نرم افزارحسابداری صدگان

وام ارزي با هفت تغيير

0 670

حسابداراپ

حدود سه هفته پس از تغییر رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، محمدرضا فرزین رییس جدید این صندوق در نشستی مطبوعاتی برنامه‌های جدید دولت برای پرداخت وام ارزی را تشریح کرد و از ایجاد هفت تغییر در شیوه پرداخت این گونه وام‌ها خبر داد.

.

فرزین حذف آورده ریالی ۵/۱ برابری، افزایش مدت زمان تسهیلات مسکن از ۸ سال به ۱۲ سال، کاهش یک درصدی نرخ سود تسهیلات صادرات خدمات فنی – مهندسی، حذف شرط برنده شدن در مناقصات بین‌المللی، اضافه شدن کارفرمایان خارجی به طرح‌های پیمانکاری ایرانی، افزایش سرمایه در گردش به عناوین قابل وام دهی و افزایش دوره تامین مالی برای اعطای تسهیلات خرید در قالب اعتبار خرید به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی از یک سال به دو سال عناوین هفت تغییر یادشده را تشکیل می‌دهد.

.

این تغییرات به گفته فرزین در پی مصوبات جدید هیات امنای صندوق توسعه ملی ایجاد شده است. مصوباتی که موجب نگرانی برخی نمایندگان مجلس و صاحبنظران اقتصادی درباره دولتی‌تر شدن این صندوق و بودجه‌ای شدن منابع ارزی آن شده بود. هر چند فرزین در نشست خبری دیروز خود این نگرانی را هم بی مورد دانست و گفت: نگران نباشید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 

.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی مصوبات جديد را تشريح كرد

 نگران دولتي شدن صندوق توسعه نباشيد؛ هيچ اتفاقي نمي‌افتد
محمدرضا فرزین، دیروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سمت ریاست هیات عامل صندوق توسعه ملی، در واکنش به شائبه دولتی‌تر شدن این صندوق و استفاده دولت از منابع مالی این صندوق در طرح‌ها و پروژه‌هاي دولتی، ضمن امکان‌پذیر ندانستن این موضوع  بر حضور هیات نظارت بر فعالیت صندوق توسعه ملی تاکید کرد و گفت که به عنوان رییس هیات‌عامل در چارچوب اساسنامه صندوق عمل خواهد کرد و چنانچه مجلس اساسنامه را تغییر دهد، باز هم تابع قانون است و نسبت به آن تغییرات پایبند خواهد بود.

.

فرزین در عین حال قضاوت درباره دولتی‌تر شدن صندوق توسعه ملی با توجه به انتصاب وی را به گذشت زمان و عملکرد خود موکول کرد. او همچنین گفت که با مصوبات جدید در هیات امنای صندوق توسعه ملی تغییرات هفتگانه‌ای در سازوکار پرداخت تسهیلات به منظور تسهیل استفاده از منابع صندوق به وجود خواهد آمد.

.

هیات امنای صندوق توسعه ملی در آخرین جلسه خود در ابتدای خردادماه که به تغییر رييس هیات عامل صندوق توسعه ملی و جایگزینی فرزین به جای قربانی انجامید، مصوبات مهمی داشت که از جمله آنها واگذاری وظایف، اختیارات و مسوولیت‌های هیات امنا به هیات عامل، صدور مجوز جابه‌جایی منابع صندوق به بانک‌ها، پرداخت ریالی منابع صندوق، لغو آورده ۵/۱ برابری و صدور مجوز اعطای تسهیلات از منابع صندوق برای سرمایه در گردش بوده است.

.

این مصوبات نگرانی‌هایی را درخصوص استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی ایجاد کرد؛ هرچند که فرزین روزگذشته هرگونه نگرانی در این خصوص را با توجه به وجود هیات نظارت بی‌مورد دانست.

پندار سیستم

.
نگران نباشید، اتفاقی نمی‌افتد
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» که از وی درباره احتمال دولتی‌تر شدن صندوق توسعه ملی پرسید و اینکه نمایندگان مجلس درصددند با تصویب طرحی نقش دولت را در هیات امنای صندوق کمتر کنند، گفت: نمي‌دانم در حالی که صندوق دارای هیات نظارت است، چرا چنین تصوراتی صورت می‌گیرد.

.

وي افزود: صندوق داراي اركان مشخصي است و سازمان بازرسي، ديوان محاسبات و سازمان حسابرسي بر آن نظارت مي‌كنند، همچنين صندوق موظف است هر سه ماه يك بار گزارشي را تهيه و به كميسيون‌هاي تخصصي مجلس ارائه دهد، بنابراين نهاد نظارتي مشخصي بر عملكرد هيات عامل نظارت مي‌كند و طبيعتا حركت ما در چارچوب قانون و اساسنامه خواهد بود.

.
فرزین همچنین با اشاره به اینکه پیش‌تر هیات امنا در جلسه ۳۰ مرداد سال ۹۰ بیش از ۹۰ درصد از وظایف و اختیارات خود را به هیات عامل واگذار کرده بود، افزود: واگذاری اختیارات کار جدیدی نبوده ولی از آنجا که این بار مصوبات هیات امنا اطلاع‌رسانی بیشتری شده، لذا حساسیت به موضوع نیز افزایش یافته است. 

.
فرزین در پاسخ به این سوال که «آیا با وجود مصوبه جدید ۱۰ درصد باقیمانده اختیارات به هیات‌عامل واگذار شد و در واقع کار به اتمام رسید؟» گفت: زمانی‌که اساسنامه در مجلس به تصویب رسید بنا بر آن شد که در حوزه اجرا، اکثریت با دولت باشد و بنابراین نمایندگان دولت در هیات امنا این تصمیم را گرفتند. 

