نرم افزارحسابداری صدگان

حسابرسان حاشيه‌نشيني را كنار بگذارند.

0 565

حسابداراپ

ششمين گردهمايي نوروزي حسابداران با حضور جمع كثيري از حسابداران رسمي، تشكل‌هاي علمي و حرفه‌اي حسابداري، مديران سازمان حسابرسي، استادان دانشگاه و چهره‌هاي شاخص و رسانه‌اي «حرفه» روز چهارشنبه در هتل ارم تهران برگزار شد، البته با غيبت پيشكسوتاني چون علي مدد، كرباسيان، دواني، نادريان و… اين گردهمايي در شرايطي برگزار شد كه در حال حاضر بيش از ۷ هزار نفر حسابدار در تشكل‌هاي علمي و حرفه‌اي اين «حرفه» عضويت دارند.

.

از ديدگاه يك عضو هيات مديره جامعه حسابداران رسمي ايران باوجود ۱۸۰۰ عضو اين تشكل كه متوسط سن اعضاي آن ۵۰ سال با تجربه ۲۵ سال كار است، حدود ۵۰ هزار سال تجربه در اين «حرفه» وجود دارد.

.
حسابرسي، شاخص سنجش خصوصي‌سازي 
نظام‌الدين ملك‌آرايي در حاشيه برگزاري اين ديد و بازديد نوروزي حسابداران در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴۰ موسسه حسابرسي عضو «جامعه» وجود دارد، اما با توجه به شرايط موجود، بيش از ۶۵ درصد از ظرفيت كاري اين موسسات، بدون استفاده مانده است و كار حسابرسي به اندازه كافي وجود ندارد.وي خاطرنشان كرد: از دولت، انتظار داريم كه از ظرفيت خالي موسسات استفاده كند و تنها عاملي كه مي‌تواند اين نيرو را به فعليت درآورد اجراي صحيح سياست‌هاي اصل ۴۴ است.

.
ملك‌آرايي تاكيد كرد: در همه جاي دنيا، يكي از شاخص‌هاي اندازه‌گيري صحيح خصوصي‌سازي، اندازه‌گيري تغيير بالقوه حسابرسي خصوصي است.
وي هدف از برگزاري اين برنامه را افزايش تبادل نظرات و آراي اعضا دانست و گفت: بنيان يك «حرفه» و راز موفقيت آن در مشاركت است؛ زيرا تمام مقررات يك جامعه حرفه‌اي در خود «حرفه» شكل مي‌گيرد و تخطي از مقررات نيز در «حرفه» مشمول برخورد مي‌شود.

.
مديريت استراتژيك «جامعه»
ملك‌آرايي سپس با اشاره به لزوم حمايت دولت از «حرفه» گفت: «جامعه» تا حدود زيادي به اهداف خود دست پيدا كرده است، اما سرعت دستيابي به اهداف، رابطه مستقيم با رشد اقتصادي و حمايت دولت دارد.

.
عضو هيات مديره «جامعه» يادآور شد: مهم‌ترين وظيفه «جامعه» نظارت حرفه‌اي بر كل «حرفه» است و به اين منظور همواره سعي در رشد و تقويت اخلاق حرفه‌اي داشته است.
وي درخصوص برنامه‌هاي «جامعه» براي سال جديد گفت: مهم‌ترين برنامه ما در سال جاري تهيه بودجه براساس فعاليت و اداره اين تشكل بر مبناي مديريت استراتژيك است.

.
ضعف مشاركت حرفه‌اي 
دكتر عليرضا زندرييسي يكي از حسابداران حاضر در مراسم يادشده هم در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد، با اشاره به حضور اندك اعضاي «حرفه» در جلسات گفت: حرفه حسابداري و حسابرسي آينه‌اي است از فرآيند اقتصاد و شفافيت و بازتاب شفافيت در بازارهاي سرمايه، پول و كالا مشخص مي‌شود، اما متاسفانه برخي اعضاي «حرفه» تصور مي‌كنند كه نمي‌توانند تاثيرگذار باشند، بنابراين اعضاي حرفه درگير «ضعف حميت حرفه‌اي» هستند و خودشان را قبول ندارند.

پندار سیستم

.
اين حسابدار رسمي يادآور شد: بازار سرمايه تابعي از صورت‌هاي مالي و گزارش‌هاي حسابرسان است و نحوه تعامل حسابرسان با اين بازار به طور مستقيم تعيين‌كننده وضعيت اين بازار است، اما شاهديم كه در مطرح كردن آيين‌نامه‌ها و تصويب مقررات و قوانين، حسابداران آخرين افرادي هستند كه مطلع مي‌شوند.

.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: جامعه اقتصادي نيازمند حسابداران منفعل نيست، بلكه نيازمند افراد پويا و فعال است. به قول آقاي ملك‌آرايي: «حسابدار، شكارچي نيست؛ شكاربان است» كار حسابدار، ايجاد آرامش است، اما خودش نبايد آرام و منفعل باشد.

.
استعفا از كار حسابرسي 
زندرييسي با اشاره به برخوردهاي غيرحرفه‌اي با حسابداران گفت: هنگامي كه ماده ۲۷۲ ماليات‌هاي مستقيم به تصويب رسيد قرار شد، حسابرسان، گزارش حسابرسي مالياتي تهيه كرده و اين گزارش مبناي دريافت ماليات باشد، اما از زمان تصويب اين ماده، انواع بخشنامه‌ها براي جلوگيري از اجراي اين ماده صادر شد تا در نهايت «جامعه» از انجام حسابرسي مالياتي انصراف داد.

.
وي افزود: قبول نكردن گزارش حسابرسي مالياتي مي‌تواند ناشي از عملكرد واحد تجاري و ساختار فرهنگ سازماني سازمان امور مالياتي باشد كه در اين مورد تنها مانع حسابرسان، سازمان امور مالياتي است و در لايحه تحول مالياتي گفته شده كه صورت‌هاي مالي مبناي تعيين ماليات است و نياز به حسابرسي مالياتي نيست.

.
عضو انجمن حسابداران خبره ايران خاطرنشان كرد: بي‌توجهي برخي اعضاي «حرفه» به اين موارد به اين منجر مي‌شود كه روزي ناچار شويم از حسابرسي صورت‌هاي مالي نيز استعفا بدهيم.

.
اين حسابدار رسمي سپس گفت: وقتي بحث تعامل حسابداران با ارگان‌ها مطرح مي‌شود هيچ كس خود را درگير نمي‌كند در صورتي كه استانداردهاي حسابداري، نحوه عملكرد حسابرسان و كاركرد حسابداري سه موضوع اصلي است كه بر رفاه، فرهنگ اجتماعي و وضعيت سياسي دنيا و كشور تاثير مستقيم دارد اما اعضاي «حرفه» در كشور ما دچار رخوت شده‌اند، در حالي كه افرادي زحمتكش، تحصيلكرده و باتجربه‌اند و بايد در نهادهاي تصميم‌گيرنده چون دولت و مجلس حضور فعال داشته باشند.

.
زندرييسي تاكيد كرد: اعضاي «حرفه» بايد ديد و بازديد و برنامه‌هاي تفريحي نيز داشته باشند، اما چقدر خوب است كه هر سه ماه يك بار جلساتي را نيز به صورت جدي تشكيل دهيم و موضوعات مختلف و مشكلات «حرفه» را بررسي كنيم و به راه‌حل برسيم.وي در پايان گفت: گردهمايي براي ارائه درخواست‌هاي منطقي و قابل دسترس مي‌تواند در درازمدت و به مرور مشكلات حرفه را مرتفع سازد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.