نرم افزارحسابداری صدگان

۱۲درصد ذخاير طلا برای پيش‌‌فروش سكه

0 531

حسابداراپ

 براساس اعلام مديركل نشر و ريالي بانك مركزي، اين بانك تاكنون براي دوره‌هاي مختلف پيش‌فروش سكه از ۴ تا ۹ ماهه، در مجموع تحويل حدود ۹ ميليون قطعه سكه را تعهد كرده است. حال ضرب اين رقم در وزن هر قطعه سكه تمام بهار آزادي كه ۸،۱۳۳ گرم است نشان مي‌دهد تاكنون بيش از ۷۳ تن از ذخاير طلاي كشور براي اين منظور رزرو و از خزانه براي ضرب سكه خارج شده‌است.

.
محمود بهمني، رئيس كل بانك مركزي در يكي از آخرين اظهارنظرهاي خود در ۲۵ بهمن ماه، ذخاير طلاي كشور را حدود ۵۰۰ تن اعلام كرد. با وجود اين مي‌توان نتيجه گرفت از محل پيش‌فروش سكه طلا تاكنون حدود ۱۲درصد ذخاير طلاي كشور مصرف شده و بديهي است مصرف طلا براي ضرب و فروش روزانه و انبوه سكه در بانك كارگشايي نيز به اين آمار افزوده مي‌شود.

.
در چنين شرايطي، كارشناسان مي‌گويند شايد لازم باشد توجه بانك مركزي و ساير نهادهاي تصميم‌گير را به مصرف بيش از اندازه ذخاير طلاي كشور و روانه كردن آن به سوي منازل مردم جلب كرد و نسبت به تبعات احتمالي آن هشدار داد؛ چرا كه ظاهرا تب تقاضا در بازار سكه به گونه‌اي است كه هر قدر زمان پيش‌فروش سكه افزايش مي‌يابد، اما باز هم تقاضا براي آن كاهش نمي‌يابد.

پندار سیستم

.
براساس گفته رئيس كل بانك مركزي، تا ۲۵ بهمن ماه رقم پيش‌فروش سكه حدود ۸ ميليون قطعه بوده است.اما با اين كه در فاصله ۱۷ روز گذشته كه اتفاقا دوره انتظار براي دريافت سكه ابتدا به ۸ و سپس به ۹ ماه رسيده، اما رقم پيش‌فروش، يك ميليون قطعه افزايش يافته و به ۹ ميليون قطعه رسيده است.

.
اين امر نشان مي‌دهد بانك مركزي بايد براي كنترل نقدينگي سرگردان و دست‌كم خروج آن از بازار سكه فكري بكند. چرا كه به نظر مي‌رسد ذخاير گرانبها و استراتژيك طلاي كشور آرام آرام از خزانه در حال انتقال به منازل است.

 .

منبع : مشرق

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.