صنعت در نظر گرفته نشده تعهدات پیشین نیز هنوز عملیاتی نشده که این امر سلب اعتماد بخش تولید را به همراه داشته است. توقف «ال.سی» ارزی از یک سو و دریافت ۱۲۰ درصدی ارزش كل كالا برای گشایش «ال. سی» ریالی از سوی دیگر از جمله دلایلی است که رییس خانه صنعت و معدن تهران معتقد است که برطرف کردن آنها نیازمند مسیر روشنی است که باید از سوی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و متصدیان بانکی تدوین شود. علاوه بر مشکلات به وجود آمده بر سر باز کردن «ال.سی» ریالی و ارزی اعمال محدودیت‌هاي بین‌المللی دلیل دیگری است که مرتضوی معتقد است برای عبور از آن باید محدودیت‌هاي پولی داخلی برداشته شود.

.

رییس خانه صنعت و معدن تهران درباره اینکه شورای پول و اعتبار در این زمینه چه اقدامی مي‌تواند صورت دهد، مي‌گوید: شورای پول و اعتبار مواردی که اقتصاد کشور با آن درگیر است را بررسی کرده و راهکارهای عبور از آن را به شرکت‌ها و نهادهای غیردولتی ارائه مي‌کند تا بتوانند برای عبور از بحران راهکار در نظر بگیرند. رییس کل بانک مرکزی در روز صنعت و معدن خبر از کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی داد که در صورت اجرا مي‌تواند بخش کوچکی از مشکلات بخش تولید را پوشش دهد.

پندار سیستم

.

وعده‌ای که هنوز اجرایی نشده، به طوری‌که به گفته رییس خانه صنعت و معدن تهران کاهش دو درصدی سود تسهیلات هنوز به مرحله عملی نرسیده و ضمانتی نیز برای اجرای آن وجود ندارد. به گفته مرتضوی در صورت اجرای این مصوبه نیز بانک‌ها راهکاری برای عملیاتی نکردن آن در نظر خواهند گرفت تا بخش تولید بیش از پیش در فشار قرار گیرد، چراکه بانک‌ها نیز نقدینگی کافی برای اختصاص تسهیلات ندارند، از سوی دیگر کاهش سود تسهیلات به ضرر آنها خواهد بود به همین دلیل در صورت الزام برای اجرا راهکارهايی برای دور زدن آن در نظر خواهندگرفت. 

.
تعادل ایجاد شود
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه گفت: تامین مالی واحدهای صنعتی از سال گذشته سخت‌تر شده است، به طوری که این موضوع روی نقدینگی واحدها و سرمایه در گردش آنها تاثیر گذاشته است. وی ادامه داد: با بالا رفتن نرخ سود تسهیلات بانکی و مشکلات واحدهای تولیدی، لازم است که یک تعادلی ميان اين دو ایجاد شود.

.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم بانکی به صورت یک طرفه و بدون در نظر گرفتن مسائل ذی نفعان، سود تسهیلات را تعیین مي‌کند، گفت: لازم است که برای حل این موضوع مذاکره‌ای بین این دو گروه انجام شود. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم صنعتگران در روز صنعت و معدن مبنی بر «به صدا در آوردن سوت کارخانه‌ها به نشانه اعتراض» گفت: این تصمیم در روز صنعت و معدن با واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت روبه رو شد؛ به طوری که وی خواستار عدم اجرای این برنامه و برگزاری جلسه ای برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی شد. 

.
خالقی افزود: در حال حاضر همه مسوولان از مشکلات واحدهای تولیدی مطلع هستند، اما در حال حاضر بحث بر سر این موضوع است که چه راهکاری برای رفع مشکل باید دیده شود. 
عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه آنها با اعضای شورای پول و اعتبار اظهار کرد: قرار است در اولین جلسه اعضا خانه صنعت با شورای پول و اعتبار بر سر مسائل تامین منابع مالی واحدهای صنعتی گفت‌وگو کنند، اما در جلسات بعدی لازم است که کلیه نمایندگان تشکل‌هاي صنعتی و مدیران عامل بانک‌ها و بانک مرکزی جلسه مشترکی را برگزار کنند.

.
وی با بیان اینکه هنوز زمان دقیق برگزاری این جلسه مشخص نشده است، گفت: بعد از فساد بانکی سال گذشته، سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات با وسواس روبه‌رو شد، اما با توجه به گذشت ۱۰ ماه از آن زمان لازم است که شرایط به حالت عادی برگردد.
خالقی در ادامه با بیان اینکه سیستم ارباب و رعیتی بین سیستم بانکی کشور و تولید باید برداشته شود، گفت: در حال حاضر سیستم تخصیص منابع مالی از سوی بانک‌ها در جهت افزایش تولید داخلی روان نیست. موضوعی که در صورت تداوم فعالیت واحدهای تولیدی را تضعیف خواهد کرد.

.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که برخی پیشنهاد مي‌کنند برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی لازم است وزارت صنایع بخشی از سود تسهیلات بانکی را تقبل کند، اظهار کرد: این سیاست بین سال‌هاي ۷۵ تا ۷۸ اجرایی شده بود. به طوری که دولت با پرداخت وام‌هاي تبصره‌ای از بخش تولید حمایت مي‌کرد. اما بعد از مدتی به دلیل عدم اجرای تعهدها خود دولت بدهکار به سیستم بانکی شد. وی ادامه داد: در حال حاضر مزایا و معایب این کار مشخص است، فقط کافی است که در بودجه نیز منابع مالی لازم برای پشتیبانی دولت از بخش تولید لحاظ شود.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.