نرم افزارحسابداری صدگان

درآمد كشور از نفت ۱۰۵ ميليارد دلار

0 636

حسابداراپ

.

پندار سیستم

با پايان يافتن سال ۱۳۹۰ اكنون اين سوال مطرح شده است كه درآمد كشور در سال گذشته از خانواده نفت چه ميزان بوده است.اگرچه دولت آمار دقيقي در اين باره اعلام نكرده اما از برخي آمار و شواهد موجود مي‌توان اين درآمد را تخمين زد.

.

به گزارش «جام‌جم»، برخي محاسبات نشان مي‌دهد سال گذشته مجموع درآمدهاي صادرات نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي كشور به ۹۵ ميليارد دلار رسيد.

بر اساس اين گزارش سال گذشته ايران توانست از محل فروش نفت خام سبك و سنگين حدود ۸۴‌ميليارد دلار درآمد كسب كند و اين در حالي است كه قيمت متوسط فروش هر بشكه نفت ايران طي اين سال به بيش از ۱۰۵ دلار در هر بشكه رسيد.

.

ايران سال گذشته با وجود كاهش ۳۰۰ هزار بشكه‌اي توليد نفت روزانه دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه نفت خام صادر كرده است كه البته اين ميزان با نوساناتي نيز همراه بوده و گاه به دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه در روز رسيده است.براساس آمارهاي موجود سال گذشته ۱۰ ميليارد دلار فرآورده‌هاي نفتي شامل نفت گاز، بنزين پايه، LPG، نفت سفيد و نفت كوره صادر شده است.

.

ارزش گاز و گوگرد صادراتي نيز يك ميليارد دلار اعلام شده است كه در مجموع درآمد نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي را در سال ۱۳۹۰ به ۹۵ ميليارد دلار مي‌رساند.همچنين در سال گذشته، ۱۰ ميليارد دلار ميعانات گازي صادر شده است و مجموع درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي نيز ۱۵‌ميليارد دلار از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام شده است.

.

به اين ترتيب با در نظر گرفتن مجموع درآمدهاي فروش نفت خام، صادرات فرآورده‌هاي نفتي، گاز و گوگرد و ميعانات گازي و البته بدون احتساب درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي درآمد كشور از صادرات خانواده محصولات نفتي به ۱۰۵‌ميليارد دلار رسيده است كه اگر پتروشيمي هم به آن اضافه شود، اين رقم به ۱۲۰ ميليارد دلار مي‌رسد.بر اساس اين گزارش در سال ۸۹، درآمد حاصل از فروش نفت خام ۷۰ ميليارد دلار و سال ۸۸، ۶۹‌ميليارد و ۵۶۱ ميليون دلار اعلام شده است.

.

اين گزارش حاكي است مجموع درآمد كشور از محل صادرات ميعانات گازي در سال ۸۹، ۷ ميليارد دلار و محصولات پتروشيمي ۹.۵ ميليارد دلار بود.تحقق درآمدهاي پتروشيمي در سال ۹۰ در حالي صورت گرفته است كه بسياري از كشورهاي اروپايي محصولات پتروشيمي ايران را تحريم كرده بودند.

.

براساس اين گزارش، قيمت فروش پايه هر بشكه نفت در ۲ سال اخير در لايحه بودجه سنواتي متفاوت بوده، به طوري كه در سال گذشته قيمت فروش هر بشكه نفت ۸۱.۵ دلار در نظر گرفته شده بود و براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته از محل فروش نفت و صادرات ميعانات گازي ۹۰ ميليارد دلار درآمد نفتي براي كشور پيش‌بيني شده بود كه اين درآمدها محقق شده است.

.

افزايش درآمد حاصل از فروش ميعانات گازي نيز به دليل توسعه فازهاي پارس جنوبي است. در حال حاضر ايران ۲۰۰‌هزار بشكه ميعانات گازي توليد مي‌كند كه طبق برنامه‌ريزي‌ها اين ميزان در سال ۲۰۱۵ به ۴۰۰ هزار بشكه در روز خواهد رسيد.در سال ۸۹ نيز قيمت نفت در بودجه ۶۵ دلار در هر بشكه در نظر گرفته شده بود كه طبق گزارش‌ها ۷۰ ميليارد دلار درآمد نفتي در آن سال عايد كشور شده است.

.

اين گزارش حاكي است، متوسط قيمت فروش نفت در سال ۹۰ بيش از ۱۰۵ دلار در هر بشكه بوده و اين در حالي است كه براساس بررسي‌هاي صورت گرفته، درآمد نفتي ايران از زمان تحريم نفتي (سوم بهمن) روزانه ۳۰ ميليون دلار افزايش داشته و قيمت نفت سبك ايران به مقصد آسيا، آفريقاي جنوبي، اروپا و مديترانه از حدود ۱۱۰ دلار در هر بشكه در سوم بهمن‌ماه به بيش از ۱۲۳ دلار در ۱۴ اسفند سال گذشته افزايش يافته است.

.

براساس پيش‌بيني اداره اطلاعات انرژي آمريكا درآمد نفتي ايران در سال ۲۰۱۲ ميلادي به بيش از ۱۲۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.پس از تصويب طرح تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا از بهمن سال گذشته قيمت نفت روند صعودي داشته و قيمت‌هاي ۱۲۵ تا ۱۲۷ دلار در هر بشكه را تاكنون تجربه كرده است.طرح تحريم نفتي ايران توسط اروپا منجر به افزايش قيمت فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين در آمريكا و اروپا شد كه آمريكا در اين زمينه مجبور به عقب‌نشيني شد و ۱۱ كشور را از تحريم نفتي ايران مستثنا كرد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.