نرم افزارحسابداری صدگان

ضرورت دریافت مجوز از بانک مرکزی برای صرافی‌ها

0 630

حسابداراپ

معاون نظارتی بانک مرکزی صدور مجوز توسط بانک مرکزی برای صرافی‌هایی که از اتحادیه طلا و جواهر مجوز فعاليت دریافت کرده‌اند را لازم دانست و تاکید کرد: صرافی‌ها باید براساس قوانین بانک مرکزی عمل کنند. وی ادامه داد: دو نرخ ارز مرجع (دلار) و بازار آزاد به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

.

به گزارش مهر، ابراهیم درویشی در مورد ابطال مجوز صرافی‌ها غیرمجاز گفت: تعدادی از صرافی‌های غیرمجاز، مجوز فعالیت از اتحادیه طلا وجواهر دریافت کرده‌اند که باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و مجوز دریافت کنند.

.
معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: صرافی‌های غیرمجاز باید سریعا فعالیت خود را با قوانین و مقررات بانک مرکزی انطباق دهند و مجوز از بانک مرکزی دریافت کنند یا اینکه در این صرافی‌ها بسته خواهد شد.

.
درویشی افزود: تعدادی از صرافی‌ها به صورت غیرمشهود فعالیت می‌کنند که بازرسان بانک مرکزی به صورت غیرمحسوس برای شناسایی و نحوه فعالیت این افراد ارسال می‌شوند و پس از شناسایی بانک مرکزی از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام خواهد کرد.

.
بانک مرکزی ارز ضروری را تامین می‌کند
معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ در مورد دو نرخی بودن ارز گفت: هر کس هر نیاز ارزی داشته باشد می‌تواند از طریق بانک‌ها آن را تامین کند و بانک مرکزی نیازهای ضروری را برطرف می‌کند.

پندار سیستم

.
معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: دو نرخی زمانی است که فردی بخواهد برای خرید یک کالای ضروری یا مثلا دریافت ارز دانشجویی ارزی را با نرخی متفاوت از نرخ ارز مرجع خریداری کند، کسی که برای سفرهای تفریحی و گردشی به خارج از کشور سفر می‌کند، قرار نیست که بانک مرکزی ارزی به آنها اختصاص دهد.

.
وی تصریح کرد: طبق مقررات این فرد می تواند یک بار از شبکه بانکی ارز مورد نیاز خود را دریافت نماید و بقیه را از صرافی‌ها بگیرد. اما به هر حال روند نرخ‌ها (دلار) در بازار ارز نزولی است و بانک مرکزی اطمینان و این خوش‌بینی را دارد که دو نرخ ارز مرجع و بازار آزاد به یکدیگر بسیار نزدیک تر شوند و هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد بسیار کاهش یافته است.

.
برخورد با بانک‌های متخلف
درویشی در مورد فعالیت بانک تات و ادغام آن با دو موسسه مالی گفت: قرار است این بانک با دو موسسه ادغام شود که در حال گذراندن مراحل ادغام است و به محض اینکه مراحل ادغام به اتمام برسد، اطلاع رسانی خواهد شد.

.
این مقام مسوول در بانک مرکزی درمورد اینکه آیا بانک‌های دیگری هم مانند بانک حکمت ایرانیان ادغام خواهد شد یا خیر؟ عنوان کرد: فعلا ادغام بانک دیگری در دستور کار بانک مرکزی نیست، اما اگر تخلفی از سوی بانکی صورت گیرد، بانک مرکزی قطعا برخورد خواهد کرد.

.
معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: نمی‌توان ادعا کرد که هیچ‌گونه تخلفی در نظام بانکی کشور صورت نمی‌گیرد، زیرا اگر بهترین میوه را هم خریداری کنید، قطعا مقداری ضایعات خواهد داشت، اما بانک‌های کشورمان از سالم‌ترین و بهترین بانک‌ها در دنیا هستند.

.

وی اضافه کرد: می‌توانید بانک‌های ایرانی را با بانک‌های آمریکایی یا اروپایی مثل یونان مقایسه کنید. کار بانکداری مانند زرگری همراه با ریسک است و یک یا دو مورد تخلف به نسبت ۳۰ هزار شعبه و حجم اسنادی که هر روز جابه‌جا می‌شود زیاد نیست و اگر در بهترین نقطه جهان هم بانکداری کنید همراه با ریسک خواهد بود.

.
درویشی برنامه بانک مرکزی در راستای افزایش نظارت بر فعالیت‌های نظام بانکی و پولی را اجازه ندادن برای تاسیس شعب جدید بانکی به منظور افزایش کنترل‌های داخلی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ نفر بازرس نظارتی در نظام بانکی مشغول به فعالیت هستند. 

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.