نرم افزارحسابداری صدگان

پرش ۲۹۸ واحدی شاخص و افزایش خریدها در آخرین روز کاری بورس

0 1,024

حسابداراپ

بورس اوراق بهادار درحالی سال گذشته را با میانگین بازدهی ۸۵ درصدی و تبدیل شدن به یکی از بهترین بورس های دنیا و خاطره‌سازترین بازارهای کشور پشت سر گذاشت که در اولین روزهای سال ۹۰ هم ادامه این روند صعودی تکرار شد تا بهار بورسی‌ها بیش از دیگران خوش باشد.

.

براساس این گزارش، در طول سه روز آغازین بازار سهام در سال جاری،  شاخص کل بورس با رشد ۴۶۰، ۴۴۳ و ۸۷ واحدی در مجموع با افزایش ۹۸۶ واحدی مواجه شد تا رکورد جدید دیگری برای دماسنج بازار سهام رقم زده شود و این متغیر در همین روزهای نخست سال وارد کانال جدید ۲۴ هزار واحدی شود. کانالی که شاخص بورس تاکنون نتوانسته بود وارد آن شود.

 .

این روند و رکورد شکنی های پی در پی شاخص و حضور در ارقام بیش از ۲۶ هزار تایی تا اواخر اردیبشهت ماه هم تداوم یافت اما در هفته ها و ماه های بعد به دلایل مختلف نه تنها خبری از این رشد و رکوردها نبود بلکه بسیاری از سهامداران با زیان و ناراحتی این بازار را ترک کرده و به سمت بازارهایی مانند مسکن، ارز و طلا رفتند که در سال جاری بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بازدهی داشتند.

 .

وضعیت نامساعد و میانگین بازدهی ناخوشایند بورس تا همین روزهای گذشته ادامه داشت و به جز شرکت های قندی و ساختمانی و برخی تک سهم ها ، اکثر شرکت ها با بازدهی منفی و یا حداکثر ۲۰تا ۵۰ درصدی مواجه شده بودند اما در روزهای پایانی سال باز هم روند رو به رشد قیمت سهام اغلب شرکت ها و گروه ها تکرار شد.

 .

بطوری که بعد از افزایش ۸۱ واحدی ارقام شاخص در هفته گذشته (آن هم با در نظر گرفتن عوامل منفی بسیار موثری چون برداشت پول از بانک ها توسط بانک مرکزی، تعیین بهره مالکانه ۳۰ درصدی سنگ آهنی ها، تحریم بانک های داخلی توسط سویفت)،دماسنج بازار سهام طی چهارشنبه گذشته ودیروز بیش از ۳۲۸ واحد پرش کرد.

پندار سیستم

 .

این وضعیت که ناشی از آثار مثبتی چون مشخص شدن نتایج انتخابات، حاکم شدن آرامش سیاسی، برگشت وجوه برداشت شده توسط بانک مرکزی، آزاد شدن فروش ارز شرکت ها در بازار ، اتمام دوره تسویه حساب نهادهای مالی با کارگزاران بورس و همچنین تجربه روزهای پایانی سال های گذشته بود، موجی از امید را در بین فعالان بازار سهام زنده کرد و بسیاری از سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی را به افزایش تحرک و خرید سهام وا داشت.

 .

به این ترتیب بود که در آخرین روز کاری، شاخص بورس به مدد رشد قیمت سهام و اثر مثبت ۱۱۱ تا ۸.۸ واحدی شرکت های مخابرات، بانک پاسارگاد، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه ، بانک ملت، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی خارک و توسعه معادن و فلزات ، با ۲۹۸ واحد جهش رکورد بیشترین افزایش روزانه شاخص طی سه ماه اخیر را – که مربوط به ۲۴ دی ماه با ۳۳۳ واحد بود –  شکست و در آستانه ورود به کانال ۲۶ هزار واحدی ایستاد. چرا که این متغیر مهم بازار سرمایه در آخرین روز کاری سال در عدد ۲۵ هزار و ۹۰۵ واحد به ثبت رسید.

 .

در کنار این جهش که یادآور روزهای آغازین سال جاری بورس شد، حجم معاملات هم بسیار چشمگیر بود.چرا که در نتیجه داد و ستد بیش از ۴۱۲ میلیون سهم ، بالغ بر ۱۳۶ میلیارد تومان جابجا شد. بیشترین حجم معاملات سهام هم به بانک پارسیان ، ملی مس و بانک پاسارگاد با بیش از ۱۱۰، ۵۹ و ۴۳ میلیون سهم اختصاص داشت.

 .

با این اوصاف هر چند بورس اوراق بهادار در مجموع و از لحاظ بازدهی سال ناخوشایندی را برای سرمایه گذاران رقم زد اما با درنظر گرفتن وجود شرکت های سود ده از یک سو و انتظار به ادامه روند صعودی قیمت ها در روزهای آغازین سال جدید  از سوی دیگر ، می توان افق روشن هرچند کوتاه مدتی را در سال جدید ترسیم کرد.

 .

منبع : فارس

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.