نرم افزارحسابداری صدگان

صنعت مالی ایران و حضور غایب حسابرس

0 551

حسابداراپ

برپایی چهار روزه بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی کشور گرچه اتفاقی مهم برای توسعه همه جانبه بازار سرمایه و معرفی استعدادهای آن به شمار می رود اما فقدان نمایندگانی از جامعه حسابرسان و حسابداران رسمی و یا معتمد بورس در این رخداد بزرگ، عدم حضور این بخش حساس و حیاتی را پیش از پیش ملموس تر نموده است.

.

ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در شرایطی امسال برگزار شد که شاید به لحاظ کمی و کیفی برای نخستین بار حرفی برای گفتن در سطح بین المللی داشت.

.

به گزارش بورس نیوز برپایی چهار روزه بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی کشور گرچه اتفاقی مهم برای توسعه همه جانبه بازار سرمایه و معرفی استعدادهای آن به شمار می رود اما فقدان نمایندگانی از جامعه حسابرسان و حسابداران رسمی و یا معتمد بورس در این رخداد بزرگ، عدم حضور این بخش حساس و حیاتی را پیش از پیش ملموس تر نموده است.

.

این میان ماهیت تخصصی نمایشگاه بازار سرمایه و باز شدن پای شماری از نمایندگان بورس های خارجی به آن، ایجاب می کند تا صنعت حسابرسی و حسابداری ایران به منظور رونمایی از پیشرفت ها و توانایی های خود و از سویی به چالش کشیدن نقاط ضعف یا بهره گیری از تجارب دیگران جایگاه ویژه ای را در کنار سه صنعت بورس، بانک و بیمه به خود اختصاص داده و در جای خالی سازمان خصوصی سازی تکیه زند.

.

امری که در نمایشگاه امسال بازار سرمایه به خوبی احساس می شد. بطوریکه انبوه بازدید کنندگان نمایشگاه وقتی با نمایندگان این پایگاه خبری به گفتگو می نششتند اغلب غیبت صنعت حسابرسی و حسابداری ایران در این نمایشگاه را متذکر می شدند.

.

این اشاره شاید در نظر سنجی که بورس نیوز در ایام برپایی این نمایشگاه با این عنوان که “انتظار شما در بازدید از نمایشگاه بازار سرمایه چیست؟” به خوبی نمایان شود.

.

در این نظر سنجی که یک هزار و یکصد کاربر در آن شرکت کردند، “نوآوری های جدید” را اصلی ترین نیاز خود از نمایشگاه امسال عنوان کردند.

.

گفتگو با مسئولان بازار سرمایه و آشنایی با شرکت های فعال در بورس نیز به ترتیب سایر انتخاب هایی بودند که بیشترین رأی را به خود اختصاص دادند.

.

جالب آنکه آشنایی با شرکت های کارگزاری با جذب کمترین آراء، آخرین گزینه ای بود که کاربران این نظر سنجی به آن واکنش نشان دادند.

.

این میان ارایه نوآوری های جدید در نمایشگاه بازار سرمایه گرچه در نوع خود بی نظیر و تا حدی غافلگیرانه بود اما انتظار از نوآوری ها و خدمات متنوع صنعت حسابرسی و حسابداری در بازار مالی کشور خواسته ای بود که گویا محقق شدن آن به دلیل محدودیت های مقرراتی فعلاً میسر نیست.

.

پندار سیستم

در این باره مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار ما، در واکنش به این نظرسنجی می گوید: ارایه نوآوری های جدید در نمایشکاه امسال بازار سرمایه از قبیل راه اندازی طرح پیشخوان بورس، افتتاح تالار مجازی، راه اندازی و بگاه های جدید، رونمایی از کتب و یا حضور پیشکسوت های بورس، همگی ناشی از عزم همگانی فعالان بازار سرمایه برای برگزاری هر چه بهتر سطح کیفی و کمی این رخداد بزرگ صنعت مالی کشور بوده و باید دانست انتظار از معرفی و ارایه اغلب نوآوری های جدید، همواره از سوی اکثر شرکت های کارگزاری صورت می گیرد.

.

