نرم افزارحسابداری صدگان

تغيير نحوه تعيين ارزش گمركي كالاها

2 1,627

حسابداراپ

.

دستورالعمل نحوه تعيين ارزش گمركي كالاها تغيير كرد.

در اين دستورالعمل آمده است: به منظور بهبود و اصلاح نظام تعيين ارزش گمركي، افزايش سرعت، دقت و صحت در تعيين ارزش گمركي، تسهيل ترخيص كالا، جلوگيري از رقابت غير منصفانه و وصول صحيح حقوق ورودي و در اجراي بند پ دو مصوبه مورخ ۱۹/۰۵/۱۳۸۹ و با توجه به بهره‌برداري از بانك اطلاعات سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي (ستاگ) و دستاوردهاي حاصله از اجراي آن و در جهت تخصصي كردن رسيدگي به ارزش كالاهاي وارداتي و مقابله با كم اظهاري و بيش اظهاري در ارزش برخي از كالاهاي داراي ريسك بيشتر و حمايت از واردكنندگان صحيح‌العمل، بدينوسيله دستورالعمل زير جايگزين دستورالعمل مورخ ۰۱/۱۰/۱۳۸۹ مي‌شود.

لازم است براساس اين دستورالعمل دواير ارزش و بازبيني نسبت به رسيدگي به ارزش كالاهاي وارده و ورود اطلاعات، ثبت و ارسال آن به دفاتر تعيين ارزش و براساس دستورالعمل بهره‌برداري از سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي (راهنماي كاربران) اقدام كنند:

.

۱ـ رسيدگي به ارزش تمامي كالاهاي وارداتي مسير زرد و قرمز در دايره ارزش و كالاهاي وارداتي مسير سبز در مرحله بعد از ترخيص و در دايره بازبيني انجام شود.

.

تبصره يك: به منظور تسهيل و تسريع در ترخيص، رسيدگي به ارزش كالاهاي وارداتي سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شركت‌هاي دولتي داراي رديف بودجه (در هر سال) و صادركنندگان نمونه كشوري، بعد از ترخيص و در بازبيني گمركات اجرائي انجام مي‌گيرد.

.

۲ـ ورود اطلاعات ارزش كالاهاي وارداتي در مرحله قبل از اظهار و بعد از اظهار با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه با بهره‌گيري از توانمندي‌هاي بخش خصوصي در گمرك امكان‌پذير مي‌باشد.

.

۳ـ مسئولين دواير ارزش موظف به كنترل صحيح ورود اطلاعات از لحاظ ثبت تمامي اقلام مندرج در فاكتور حداكثر ۱۰ قلم عمده كالا و نظارت بر صحت آن مي‌باشند.

.

۴ـ در صورت مشاهده اختلاف در درب خروج، بازبيني گمرك محل و اداره كل بازبيني و اخذ مابه‌التفاوت يا صدور كسر دريافتي نظريه واحد مربوطه در قسمت گزارش واحد كنترل ثبت شود.

.

پندار سیستم

۵ـ نحوه تعيين ارزش دستگاه‌ها و ماشين‌آلات مستعمل مطابق بخشنامه مورخ ۰۶/۱۰/۱۳۹۰ خواهد بود.

.

۶ـ‌ چنانچه در دواير ارزش، بازبيني يا درب خروج اختلاف ارزش استنباط شود كه موجب اعتراض صاحب كالا يا نماينده قانوني وي شود. لازم است با رعايت دستورالعمل‌هاي مربوطه موضوع رسيدگي و در صورت اعتراض مجدد، پرونده قابل ارجاع به دفتر تعيين ارزش و مراجع رسيدگي به اختلافات گمركي خواهد بود.

.

۷ـ در محاسبات مربوط به دستيابي به ارزش كالا در اجراي بند پ ماده ۱۵ قانون امور گمركي ضمن رعايت بخشنامه‌هاي ابلاغ شده، هزينه‌هاي بعد از ورود به ميزان هفت درصد منظور شود.

.

۸ـ در صورت بروز اختلاف در دواير ارزش و بازبيني قبل از درج نظريه كارشناس رسيدگي كننده در ظهر اظهارنامه و يا صدور كسر دريافتي و ثبت در سيستم ارزش، گزارش‌ لازم در فرم كارشناسي مربوطه (فرم QFV-01) درج و پس از كسب نظرات مسئولين مافوق، نظريه نهايي در سيستم ارزش و ظهر اظهارنامه ثبت و فرم كارشناسي فوق و ساير مدارك در سيستم اسكن گردد.

.

۹ـ ارزش‌هاي ثبت شده با كد ۲۴ (بنام دفتر تعيين ارزش) به عنوان ارزش‌هاي حداقل با توجه به نوع، كيفيت و كشور سازنده بوده و اولويت اجرا و استناد را خواهند داشت.در صورت واردات لوازم خانگي، صوتي و تصويري به نام نمايندگي‌هاي رسمي ثبت شده در مركز اصناف كشور، با توجه به حجم خريد و هزينه‌هاي بعد از ورود بيشتر (از جمله خدمات پس از فروش، گارانتي و…) ارزش اظهاري تا ۵ درصد كمتر از ارزش‌هاي ثبت شده با كد ۲۴ (بنام دفتر تعيين ارزش) قابل پذيرش خواهد بود.

.

۱۰ـ دفتر تعيين ارزش اطلاعات و سوابق ارزش ارسالي از گمركات را پايش و در صورت تأييد و ضرورت در بانك اطلاعات ثبت خواهد كرد.

.

۱۱ـ مسئوليت پايش و بروز رساني ارزش‌هاي حداقل و بانك اطلاعات ارزش به عهده دفتر تعيين ارزش خواهد بود بديهي است نظارت و كنترل بر ثبت و ورود اطلاعات و عملكرد دواير ارزش به عهده مديران محترم گمركات اجرايي است.

.

۱۲ـ اداره كل بازبيني، دواير بازبيني و ارزش ستادهاي نظارت گمركات استان‌ها و گمركات اجرايي موظفند با استفاده از سوابق و اطلاعات موجود در بانك اطلاعات سيستم متمركز تعيين ارزش گمركي و با رعايت شرايط همزماني خريد و براساس ماده ۱۵ قانون امور گمركي و دستورالعمل‌هاي صادر شده به ارزش كالاهاي وارداتي رسيدگي كنند.

.

روزنامه اطلاعات

.

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. احمد رضا می گوید

    متاسفانه در نحوه ارزش گذاری هیچگونه استانداردی در نظر گرفته نمیشود بارها شده که در عرض یک روز ارزش یک کالایی از زمین تا اسمان فرق کند که منجر به خسارت وزیانهای مالی هنگفتی میشود در ضمن نحوه ارزش گذاری کاملا سلیقه ای شده و بارها شاهد بودیم که ارزشهای گمرک بوشهر به مراتب از دیگر گمرکات کمتر بوده

  2. کیوان تهرانچی می گوید

    بازبینی قیمت تمام شده کالا در بدو ورود کالا توسط افراد غیر متخصص و اطلاعات این افراد وابسته هست به بازار داخلی و قیمت های بی پایه و اساس داخل کشور . این موضوع باعث گران شدن کلیه کالاهای وارداتی میشود چون و دود آن در نتیجه به چشم اقشار کم درآمد جامعه میشود
    به نظر من گمرک ایران احتیاج دارد به یک بخش تخصصی باقابلت وبگردی قوی و مترجمین حرفهای از کلیه زبانهای خاص که بتوانند قیمت هارا بسیار دقیق از کارخانه مبدا رسد کنند
    انشالله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.