.
وی گفت: من به عنوان رییس هيات‌عامل تابع قانون بوده و در چارچوب قانون عمل خواهم کرد و چنانچه قانون تغییر کند به آن عمل خواهم کرد. وي با بيان اينكه صندوق به طرح‌هايي وام مي‌دهد كه سهم دولت در آنها حداكثر ۲۰ درصد باشد، خاطرنشان كرد: حتي اگر سهم دولت در طرحي ۲۱ درصد باشد، بايد يك درصد به بخش خصوصي واگذار شود، بنابراين امكان‌پذير نيست به طرحي كه ۵۰ درصد آن متعلق به دولت است تسهيلات بدهيم. فرزين ادامه داد:

.

دليل اينكه صندوق توسعه به سرنوشت حساب ذخيره ارزي دچار نمي‌شود، اين است كه اساسنامه آن متفاوت است و تسهيلات آن بايد به بخش خصوصي، تعاوني و غيردولتي اختصاص داده شود كه چارچوبي صحيح است. وي گفت: نگران نباشيد هيچ اتفاقي نمي‌افتد و اگر هم اتفاقي بيفتد نهاد‌هاي نظارتي نظارت كرده و خبر مي‌دهند.

.
تکذیب برداشت ۵ ميليارد دلاري
فرزین درباره انتقاد يكي از نمايندگان مجلس نسبت به برداشت پنج ميليارد دلاري از منابع صندوق توسعه ملي اظهار كرد: اين مساله در روزي مطرح شد كه من به عنوان رييس هیات عامل صندوق توسعه‌ ملي منصوب شده بودم و در همان زمان روابط عمومي صندوق تكذيبه‌اي صادر كرد. وي افزود: پنج ميليارد دلار عدد كمي نيست. اگر برداشت پنج ميليارد دلاري از صندوق توسعه‌ ملي درست بود، هيات نظارت بايد نسبت به اين مساله واكنش نشان مي‌داد. 

.
تغییرات هفتگانه در نحوه وام‌دهی 
فرزین در پاسخ به سوال دیگر «دنیای‌اقتصاد» درباره تغییرات در ساز و کار پرداخت تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی با توجه به مصوبات جدید و انتصاب وی در این سمت گفت: تغییراتی در جهت تسهیل در پرداخت منابع صندوق ایجاد شده که از جمله آنها حذف آورده ریالی ۵/۱ برابری، افزایش مدت زمان تسهیلات مسکن از ۸ سال به ۱۲ سال، کاهش یک درصدی نرخ سود تسهیلات صادرات برای فعالیت‌هاي خدمات فنی – مهندسی، برداشته شدن شرایط برنده شدن در مناقصات بین‌المللی که مورد اعتراض اکثر پیمانکاران بود، اضافه شدن کارفرمایان خارجی به طرح‌های پیمانکاری ایرانی، افزایش سرمایه در گردش و افزایش دوره تامین مالی برای اعطای تسهیلات خرید در قالب اعتبار خرید به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی از یک سال به دو سال است که همه اینها تغییرات اساسی در نحوه پرداخت تسهیلات با توجه به نظام‌نامه جدید صندوق بوده است.

.
جزئيات حذف شرط آورده ۵/۱ برابري بانك‌ها
رييس صندوق توسعه ملي درباره حذف آورده ۵/۱ برابري بانك‌ها اظهار كرد: در سال گذشته صندوق بانك‌ها را موظف كرده بودند كه معادل ۵/۱ برابر تسهيلات ارزي تسهيلات ريالي پرداخت كند، اما به دليل محدوديت‌هاي ريالي، ارز صندوق توسط طرح‌‌ها جذب نمي‌شد، بنابراين در سال جاري اين بند را حذف كرديم و بانك‌ها مي‌توانند به ميزان نياز طرح تسهيلات ارزي پرداخت كنند.

.

به عبارت ديگر دريافت تسهيلات ارزي منوط به تسهيلات ريالي نيست. وي با بيان اينكه منابع صندوق در داخل نمي‌تواند به ريال تبديل شود، گفت: منابع ارزي صندوق در خارج از كشور مي‌تواند تبديل به ريال و ساير ارز‌ها شود. بنابراين به دنبال شرايط بهتري هستيم، تا آثار اختصاص وام‌‌هاي ارزي را بر افزايش واردات كاهش دهيم.

.
زمان آغاز فاز دوم هدفمندی در قانون نیامده
فرزین که با حفظ سمت همچنان دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها را بر عهده دارد در پایان نشست دیروز، در جمع خبرنگاران گفت که زمان اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در قانون بودجه امسال قید نشده است، بنابراین دولت هر زمان آمادگی لازم را داشته باشد، ‌این مرحله را شروع می‌كند. وی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها با روش جدید به گونه‌ای که قیمت حامل‌های انرژی ثابت مانده اما میزان یارانه نقدی افزایش یابد، اظهار کرد:‌

.

در ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها هیچ وقت چنین مساله‌ای مطرح نشده است. وی درباره یارانه نان و همچنین افرادی كه ۲۸ هزار تومان به حساب آنها واریز نشده است، ‌گفت: یك فرآیندی در خصوص افراد حذف شده در سازمان هدفمندی در حال پیگیری است،‌ در این فرآیند پس از رسیدگی به تقاضاهای عدم انصراف، حذف‌شده‌هاي نهایی مشخص خواهند شد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.