سعید مستشار در برابر این پرسش که نمایشگاه صنعت مالی کشور بدون حضور نمایندگان صنعت حسابرسی و حسابداری در خود، تا چه حدی می تواند نمایانگر ابعاد و استعداهای موجود در خود باشد؟ پاسخ می دهد: حضور صنعت حسابرسی و حسابداری در صورتی که به لحاظ قوانین و مقررات تبلیغاتی در نمایشگاه منعی وجود نداشته باشد بطور حتم بسیار مؤثر بوده و برکارکردهای آن می افزاید.

.

وی با بیان اینکه آشنایی با نهادهای مالی و معرفی توانمندی های آنها به متخصصان داخلی و خارجی یکی از اهداف اصلی بر پایی نمایگاه بازار سرمایه است، خاطر نشان کرد: مجموعه های مؤثری همچون حسابرسان و حسابداران در بازار سرمایه، نیاز به معرفی این مؤسسات و سطوح توانمندی آنها را در حد و اندازه بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی کشور ضروری کرده که البته امکان داشتن این مهم منوط به برطرف شدن موانع قانونی از بابت تبلیغات و غیره برای این شرکت ها است.

.

این مقام مسئول، برپایی نمایشگاه ششم بازار سرمایه را برآیند تشریک مساعی کلیه نهادهای مالی و انسجام گروهی شرکت های بورسی، بانکی و بیمه ای اعلام کرد و گفت: تردیدی نیست که با تجربه نمایشگاه بین المللی امسال، قدم مهمی در راستای توسعه رابطه بازار سرمایه با حوزه جهانی برداشته شده است.

.

عضو هیأت عامل سازمان حسابرسی نیز با بیان اینکه بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی کشور بدون حضور نمایندگان صنعت حسابرسی و حسابداری تکمیل نخواهد شد، به خبرنگار ما گفت: حسابرسی در بطن اصلی بازار سرمایه قرار داشته و سازمان حسابرسی به عنوان متولی تدوین استانداردهای حسابرسی برای فعالان و مدیران مالی در نمایشگاه بازار سرمایه می تواند به پربار شدن نتایج حاصل از آن بیافزاید.

.

موسی بزرگ اصل، اتکای بازار سرمایه را گزارشات و محاسبات حسابرسان عنوان می کند و معتقد است: حضور نمایندگان صنعت حسابرسی و حسابداری در نمایشگاه بزرگ صنعت مالی کشور علاوه بر پاسخگویی بر ابهامات و متغیرهای ماهیتی، می تواند به شناسایی و برطرف شدن برخی از چالش های بازار سرمایه از سوی حسابرسان و بازرسان قانونی شرکت ها و صنایع بورسی کمک کرده و حتی راهگشایی در تدوین استانداردهای جدید گردد.

.

محمدرضا نادریان عضو جامعه حسابداران رسمی اما اعتقاد دیگری در رابطه با حضور حسابرسان و حسابداران در نمایشگاه بازار سرمایه دارد.

.

وی با بیان اینکه به لحاظ استاندارد و اخلاق حرفه ای، فعالان صنعت حسابرسی و حسابداری نباید به هیچ وجه در امور تبلیغاتی و نمایشگاهی حضور یابند، اظهار داشت: محدودیت های مقرراتی که وجود دارد هیچ گاه باعث نشده که مثلاً در رتبه بندی ها، حسابرس یا حسابدار نمونه در کنار سایر فعالان بازار مالی انتخاب و معرفی شود.

.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی و خدمات مالی فاطر با بیان اینکه رو نمایی از فعالیت ها و توانمندی های صنعت مالی به نوعی تبلیغ صنعت حسابرسی و حسابداری است، افزود: خوشبختانه طی سال های اخیر با تلاش های مستمری که از سوی سازمان بورس، جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی صورت گرفته، پیشرفت های بزرگی در زمینه ارتقاء کمی و کیفی مدیران و فعالان مالی کشور حاصل شده و آیینه تمام قدی از رویه عملکردی و بودجه ای شرکت ها و صنایع گوناگون را به نمایش گذاشته است.

.

به گفته این کارشناس فارغ از ماهیت تبلیغاتی نمایشگاه بازار سرمایه، حضور نمایندگان صنعت حسابرسی و حسابداری در چنین نمایشگاه هایی در غالب برگزاری سمینارهای خاص و یا بررسی استانداردهای حسابرسی و حسابداری بسیار مفید خواهد بود.

.

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر گزارش های حسابرسی در ایران از نظر کیفی بی نظیر بوده و از ابزار کنترلی و نظارتی پیشرفته ای برخوردار می باشند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.